Simpel Linux
Fra : Carsten

Dato : 29-03-07 13:21

Jeg er på jagt efter en "simpel" linux til server brug (små 386
maskiner) jeg har hidtil brugt SuSE med det er nærmest umuligt at lave
en installation må en mindre maskine. Jeg har kik på OpenBSD men ville
helst holde mig til linux.
Er der nogen der har et godt forslag.

Carsten

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 29-03-07 13:30

Carsten skrev:
> [...]
> maskiner) jeg har hidtil brugt SuSE med det er nærmest umuligt at lave
> en installation må en mindre maskine. Jeg har kik på OpenBSD men ville

Ubuntu Server ville jeg anbefale.

Fra : Preben Bohn

Dato : 29-03-07 14:22

Carsten wrote:
> [...]
> maskiner) jeg har hidtil brugt SuSE med det er nærmest umuligt at lave
> en installation må en mindre maskine. Jeg har kik på OpenBSD men ville

Nu siger du ikke så meget om hvad kravene er, så det er jo svært at sige
noget specifikt. Alligevel vil jeg da anbefale Debian. Hvad er det der
gør det svært at installere SuSE?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Kent Friis

Dato : 29-03-07 17:03

Den Thu, 29 Mar 2007 15:22:05 +0200 skrev Preben Bohn:

> Nu siger du ikke så meget om hvad kravene er, så det er jo svært at sige
> noget specifikt. Alligevel vil jeg da anbefale Debian. Hvad er det der
> gør det svært at installere SuSE?

Jeg vil gætte på det sværeste er at skaffe en gigabyte 30-pins RAM...

I SuSE 7.2 var 16 MB i underkanten til text-only installationen - den
swappede i flere minutter hver gang man valgte et menupunkt. I mellem-
tiden har de så helt droppet text-only installationen (eller gemt den
meget grundigt), og antageligt mangedoblet RAM-behovet.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-07 16:16

Carsten <carsten_no-mail_@beas.dk> writes:

> Jeg er på jagt efter en "simpel" linux til server brug (små 386

Hvad skal den lave?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 29-03-07 20:14

her er et bud:

BusyBox linux ( http://www.busybox.net/ )

men tror du skal lede efter linux til embedded formål.

Busybox kører på min egen router som er forholdsvis lille i processor og
hukommelse.

Hilsen Mikkel

From: Mikkel Bundgaard
Replace "invalid" with "dk" in address
homepage: http://www.notfound.dk/main/index.html?page=usenet

Fra : Peter Makholm

Dato : 29-03-07 17:45

Preben Bohn <nospam@nospam.com> writes:

> Nu siger du ikke så meget om hvad kravene er, så det er jo svært at
> sige noget specifikt. Alligevel vil jeg da anbefale Debian. Hvad er
> det der gør det svært at installere SuSE?

Jeg mener at en helt standard x86 Debian-installation kræver en
processor der understøtter CMPXCHG-instruktionen hvilket først kom med
i 80486-generationen. Så hvis carsten med "små 386 maskiner" virkelig
mener 80386-maskiner, så kan det muligvis godt gå hen og blive svært.

Der findes vist et kernepatch, der gør det muligt, men så skal man
selv til at lave boot-diske.

//Makholm

Fra : Preben Bohn

Dato : 29-03-07 20:50

Peter Makholm wrote:
> [...]
> mener 80386-maskiner, så kan det muligvis godt gå hen og blive svært.
>
> Der findes vist et kernepatch, der gør det muligt, men så skal man

Og selv kompilere alle programmer jvf. note 2 i
http://d-i.alioth.debian.org/manual/en.i386/ch02s01.html#ftn.id307548

Gad vide hvorfor der i den "officielle" Debian manual
http://www.debian.org/releases/stable/i386/ch02s01.html.en
står at 286 er den mindst supporterede...

Jeg indrømmer at jeg missede 386 i det oprindelige indlæg; er måske
blevet lidt for vant til i386 pakkenavne...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 29-03-07 21:44

Preben Bohn <nospam@nospam.dk> writes:

> [...]
> http://www.debian.org/releases/stable/i386/ch02s01.html.en
> står at 286 er den mindst supporterede...

286? Det må da vist være til embedded. (Og det står der altså heller ikke!)

Fra : Preben Bohn

Dato : 29-03-07 23:07

Peter Dalgaard wrote:
> 286? Det må da vist være til embedded. (Og det står der altså heller ikke!)

Ups, tyrkfejl fra min side... Der står naturligvis heller ikke
direkte at 386 er supporteret, men blot at 286 og tidligere ikke er...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Jørgen

Dato : 30-03-07 18:30

Carsten wrote:

> [...]
> maskiner) jeg har hidtil brugt SuSE med det er nærmest umuligt at lave
> en installation må en mindre maskine. Jeg har kik på OpenBSD men ville

Lidt afhængig af hvor små, små maskiner er, og hvad de skal bestille, så
kunne SME servere fra www.contribs.org være et alternativ.
SME bygger i dag på Centos, og bø helt klart virke out of the box

- jørgen

Fra : Carsten

Dato : 10-04-07 17:52

Tak for de mange svar. jeg fandt en SuSE 5.3
Den gjorde jobbet.

Carsten

Fra : Kent Friis

Dato : 10-04-07 18:08

Den Tue, 10 Apr 2007 18:52:12 +0200 skrev Carsten:

> Tak for de mange svar. jeg fandt en SuSE 5.3
> Den gjorde jobbet.

Den er 8-10 år gammel, har du overvejet hvor mange sikkerhedshuller
der er rettet siden?

Mvh
Kent