/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Regler for båd for svaj.
Fra : Kim Gomez


Dato : 13-03-07 20:05

Hej gruppe.

Håber i kan hjælpe med denne:

Hvordan er loven for " Både for svaj " ?

Jeg mener at den danske kyst er offentlig og derfor burde jeg kunne lægge
båden for svaj, hvor som helst:

Har jeg ret i denne antagelse, eller er det helt hen i skoven?

mvh

Kim



 
 
Boje (13-03-2007)
Kommentar
Fra : Boje


Dato : 13-03-07 20:54


"Kim Gomez" <gomez@english-bulldogs.dk> skrev i en meddelelse
news:45f6f5ff$0$48457$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej gruppe.
>
> Håber i kan hjælpe med denne:
>
> Hvordan er loven for " Både for svaj " ?
>
> Jeg mener at den danske kyst er offentlig og derfor burde jeg kunne lægge
> båden for svaj, hvor som helst:
>
> Har jeg ret i denne antagelse, eller er det helt hen i skoven?
>
> mvh
>
> Kim

Hej.

I princippet har du ret. Så det er kun *lidt* ude i skoven, da der jo findes
en hel del "forbudte" områder (militær, fredning, forurening, osv.).

Imidlertid skal du huske på, at en båd for svaj er lig med et skib for
anker. Du er derfor pligtig at føre desangående korrekte signaler (dag, nat,
tåge, mv.) i henhold til skibets størrelse (se søvejsreglerne).

Og sikkert mere endnu (forsikring mv.).

Mvh Boje



Kim Gomez (14-03-2007)
Kommentar
Fra : Kim Gomez


Dato : 14-03-07 07:46

Hej Boje

Tak for svaret.

Gælder det også for en båd på 21 fod altså ca. 7 meter....er der ikke en
grænse ved 12 meter???

Hvordan kan jeg fører ankerlys hver nat uden at skulle ned til båden og slå
det til og fra??

mvh

Kim
"Boje" <boj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:45f70148$0$5113$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Kim Gomez" <gomez@english-bulldogs.dk> skrev i en meddelelse
> news:45f6f5ff$0$48457$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hej gruppe.
> >
> > Håber i kan hjælpe med denne:
> >
> > Hvordan er loven for " Både for svaj " ?
> >
> > Jeg mener at den danske kyst er offentlig og derfor burde jeg kunne
lægge
> > båden for svaj, hvor som helst:
> >
> > Har jeg ret i denne antagelse, eller er det helt hen i skoven?
> >
> > mvh
> >
> > Kim
>
> Hej.
>
> I princippet har du ret. Så det er kun *lidt* ude i skoven, da der jo
findes
> en hel del "forbudte" områder (militær, fredning, forurening, osv.).
>
> Imidlertid skal du huske på, at en båd for svaj er lig med et skib for
> anker. Du er derfor pligtig at føre desangående korrekte signaler (dag,
nat,
> tåge, mv.) i henhold til skibets størrelse (se søvejsreglerne).
>
> Og sikkert mere endnu (forsikring mv.).
>
> Mvh Boje
>
>



Leif Langgaard (14-03-2007)
Kommentar
Fra : Leif Langgaard


Dato : 14-03-07 10:49

"Kim Gomez" <gomez@english-bulldogs.dk> skrev i en meddelelse
news:45f79a4b$0$47558$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Hvordan kan jeg fører ankerlys hver nat uden at skulle ned til båden og
> slå
> det til og fra??
>

Hej

Det kan løses elektronisk, men du får også problemer med strøm!

Jeg tror du ville være bedre tjent med en trailer eller en bådvogn, så du
kan få båden på land når du ikke bruger den, så skal du bare finde et
slæbested!
Men det bedste er nu en plads i en havn.

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"
(L. Langgaard 2006)
Skandinaviens største fotoarkiv www.fotomedia.se



Harding E. Larsen (14-03-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 14-03-07 10:56

Hej Kim,

Alt der flyder på vandet skal kunne føre lanterner i henhold til
de internationale søvejsregler uanset størrelse/længde.

Du kan købe en havelampe der giver hvidt (lidt blåligtlys, den
må ikke lyse gult) med indbygget solpanel i toppen og en
fotocelle der tænder for lyset når det bliver mørkt.
Det er en fortræffelig ankerbelysning.
Du kan monter den til søgelænderet i forskibet ved at sætte den
fast med tape til det forreste septer.

Mvh/Harding

Kim Gomez <gomez@english-bulldogs.dk> skrev:
>Hej Boje
>
>Tak for svaret.
>
>Gælder det også for en båd på 21 fod
>altså ca. 7 meter....er der ikke en
>grænse ved 12 meter???
>
>Hvordan kan jeg fører ankerlys hver
>nat uden at skulle ned til båden og slå
>det til og fra??
>
>mvh
>
>Kim
>"Boje" <boj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>news:45f70148$0$5113$edfadb0f@dread14
>.news.tele.dk...
>>
>> "Kim Gomez"
>><gomez@english-bulldogs.dk> skrev i
>>en meddelelse
>> news:45f6f5ff$0$48457$edfadb0f@drea
>>d16.news.tele.dk...
>> > Hej gruppe.
>> >
>> > Håber i kan hjælpe med denne:
>> >
>> > Hvordan er loven for " Både for svaj " ?
>> >
>> > Jeg mener at den danske kyst er
>> >offentlig og derfor burde jeg kunne
>lægge
>> > båden for svaj, hvor som helst:
>> >
>> > Har jeg ret i denne antagelse,
>> >eller er det helt hen i skoven?
>> >
>> > mvh
>> >
>> > Kim
>>
>> Hej.
>>
>> I princippet har du ret. Så det er
>>kun *lidt* ude i skoven, da der jo
>findes
>> en hel del "forbudte" områder
>>(militær, fredning, forurening, osv.).
>>
>> Imidlertid skal du huske på, at en
>>båd for svaj er lig med et skib for
>> anker. Du er derfor pligtig at føre
>>desangående korrekte signaler (dag,
>nat,
>> tåge, mv.) i henhold til skibets
>>størrelse (se søvejsreglerne).
>>
>> Og sikkert mere endnu (forsikring mv.).
>>
>> Mvh Boje
>>
>>



Kim Gomez (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Kim Gomez


Dato : 15-03-07 19:40

Hej igen.

Tak for alle svarene...må se hvad jeg finder ud af..

mvh

KIM

"Harding E. Larsen (slet PA45I)" <harding@PA45Ilarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11738664400.89468144215072@dtext.news.tele.dk...
> Hej Kim,
>
> Alt der flyder på vandet skal kunne føre lanterner i henhold til
> de internationale søvejsregler uanset størrelse/længde.
>
> Du kan købe en havelampe der giver hvidt (lidt blåligtlys, den
> må ikke lyse gult) med indbygget solpanel i toppen og en
> fotocelle der tænder for lyset når det bliver mørkt.
> Det er en fortræffelig ankerbelysning.
> Du kan monter den til søgelænderet i forskibet ved at sætte den
> fast med tape til det forreste septer.
>
> Mvh/Harding
>
> Kim Gomez <gomez@english-bulldogs.dk> skrev:
> >Hej Boje
> >
> >Tak for svaret.
> >
> >Gælder det også for en båd på 21 fod
> >altså ca. 7 meter....er der ikke en
> >grænse ved 12 meter???
> >
> >Hvordan kan jeg fører ankerlys hver
> >nat uden at skulle ned til båden og slå
> >det til og fra??
> >
> >mvh
> >
> >Kim
> >"Boje" <boj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> >news:45f70148$0$5113$edfadb0f@dread14
> >.news.tele.dk...
> >>
> >> "Kim Gomez"
> >><gomez@english-bulldogs.dk> skrev i
> >>en meddelelse
> >> news:45f6f5ff$0$48457$edfadb0f@drea
> >>d16.news.tele.dk...
> >> > Hej gruppe.
> >> >
> >> > Håber i kan hjælpe med denne:
> >> >
> >> > Hvordan er loven for " Både for svaj " ?
> >> >
> >> > Jeg mener at den danske kyst er
> >> >offentlig og derfor burde jeg kunne
> >lægge
> >> > båden for svaj, hvor som helst:
> >> >
> >> > Har jeg ret i denne antagelse,
> >> >eller er det helt hen i skoven?
> >> >
> >> > mvh
> >> >
> >> > Kim
> >>
> >> Hej.
> >>
> >> I princippet har du ret. Så det er
> >>kun *lidt* ude i skoven, da der jo
> >findes
> >> en hel del "forbudte" områder
> >>(militær, fredning, forurening, osv.).
> >>
> >> Imidlertid skal du huske på, at en
> >>båd for svaj er lig med et skib for
> >> anker. Du er derfor pligtig at føre
> >>desangående korrekte signaler (dag,
> >nat,
> >> tåge, mv.) i henhold til skibets
> >>størrelse (se søvejsreglerne).
> >>
> >> Og sikkert mere endnu (forsikring mv.).
> >>
> >> Mvh Boje
> >>
> >>
>
>



Boje (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Boje


Dato : 15-03-07 23:43


"Kim Gomez" <gomez@english-bulldogs.dk> skrev i en meddelelse
news:45f79a4b$0$47558$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej Boje
>
> Tak for svaret.
>
> Gælder det også for en båd på 21 fod altså ca. 7 meter....er der ikke en
> grænse ved 12 meter???
>
> Hvordan kan jeg fører ankerlys hver nat uden at skulle ned til båden og
> slå
> det til og fra??
>
> mvh
>
> Kim

Hej igen.

Ja, det gælder også for en båd på 7 m. Ved 12 m sker der blot det, at
lysstyrken i lanternerne skal være større, og at skibet skal have
skibsklokke Dagsignal er stadig ens (sort kugle hejst i forskibet)

Meeeeen.... klap nu lige hesten. Vore fjorde og sunde er fulde af både for
svaj, som ikke bare tilnærmelsesvist opfylder søvejsreglerne desangående -
helt på samme måde, som at alle fiskeskibe fører dagsignal for at fiske,
uanset om de er i havn, undervejs eller rent faktisk fisker. Og jeg har
endnu ikke hørt om nogen, som har oplevet repressalier.

Såee - hvis der i forvejen ligger både for svaj på dit valgte sted kan du jo
prøve at gemme dig i flokken og være ligeglad. Undgå for alt i verden at
ligge i sejlrender og/eller på dybt vand.

Hardings bud på en ankerlanterneløsning er ikke lovligt men absolut bedre
end ingenting.

Ovennævnte er ingen opfordring til brud på søvejsreglerne - blot en
konstatering af fakta!

Mvh Boje
(I 80'erne for svaj i Sendborgsund gennem 7 år uden dagsignal eller
ankerlanterne - eller uheld!)




Harding E. Larsen (16-03-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 16-03-07 09:00

Hej,

Tjaa, forslaget kan køre lige på kanten af regelsættet der for
den pågældende bådstørrelse angiver en synsvidde på 2 sømil med
en samhørende lystyrke på 4,3 candela. hvor den atmosfæriske
transmissionsevne 0,8 svarer til en meteorologisk synsvidde på
ca 13 sømil.
Den omtalte havelampe vil jeg sidestille med de ofte anvendte
petroleumslamper, der nok heller ikke kan opfylde ovennævnte
betingelser; men der er heldigvis en ventil i tillæg I stk 11 i
søvejsreglerne, der angiver: Ikke-elektrisk lys skal, så vidt
det er praktisk muligt, have de minimumlysstyrker, som er
angivet i tabellen i stk 8 i dette tillæg.
Det kan vi så fundere lidt over og måske komme til at
sammenligne havelampernes konstruktion med cykellygternes dito,
der giver et rimeligt lysudbytte trods deres ringe strømforbrug.

Det er tillige heldigvis sådan at de fleste der lægger deres
både for svej ligger der i vejrmæssigt meget beskyttede områder.
Områder tæt på land og derfor også væk fra trafikkerede områder.

Mvh/Harding

Boje <boj@get2net.dk> skrev:
>> Gælder det også for en båd på 21 fod
>>altså ca. 7 meter....er der ikke en
>> grænse ved 12 meter???
>>
>> Hvordan kan jeg fører ankerlys hver
>>nat uden at skulle ned til båden og
>> slå
>> det til og fra??
>>
>> mvh
>>
>> Kim
>
>Hej igen.
>Hardings bud på en
>ankerlanterneløsning er ikke lovligt
>men absolut bedre
>end ingenting.
>
>Ovennævnte er ingen opfordring til
>brud på søvejsreglerne - blot en
>konstatering af fakta!
>
>Mvh Boje
>(I 80'erne for svaj i Sendborgsund
>gennem 7 år uden dagsignal eller
>ankerlanterne - eller uheld!)



Harding E. Larsen (16-03-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 16-03-07 13:27

En tilføjelse!

Lysdioderne i "Havelampen" lyser nedad og lyset rundsendes af
den underliggende kegleformede reflektor.
Til sammenligning se:

http://www.lunatronic.net/pics/datasheet-lunaled-27-dk.pdf

"Pæren" her er erstattet af et antal lysdioder som hver især
giver lys vandret ud mod horisonten med en åbningsvinkel der er
overlappende til den næste diodes åbningsvinkel. Hver Lysdiode
er monteret forskudt.
Forskellen mellem havelampens lys og den viste pæres lysstyrke
er ikke ret stor. Pæren opgives til 20 candela i den enkelte
pæres åbningsvinkel, for havelampen er lysstyrken ikke
specificeret.

Mvh/Harding

Harding E . Larsen <harding@OGLO7larsen.tdcadsl.dk> (slet OGLO7)
skrev:
>Hej,
>
>Tjaa, forslaget kan køre lige på kanten af regelsættet der for
>den pågældende bådstørrelse angiver en synsvidde på 2 sømil med
>en samhørende lystyrke på 4,3 candela. hvor den atmosfæriske
>transmissionsevne 0,8 svarer til en meteorologisk synsvidde på
>ca 13 sømil.
>Den omtalte havelampe vil jeg sidestille med de ofte anvendte
>petroleumslamper, der nok heller ikke kan opfylde ovennævnte
>betingelser; men der er heldigvis en ventil i tillæg I stk 11 i
>søvejsreglerne, der angiver: Ikke-elektrisk lys skal, så vidt
>det er praktisk muligt, have de minimumlysstyrker, som er
>angivet i tabellen i stk 8 i dette tillæg.
>Det kan vi så fundere lidt over og måske komme til at
>sammenligne havelampernes konstruktion med cykellygternes dito,
>der giver et rimeligt lysudbytte trods deres ringe strømforbrug.
>
>Det er tillige heldigvis sådan at de fleste der lægger deres
>både for svej ligger der i vejrmæssigt meget beskyttede
områder.
>Områder tæt på land og derfor også væk fra trafikkerede områder.
>
>Mvh/Harding


Egon Stich (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 17-03-07 10:38


"Boje" <boj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:45f9cbfb$0$72754$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Hardings bud på en ankerlanterneløsning er ikke lovligt men absolut bedre
> end ingenting.
>
> Ovennævnte er ingen opfordring til brud på søvejsreglerne - blot en
> konstatering af fakta!


Ang. "svejeri".
Jeg er ganske og aldeles sikker på, at der et eller andet sted i
"regelværket" står noget om, at det er tilladt at ankre i ubefærdede, eller
lidt befærdede, lavvandede? områder uden at føre ankerlanterne.
Men naturligvis svigter huskeren, når man vil finde det sted, hvor sagen er
omtalt.



MVH
Egon



Harding E. Larsen (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 17-03-07 11:29

Søvejsreglerne afsnit C Skibslys og signalfigurer.
Regel 30. Skibe til ankers og skibe på grund.
(e) Et skib under 7 m i længde er ikke forpligtet til at vise de
lys eller signalfigurer. der er foreskrevet i stk. (a) og (b) i
denne regel, når det ligger til ankers på et sted, der ikke er
beliggende i eller nær et snævert løb eller farvand eller på
eller nær en ankerplads, eller hvor andre skibe normalt sejler.

Mvh/Harding

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> skrev:
>>Ang. "svejeri".
>Jeg er ganske og aldeles sikker på,
>at der et eller andet sted i
>"regelværket" står noget om, at det
>er tilladt at ankre i ubefærdede, eller
>lidt befærdede, lavvandede? områder
>uden at føre ankerlanterne.
>Men naturligvis svigter huskeren, når
>man vil finde det sted, hvor sagen er
>omtalt.
>
>
>
>MVH
>Egon



Egon Stich (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 17-03-07 19:55

Hej.
Javel.
Det er sikkert den, regel 30, der har spøgt i min bevidsthed.

MVH
Egon


"Harding E. Larsen (slet FXMP3)" <harding@FXMP3larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11741276730.834906148407374@dtext.news.tele.dk...
> Søvejsreglerne afsnit C Skibslys og signalfigurer.
> Regel 30. Skibe til ankers og skibe på grund.
> (e) Et skib under 7 m i længde er ikke forpligtet til at vise de
> lys eller signalfigurer. der er foreskrevet i stk. (a) og (b) i
> denne regel, når det ligger til ankers på et sted, der ikke er
> beliggende i eller nær et snævert løb eller farvand eller på
> eller nær en ankerplads, eller hvor andre skibe normalt sejler.
>
> Mvh/Harding
>
> Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> skrev:
> >>Ang. "svejeri".
> >Jeg er ganske og aldeles sikker på,
> >at der et eller andet sted i
> >"regelværket" står noget om, at det
> >er tilladt at ankre i ubefærdede, eller
> >lidt befærdede, lavvandede? områder
> >uden at føre ankerlanterne.
> >Men naturligvis svigter huskeren, når
> >man vil finde det sted, hvor sagen er
> >omtalt.
> >
> >
> >
> >MVH
> >Egon
>
>



mit navn (17-03-2007)
Kommentar
Fra : mit navn


Dato : 17-03-07 11:38

Du kan selv søge i http://www.retsinfo.dk/

Det er kun regler for enkelte områder. Der kan være lokale regler i dit
område.
"Svaj" er et almindeligt begreb. Men det ser ikke ud til at der er en
selvstændig §.

Alternativt, søvejsregler, herunder søvejsregler for indre danske farvande.

Alternativt Google-søgning.


Hvordan vil du komme ud til din båd. Du har ingen "ret" til at have en jolle
liggende fast på stranden, havnen eller andre steder, med mindre du ejer et
stykke grund med egentlig strandret, som beskriver at du har ret til at have
en jolle liggende.


Med hensyn til forsikring, så skal du spørge dit forsikringsselskab.

Hvis du ikke er forsikret, hæfter du selv som indehaver af fartøjet.
Det er her det bliver farligt.
Hvis din båd er skyld i en skade, kan det blive meget alvorligt. Det er ikke
så meget et spørgsmål om, hvad din båd representerer i værdi. Det er mere et
spørgsmål om, hvilken skade din båd, og / eller tilhørende grej, kan gøre af
skade på andre både.
Som eksempel, kan man nemt forestille sig, at en båd sejler hen over din
bøje og får forankringen i skruen. Hvis det er en helt almindelig motorbåd,
kan det nemt løbe op i et meget stort beløb, hvis båden får skruetøjet flået
ud, eller i stykker. Det kan man nemt forestille sig, at der kan blive en
alvorlig sag ud af.
Et andet eksempel, kan være, at billionær-bossen sejler hen over din båd, og
totalskader sin billionærbåd. Hvem tror du taber den retssag.


Det med svaj, er kun en god ide, hvis det er en lille jolle, som du kan gå
ud til i gummistøvler.





"Kim Gomez" <gomez@english-bulldogs.dk> skrev i en meddelelse
news:45f6f5ff$0$48457$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej gruppe.
>
> Håber i kan hjælpe med denne:
>
> Hvordan er loven for " Både for svaj " ?
>
> Jeg mener at den danske kyst er offentlig og derfor burde jeg kunne lægge
> båden for svaj, hvor som helst:
>
> Har jeg ret i denne antagelse, eller er det helt hen i skoven?
>
> mvh
>
> Kim
>
>



Kim Gomez (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Kim Gomez


Dato : 17-03-07 13:56

Hej Alle...

Jeg siger tak for alle input og håber jeg får det gjort rigtigt....

mvh

Kim


"Kim Gomez" <gomez@english-bulldogs.dk> skrev i en meddelelse
news:45f6f5ff$0$48457$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej gruppe.
>
> Håber i kan hjælpe med denne:
>
> Hvordan er loven for " Både for svaj " ?
>
> Jeg mener at den danske kyst er offentlig og derfor burde jeg kunne lægge
> båden for svaj, hvor som helst:
>
> Har jeg ret i denne antagelse, eller er det helt hen i skoven?
>
> mvh
>
> Kim
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste