MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Windows genstarter
Fra : Lars Klintholm

Dato : 22-03-07 17:52

Min Windows (XPSP2 med alle opdateringer) er begyndt at genstarte i
utide. Nogle gange kan maskinen køre i flere dage uden problemer, nogle
gange genstarter den efter en times tid eller to.

Jeg har i systemloggen fundet denne:

Fejlkode 1000000a, parameter 1 00000016, parameter 2 00000002,
parameter 3 00000000, parameter 4 804e469a.

Hvad gør jeg?

Lars Klintholm

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-03-07 18:13

Lars Klintholm skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Min Windows (XPSP2 med alle opdateringer) er begyndt at
> genstarte i utide. Nogle gange kan maskinen køre i flere dage
> uden problemer, nogle gange genstarter den efter en times tid
> eller to.

Har du installeret noget nyt, hvor driveren ikke er helt
XP-kompatibel ?

Du kan prøve at gå i

Kontrolpanel -> System -> Avanceret

og vælge indstillinger for Start og genoprettelse

og fjerne markering ved Genstart ved fejl (eller noget i den
stil)

Det vil ikke løse dit problem - men computeren vil så ikke
genstarte ved fejl, men i stedet komme med en blå skærm med
diverse fejlkoder og FORMENTLIG også fortælle hvilket program,
den er gået ned i.

Det er et forsøg værd ihvertfald.....

Udover en syg driver eller program i Windows, så kan det også
være et varmeproblem i PC'en f.x. hvis CPU køleren er fuld af
støv - så rens den......

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Lars Klintholm

Dato : 22-03-07 19:19

Den 22 mar 2007 skrev Jan Vestergaard i dk.edb.system.ms-windows:

> Har du installeret noget nyt, hvor driveren ikke er helt
> XP-kompatibel ?

Svært at sige. Der ryger meget ind og ud her Vil nødigt skulle
afinstallere alt fra de sidste par måneder

> [...]
> genstarte ved fejl, men i stedet komme med en blå skærm med
> diverse fejlkoder og FORMENTLIG også fortælle hvilket program,

Den har jeg prøvet. Koderne er de samme som i systemloggen, og ellers
står der bare en sludder om at det er enten hardware eller software,
der er skyld i problemet. Der kommer ikke noget om hvilket program.

> Udover en syg driver eller program i Windows, så kan det også
> være et varmeproblem i PC'en f.x. hvis CPU køleren er fuld af
> støv - så rens den......

Jeg har prøvet hmonitor, den siger ca. 35 grader. Skulle det ikke være
i orden? Er der andre programmer, der kan teste for varme forskellige
steder? Eller i det hele taget teste bundkort, RAM osv?

Lars Klintholm

Fra : David T. Metz

Dato : 23-03-07 11:54

Lars Klintholm skrev:

> Den har jeg prøvet. Koderne er de samme som i systemloggen,

Står der ikke andet på den blå?
"Fx IRQ_L Less or equal" (døjer jeg selv med - driverproblem/ustabil hw)

David

Fra : Lars Klintholm

Dato : 23-03-07 19:30

Den 23 mar 2007 skrev David T. Metz i dk.edb.system.ms-windows:

> Står der ikke andet på den blå?
> "Fx IRQ_L Less or equal" (døjer jeg selv med -
> driverproblem/ustabil hw)

Jo, præcis samme besked her

Lars Klintholm

Fra : David T. Metz

Dato : 26-03-07 12:24

Lars Klintholm skrev:

> Jo, præcis samme besked her

Har du opdateret en driver for nylig, så kan det være den. Ellers kan
det bare være hw der er ustabil.

Hos mig er det en usb-wifi-adapter. Da den har virket på en anden
maskine mistænker jeg usb-controlleren på den maskine der fejler. Jeg
har dog nogle problemer med potentialeforskel også, så måske hjælper det
når jeg snart får apparatet jordet.

David

Fra : L.E.P.

Dato : 23-03-07 14:48

Thu, 22 Mar 2007 17:51:43 +0100, skrev Lars Klintholm
<klintholm@gmail.com> :

> [...]
>
>Jeg har i systemloggen fundet denne:
>
>Fejlkode 1000000a, parameter 1 00000016, parameter 2 00000002,
>parameter 3 00000000, parameter 4 804e469a.

Det kan også være en RAM-fejl. (Fejlkoder kan ofte være mere
vildledende end vejledende)

Prøv at teste din ram med MemTest86.

http://www.memtest.org/

Hilsen Lars