Opsætning af intern server
Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-03-07 09:21

Hej,

Jeg står og skal sætte en server op - er dog lidt i tvivl om hvorledes
jeg gør det mest optimalt :) Så lidt vejledning eller henviser til
tutorials eller lign ville være rart :)

Casen er følgende. Der er 2 internetforbindelser. X-antal brugere sidder
på den ene forbindelse og Y-sidder på den anden. Det er dog stadig
vigtigt begge gruppe brugere har hurtig adgang til noget indhold som
ligger på en server i huset.

Serveren skal altså tilkobles begge netværk. Dog er det kun nødvendig at
den har adgang til nettet fra den ene forbindelse.

Hvorledes vil I anbefale det skal sættes op? Det drejer sig om en samba
server med lidt let ftp og http server på :)

Mvh
Johan

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-03-07 10:06

Johan Holst Nielsen <spam@phpgeek.dk> writes:

> Hvorledes vil I anbefale det skal sættes op? Det drejer sig om en samba
> server med lidt let ftp og http server på :)

To netkort, et i hvert netværk, og en default route ud på den sjoveste
af netforbindelserne, hvis du også skal have den på nettet.

--
Jacob - www.bunk.cc

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-03-07 10:08

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> To netkort, et i hvert netværk, og en default route ud på den sjoveste
> af netforbindelserne, hvis du også skal have den på nettet.

.... nåh ja, og så selvfølgelig slå ip_forwarding fra og evt. også
opsætte passende firewallregler, hvis du ikke vil have de to netværk
til at snakke sammen gennem din maskine.

--
Jacob - www.bunk.cc

Fra : Kent Friis

Dato : 27-03-07 16:07

Den Tue, 27 Mar 2007 11:08:03 +0200 skrev Jacob Bunk Nielsen:

> ... nåh ja, og så selvfølgelig slå ip_forwarding fra og evt. også
> opsætte passende firewallregler, hvis du ikke vil have de to netværk
> til at snakke sammen gennem din maskine.

Hvordan forestiller du dig de skulle snakke sammen uden ip forwarding?

Mvh
Kent

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-03-07 14:30

Johan Holst Nielsen <spam@phpgeek.dk> writes:

> Også meget tæt på det jeg havde tænkt mig :)

Men hvad var så spørgsmålet?

Det lyder som om du har gjort dig mange af overvejelserne.

> Men der er ikke nogle ting jeg skal være opmærksom på - udover firewall
> reglerne? :) F.eks. sambaopsætningen?

Det ved jeg ikke - jeg har så godt som ingen erfaring med Samnba. Men
i værste fald kan du vel sætte to Sambaer op, som lytter på hvert sit
interface.

--
Jacob - www.bunk.cc

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-03-07 16:30

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Hvordan forestiller du dig de skulle snakke sammen uden ip forwarding?

Bridging? OK, det gjorde jeg sådan set ikke, men afhængigt af hvor
hidsig man er med sin sikkerhed, så er det en god idé at have
sikkerhed i flere lag, deraf "og evt. ...".

--
Jacob - www.bunk.cc