Editor: vim vs. nvi
Fra : Jørgen Heesche

Dato : 26-03-07 15:08

Fornylig fremsatte jeg her på dk.edb.system.unix påstanden:
'der findes ikke nogen bedre editor end Vim'.
Jeg fik et meget kort svar: 'nvi'.
Men hvorfor er nvi bedre end vim?.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Linux user siden 1998

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 26-03-07 15:25

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:

>Men hvorfor er nvi bedre end vim?.

nvi er en vaskeægte vi - præcis som den er implementeret på 4BSD.

vim lider - efter min personlige mening - af EMACSitis: en masse
overflødigt gøgleri som farver og irrelevante features. Ideen med
vi er, at den skal være "lightweight", let og overskuelig i brug,
og så er det for mig ekstremt vigtigt, at samtlige leverandørers
vi er den samme.

vim fejler stort på alle disse punkter med dens mange ligegyldige
(mis)features. Efter min personlige mening. Jeg har nu også været i
branchen længe nok til at have brugt rigtigt WYSE-terminaler, og
jeg har sagt pænt nej tak til en 20" på arbejde. 80x25 (24+status)
ought to be enough for anybody. Det går fint i fullscreen på en
15", men på en 20" kan folk ovre i den næste kommune også læse med.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-07 16:30

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> vim fejler stort på alle disse punkter med dens mange ligegyldige
> (mis)features. Efter min personlige mening. Jeg har nu også været i

Jeg har ikke en holdning til alt gejlet, men jeg er dæleme glad for at
vim har en ordentlig undo. Er der ikke noget med at "rigtig"-vi kun
kan huske for nuværende linie?

> jeg har sagt pænt nej tak til en 20" på arbejde. 80x25 (24+status)
> ought to be enough for anybody. Det går fint i fullscreen på en
> 15", men på en 20" kan folk ovre i den næste kommune også læse med.

Det vil du lære at værdsætte når du bliver lidt ældre.

Du lyder ellers som en der vil være fint hjemme på AS/400 platformen -
der KAN man nemlig ikke gøre skærmen større.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 26-03-07 17:25

Den 26 Mar 2007 17:30:21 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Jeg har ikke en holdning til alt gejlet, men jeg er dæleme glad for at
> vim har en ordentlig undo. Er der ikke noget med at "rigtig"-vi kun
> kan huske for nuværende linie?

Jeg bruger nvi (det var vist mig der skrev det tre-bogstavers
indlæg), og jeg har lige testet. Tre linier, slettet et tegn på hver
linie, og undo'et dem alle tre uden poroblemer.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-07 21:09

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Jeg bruger nvi (det var vist mig der skrev det tre-bogstavers
> indlæg), og jeg har lige testet. Tre linier, slettet et tegn på hver
> linie, og undo'et dem alle tre uden poroblemer.

Så er den nok heller ikke rigtig-vi alligevel... Tsk tsk.

Ser lige at busybox har en vi plugin. Det må da være DEN man skal bruge.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 26-03-07 22:16

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> vi er den samme.
>
> vim fejler stort på alle disse punkter med dens mange ligegyldige
SKIP
Min oprindelige påstand gik egentlig på at vim(vi) var bedre end alle
andre editortyper, og ikke på at skelne mellem vi og vim. Det er
rigtigt, at vim efterhånden har fået for mange features, f.eks.
split-windows; det er EMACSitis, som jeg ikke kan se er til nogen nytte.
Syntax highlights kan være ganske nyttige, men highlight af søgetekster
kan være generende; det er tilstrækkeligt at cursoren udpeger teksten.
En uheldig ting ved EMACS er også, at der ikke findes insert- og
replace-mode; det er heldigvis ikke afskaffet i vim.
Med hensyn til vi vs. vim har jeg for mange år siden oplevet en
situation , hvor vim var klart bedre end vi. Det drejer sig om
svartider. Jeg havde af og til behov for at logge ind på en stor
computer: en vectorprocessor med 16 cpu'er. Når den "talknuser" var i
gang med en stor opgave, kunne vi ikke rigtig følge med; men det kunne vim.
Jeg har Mandriva 2006, som kun har vim. Så Mandriva tvinger til at bruge
vim. Mandriva har dog noget, der hedder vim-minimal, som ikke har farver
og splitvinduer.
Når jeg går ind for vi(vim) til fordel for andre editorer, er det fordi
vi faktisk er nem og overskuelig. Vi er nem at lære, selvom det modsatte
stædigt hævdes. Den kræver selvfølgelig en tilvænning, men det gør alt
nyt. For at øve sig i vi kan man med fordel have de vigtigste kommandoer
på et A4-ark, som man lægger på bordet ved siden af tastaturet. Listen
kan fås her:
http://cvs.sslug.dk/~chlor/cvs/linuxbog/unix/unix/vi.html
5.4. Den klassiske Unix-editor vi

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Linux user siden 1998

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-07 22:47

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:

> En uheldig ting ved EMACS er også, at der ikke findes insert- og
> replace-mode; det er heldigvis ikke afskaffet i vim.

M-x overwrite-mode tror jeg er det du savner.

Men ellers er nano nu ikke tosset.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-03-07 17:32

On 26 Mar 2007 16:24:50 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Jeg bruger nvi (det var vist mig der skrev det tre-bogstavers
> indlæg), og jeg har lige testet. Tre linier, slettet et tegn på hver
> linie, og undo'et dem alle tre uden poroblemer.

Hvad tilbyder nvi i forhold til en bare bones vi, som f.eks den der
følger med i OpenBSD systeminstallation?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-03-07 17:42

On Mon, 26 Mar 2007 18:32:11 +0200, Michael wrote:

> Hvad tilbyder nvi i forhold til en bare bones vi, som f.eks den der
> følger med i OpenBSD systeminstallation?

"nvi was written by Keith Bostic, and currently seems to be frozen at
version 1.79. It is the default vi on all BSD systems (NetBSD,
OpenBSD, and FreeBSD)."

<http://en.wikipedia.org/wiki/Nvi>

Ikke meget...

,

--
"I'm not sure it never causes any harm to all users." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-03-07 17:53

On Mon, 26 Mar 2007 18:42:17 +0200
asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

> "nvi was written by Keith Bostic, and currently seems to be frozen at
> version 1.79. It is the default vi on all BSD systems (NetBSD,
> OpenBSD, and FreeBSD)."

Jamen, så er det jo en rar gammel kending Troede ellers OBSD var
mere troende overfor BSD - det var tider, da man fik login på BSD-4.2
for første gang

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-03-07 18:11

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Jamen, så er det jo en rar gammel kending Troede ellers OBSD var
> mere troende overfor BSD - det var tider, da man fik login på BSD-4.2
> for første gang

Hvad mener du med "mere troende"?

Nvi stammer fra at den originale vi var ufri som resultat af USL
vs. BSDi-sagen og er altså en del af den officielle 4.4BSD.

//Makholm

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-03-07 15:57

On Mon, 26 Mar 2007 21:16:15 +0000, Jørgen wrote:

> Min oprindelige påstand gik egentlig på at vim(vi) var bedre end alle
> andre editortyper, og ikke på at skelne mellem vi og vim.

(Det er en meningsløs påstand uden at kvalificere _for hvem_. En
emacs-jockey med 20 år på bagen finder næppe en vi bedst og omvendt
(for stort set enhver editor) - forskellige folk har forskellige behov
og forskellig smag).

> Det er rigtigt, at vim efterhånden har fået for mange features,
> f.eks. split-windows; det er EMACSitis, som jeg ikke kan se er til
> nogen nytte.

(Nu er du inde på noget: som *du* ikke kan se er nyttigt).

> En uheldig ting ved EMACS er også, at der ikke findes insert- og
> replace-mode; det er heldigvis ikke afskaffet i vim.

Her er et par citater af Don Norman, der illustrerer hvorfor alle ikke
er enige med dig i den påstand:

"When something is modal, then its interpretation depends upon the
system state, which adds to the mental workload and has been a known
source of difficulty in many situations."

"Nonetheless, I contend that modes in general are a bad idea and are
well-known sources of difficulty, whether they be in computers,
industrial controls, or as in this case, the meaning of a particular
warning signal."

Det handlede om det fly der fløj ind i en bjergside nær Athen fordi
samme alarm betød to forskellige ting alt efter om flyet stod på
jorden eller var i luften.

På en langt mindre uhyggelig skala minder det mig om når jeg taster
"dd" i vi, og bagefter råber "sørens!", fordi jeg glemte at trykke "i"
først.

Different (key)strokes for different folks.

Mvh.

--
"Just because any random joe can't add code to without Adam Sjøgren
passing it through Mozilla people doesn't mean it's asjo@koldfront.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-03-07 20:05

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> På en langt mindre uhyggelig skala minder det mig om når jeg taster
> "dd" i vi, og bagefter råber "sørens!", fordi jeg glemte at trykke "i"
> først.

Havde du nu gjort det til en vane ALTID at trykke ESC indtil den siger
bip (skal det slås til?), SÅ ville du huske at skrive i. Hvergang :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-03-07 21:25

nospam0000@gmail.com (=?iso-8859-1?q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?=) writes:

>Havde du nu gjort det til en vane ALTID at trykke ESC indtil den siger
>bip (skal det slås til?), SÅ ville du huske at skrive i. Hvergang :)

Arh, "u" (undo) er med selv i den originale vi.

Men okay, hvis man skriver en hel roman i command mode, så kan man
måske nok lave flere ulykker, end undo nødvendigvis kan klare

Mvh.
   Klaus.