Problemer med lyd i KDE i OpenSUSE 10.2
Fra : Bo Bichel Nørbæk

Dato : 21-03-07 03:28

Jeg kører OpenSUSE 10.2 og den medfølgende version af KDE. Mit lydkort er
AC97-kompatibelt og indbygget i bundkortet. Jeg har selv kompileret
xine-lib version 1.1.4 og xine-ui version 0.99.4.

Normalt virker lyden, men i går aftes hang xine, da jeg ville lukke den,
og jeg måtte lukke den med Ctrl-Alt-Esc og det deraf følgende
dødningehoved. Så virkede lyden ikke mere.

KMix viser, at Master- og PCM-kanalerne er slået til, og at de IKKE er
skruet helt ned.

Når jeg siger 'xine <lydfil>' (uden anførelsestegnene) i et
terminalvindue, får jeg følgende output:

This is xine (X11 gui) - a free video player v0.99.4.
(c) 2000-2004 The xine Team.
jack init_class returning 0x8641c10

open_jack_plugin: Error: Failed to connect to JACK server
open_jack_plugin: (did you start 'jackd' server?)

Er det nogen, der har en løsning på dette problem (og evt. kan gøre mig
klogere på, hvad denne jackserver er for noget)?

Fra : Bo Bichel Nørbæk

Dato : 21-03-07 19:40

Det løste mit problem indtil videre at logge ud fra min X-session, logge
ind som root i en virtuel konsol, sige 'init 1' og derefter 'init 5' og
til sidst logge ind i X igen som mig selv.

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 21-03-07 19:52

Bo Bichel Nørbæk skrev:
> Det løste mit problem indtil videre at logge ud fra min X-session, logge
> ind som root i en virtuel konsol, sige 'init 1' og derefter 'init 5' og
> til sidst logge ind i X igen som mig selv.

så kunne det muligvis også have været nok at køre noget ala
/etc/init.d/alsa restart

Altså genstarte lyd initialicerings scriptet.

/A