Hvordan får jeg min mors IP?
Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 27-03-07 07:40

Ja, her var et emne ingen regnede med at se!

Men det er nu seriøst ment. Min mor har fattet interesse for computer, og
hænger i røreret i tide og utide ("hvad gør jeg nu"). IT-support over
telefonen er ganske bøvlet.

Nåh, men nu har jeg så fået hende til at købe en ny computer, som jeg har
installeret ubuntu samt NoMachines NX på og derudover bestilt TDC bredbånd
til hende.

Eneste problem er: Hvordan får jeg fat i den dynamiske tildelte IP som
hun/routeren får af TDC, således at jeg kan logge på hendes maskine?

Bjarne

Fra : Peter Makholm

Dato : 27-03-07 07:46

Bjarne Wichmann Petersen <nospam.nospam@mekanix.dk> writes:

> Eneste problem er: Hvordan får jeg fat i den dynamiske tildelte IP som
> hun/routeren får af TDC, således at jeg kan logge på hendes maskine?

Bed hende går ind på http://myip.dk/ og fortælle dig de 4 tal der står
i den turkis boks. Forhåbentlig er hendes IP-nummer rimelig konstant
og reverse-DNS helt konstant.

//Makholm

Fra : Benny Amorsen

Dato : 27-03-07 08:00

BWP> Eneste problem er: Hvordan får jeg fat i den dynamiske tildelte
BWP> IP som hun/routeren får af TDC, således at jeg kan logge på
BWP> hendes maskine?

Hvis det skal være en permanent løsning, så kan ez-ipupdate + en konto
hos en passende dynamisk DNS-udbyder være løsningen.

/Benny

Fra : Preben

Dato : 27-03-07 12:12

> [...]
>
> Eneste problem er: Hvordan får jeg fat i den dynamiske tildelte IP som
> hun/routeren får af TDC, således at jeg kan logge på hendes maskine?

Hmmm... kunne du ikke bruge en reverse vnc forbindelse. Så skal din mor
blot bruge din IP hvis den ikke er statisk.

Evt. hvis du kan yde support fra en windows-computer kan du evt. bruge
http://uvnc.com

Mvh / Preben

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-03-07 15:55

On Tue, 27 Mar 2007 08:39:41 +0200, Bjarne wrote:

> Eneste problem er: Hvordan får jeg fat i den dynamiske tildelte IP
> som hun/routeren får af TDC, således at jeg kan logge på hendes
> maskine?

Du kører tail -f på access.log'en på din webserver, og beder hende
kigge ind på dit website.

,

--
"I will highly appreciate someone thinking out a Adam Sjøgren
counterargument, that is, a good idea." asjo@koldfront.dk

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 27-03-07 18:03

Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> Eneste problem er: Hvordan får jeg fat i den dynamiske tildelte IP som
> hun/routeren får af TDC, således at jeg kan logge på hendes maskine?

Hej Bjarne.. Min løsning er nok knap så "spændende" som de øvrige
forslag her i tråden men.. er det 5 eller 20 bananer om måneden for en
fast IP hos TDC? Billig pris for 24/7 support fra sønnike!

Men pas på!.. mødre bliver MEGET HURTIGT forvente og der kan pludselig
ligge beskeder på ens telefonsvarer om at mail og internet ikke
virker... og i virkeligheden var det blot browser+mailprogram der fik et
nyt ikon Derudover er det kun blevet nemmere siden jeg fratog hende
retten til Windows!

Held og lykke!

Venligst
Tom

Fra : Preben

Dato : 27-03-07 18:29

> [...]
> virker... og i virkeligheden var det blot browser+mailprogram der fik et
> nyt ikon Derudover er det kun blevet nemmere siden jeg fratog hende

Hmmm - mener du at livet er blevet lettere for dig efter du flyttede din
mor til en linux-computer?

Det ville godt nok aldrig gå her i huset!

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 27-03-07 18:56

Preben wrote:

> Hmmm - mener du at livet er blevet lettere for dig efter du flyttede din
> mor til en linux-computer?
>
> Det ville godt nok aldrig gå her i huset!

Pjat!.. Kræver bare en solid indsats til at starte med! :) Er der noget
hun er utilfreds med har du ikke gjort det godt nok eller forklaret
ordenligt.

Nu kører det bare og det er ganske fornøjeligt at høre hende brokke sig
over alle de reklamer og skidt som hopper frem på andre folks computere.
Det skal siges at jeg også lagde stor vægt på at foklare filosofien bag
open source og ikke lagde skjul på at nogle sider på nettet ikke ville
virke o.s.v.

xsane, gimp, vnc, ssh, apt/aptitude, synaptic samt hvordan man gemmer
som .doc blev der forklaret om i et par hjemmebryggede howtos med
billeder og mulighed for copy-paste i det fleste tilfælde. Telefonen
ringer nu _yderst_ sjældent med paniske opkald og jeg har været ude for
at da jeg selv ringede op blev der sagt "ja jeg har jo ikke engang
nogen problemer med computeren" med en stemme der var en blanding af
undren og skuffelse :)

Ikke dårligt vel?

Venligst
Tom

Fra : Preben

Dato : 27-03-07 19:18

> [...]
> at da jeg selv ringede op blev der sagt "ja jeg har jo ikke engang
> nogen problemer med computeren" med en stemme der var en blanding af

Mine forældre påstår at siderne ser forskellige ud i firefox og ie
selvom jeg ikke engang selv kan se forskel. Dernæst så ser udskrifterne
altså ikke ens ud i firefox og ie - og jeg kan ikke se forskel.

Dernæst så er der altså nogle mails som ikke kan åbnes med thunderbird
som åbnes fint i outlook - jeg har prøvet at forklare dem, at det højst
sandsynligt er fordi der er en eller anden standard der ikke er
overholdt. Men svaret er blot - ja, men det kan vi jo ikke bruge til noget.

Derudover fører min mor regnskab over hele det private bogholderi -
jaja, alle øl, sodavand, kager o.lign. registreres på forskellige konti
så vi kan se hvor stor en udgift der har været til den slags efter en tid.
Og ja - ethvert windows-program kører altså noget dårligere i wine - det
kan man ikke komme uden om. Dernæst er den nye version 4 (MS Business
Solutions C5) integreret kraftigere med windows bruger-systemet. Og nej
- eftersom C5 er standard for den type klientel mine forældre har som
revisorer kan man ikke bruge noget alternativ til linux som
økonomisystem, med mindre min mor ønskede at lære flere systemer og
betale for flere systemer hvilket jeg meget tvivler på.

Men jeg vil dertil sige at jeg har fået proppet lidt sund fornuft ind i
min mor. Hun bruger firefox primært og thunderbird primært, men outlook
og ie bliver åbnet for ofte efter min mening.
Jeg har selv ie kørende under wine pga. der er enkelte sider som ikke
virker i andet end ie - sider som man gerne og af nødvendige grunde
bliver nødsaget til at benytte.

Hilsen Preben

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 27-03-07 19:32

Preben skrev:
> [...]
> økonomisystem, med mindre min mor ønskede at lære flere systemer og
> betale for flere systemer hvilket jeg meget tvivler på.

Ja hvorfor er der ikke nogle gode regnskabs programmer ala C5 til linux?

Jeg har set lidt på Alsan regnskab, der er et regnskabs program lavet i
Java. Det ser godt ud med mange muligheder, men det er ikke GPL.

/A

Fra : Preben

Dato : 27-03-07 20:25

> Ja hvorfor er der ikke nogle gode regnskabs programmer ala C5 til linux?
>
> Jeg har set lidt på Alsan regnskab, der er et regnskabs program lavet i
> Java. Det ser godt ud med mange muligheder, men det er ikke GPL.

Okay - har jeg ikke hørt om. Hvad koster det?

Men det er et problem med et ordentligt program.

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 27-03-07 20:37

Preben skrev:
> Okay - har jeg ikke hørt om. Hvad koster det?
>
> Men det er et problem med et ordentligt program.

Aslan regnskab er lavet af en dansker og er gratis. Men altså ikke under
GPL. http://www.aslani.dk/

Se specifikationer http://www.aslani.dk/index.php?nx=indhold/start/om

/Andreas

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 27-03-07 19:17

Bjarne Wichmann Petersen skrev:
> Eneste problem er: Hvordan får jeg fat i den dynamiske tildelte IP som
> hun/routeren får af TDC, således at jeg kan logge på hendes maskine?

Hvis du har en server med fast ip kan du lade hende oprette en reverse
ssh tunnel. Du konnecter så også til serveren og bruger den tunnel.

Brug evt. gSTM hvis det skal være grafisk opsætning og aktivering.

/Andreas

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 28-03-07 18:50

Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> Eneste problem er: Hvordan får jeg fat i den dynamiske tildelte IP som
> hun/routeren får af TDC, således at jeg kan logge på hendes maskine?

Jeg takker for de mange forslag. Jeg vil prøve nogle af dem af og se hvad
der fungerer bedst.

Bjarne

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 28-03-07 19:29

Bjarne Wichmann Petersen <nospam.nospam@mekanix.dk> writes:

> Jeg takker for de mange forslag. Jeg vil prøve nogle af dem af og se hvad
> der fungerer bedst.
>
> Bjarne

En variant er at sætte hende op til ssh mod din maskine og

$ ssh bjarnesbaby "last -a -n 1 mor | mail bjarne"

eller evt. stoppe det ind i et passende alias.