MS Windows
briani 27239
Back up til 2 Win2000 pc'ere
Fra : Ukendt

Dato : 21-03-07 08:01

Vi har et lille kontor med 2 Win 2000 pc'ere. Der er pt ingen former for
back up løsninger på maskinerne, hvilket jeg synes er skræmmende.

Jeg har derfor bestemt mig for at vi skal have noget sat i værk.

Hvad kan anbefales til dette ?

Der skal tages back up af hele maskinen inkl Outlook Express, filer på
skrivebordet etc.

Der må meget gerne være en form for synkronisering, således at hvis at filer
der er slettet på maskinen siden sidste back up, også bliver det på selve
backup'en.

Nogen gode ideer ??

Mvh
Jan Rysz

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 21-03-07 12:07

Rysz (8900) skrev:

> [...]
>
> Der må meget gerne være en form for synkronisering, således at hvis
> at filer der er slettet på maskinen siden sidste back up, også bliver

Der er jo mange muligheder, oplagte er enten bånd eller ekstern disk
(NAS, USB, what-ever)... kommer an på kapaciteten.
Hvis det gælder om at synkronisere, hvor vi så er ude af
backup-begrebet, kan du bruge SyncBack (søg på Google). Det er et
eminent godt program (gratis).
Jeg vil fraråde synkronisering hvis du ønsker backup af data. Hvis man
sletter ved et uheld, og opdager det udenfor backup-historikken, er
data tabt.

--

...::JMJ::..

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-07 22:29

> Der er jo mange muligheder, oplagte er enten bånd eller ekstern disk
> (NAS, USB, what-ever)... kommer an på kapaciteten.

Det bliver en ekstern disk

> [...]
> Jeg vil fraråde synkronisering hvis du ønsker backup af data. Hvis man
> sletter ved et uheld, og opdager det udenfor backup-historikken, er

Okay, hvis vi nu ser bort fra synkroniseringen, hvad er vi så ude i ? Noget
Acronis eller lignende ?

Personligt tager jeg back-up ved at eksportere mine mails/indstillinger fra
OE og efterfølgende køre Always Sync på mapperne.

Såfremt man bruger et image program vil nye info på pc'erne jo gå tabt ved
en genindlæsning af de gamle data. Hvordan klare man den sag ?. Det kan jeg
jo netop undgå ved at synkronisere til forskellige mapper med forskellige
datoer.

Mvh
Jan Rysz

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 21-03-07 22:38

Rysz (8900) skrev:

> [...]
> jo netop undgå ved at synkronisere til forskellige mapper med forskellige

Jeg ville anbefale bruge NTBackup som følger med Win2000. Ved restore
fra en backup kan du nøjes med at restore de filer du ønsker og undlade
andre. NTBAckup kan køre både til disk og til tape

/Andreas

Fra : jda

Dato : 22-03-07 02:30

Wed, 21 Mar 2007 08:01:06 +0100 hamrede Rysz (8900) i tastaturet og der
stod i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> der er slettet på maskinen siden sidste back up, også bliver det på selve

ntbackup som findes på w2k er faktisk ikke så dårlig, specielt ikke hvis
det bliver kørt på bånd om natten i en fast rutine og gemt i et
(brandsikkert)skab et andet sted end der hvor pc'erne står. Men det er i
den sidste ende helt op til ledelsen hvor meget data kan koste, og hvor
meget en backupløsning må koste. For egentlig burde data ikke ligge på to
pc'ere men på en server som der så blev taget en bånd backup af og de bånd
skulle så i et (brandsikkert)skab
--
Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-07 08:36

Men det er i
> den sidste ende helt op til ledelsen hvor meget data kan koste, og hvor
> meget en backupløsning må koste. For egentlig burde data ikke ligge på to
> pc'ere men på en server som der så blev taget en bånd backup

Vi er helt enige. Selve hovedsystemet bliver også kørt fra en større
serverløsning. Men mails og vore egne dokumter der bare ligger på
skrivebordet af pc'erne, er altså ikke en del af serversystemet.

Det er ikke noget ledelsen tager nogen notits af, så det må jo ikke betyde
så meget for dem. Ikke desto mindre er det min kollega og jeg der har bøvlet
hvis skidtet går ned. Derfor vil vi gerne garderer os selv. Hvad resten af
biksen så gør......det må de om.

Jeg kigger lidt på det NTBackup.

Mvh
Jan Rysz