PUCH IGEN:)
Fra : chris

Dato : 18-03-07 20:26

Hejsa.
ja så blev svinet samlet, og nu skal tændingen stilles.
har ikke tændingsmicrometer eller multimeter.
platinafstand er stillet, samt tændrør afstand er korrekt ( efter puch
manual)
jeg har nu i et stykke tid prøvet på at stille tændingen ved at dreje
ankerpladen med / mod uret men det er ikke optimalt endnu.
så mit forslag til stilling af tænding lyder således
Fjern tændrør, stik en skydelære ned i hullet, find TDC, ryk stemplet
tilbage til 1,5 mm før TDC vha. Skydelæren.

Marker punktet på svinghjulet.

Sæt et stykke pergament papir ind mellem platinerne, og ryk tændingspladen
indtil papiret bliver sluppet af platinerne på det markerede punkt på
svinghjulet (1,5 mm før TDC).

lyder et nogenlunde fornuftigt?
tændingstidspunkt angives nogler steder til 1 mm før top, og andre steder
står der fortænding 1,8 mm før top. hvilken en af udsagnene skal jeg rette
mig.
mange tak til alle der skrev på min forrige mail..
chris

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 18-03-07 21:03

Hej
jeg mener hekto har ret
rødspætten forsvandt sammen med 3 gearsmodel
kan se at både 2 og 3 gears model har lang udstødning på i 1974
mener der er tændnings mærker udvendig på sving hjul eller husker jeg
forkert
har selv haft en ms50 k3 t
lige den model kører med en lidt anderledes gearing end de andre den kørte
10/40 tandhjul mener de andre kørte med 11/44
kan endnu huske mine ture på helsingør vejen
hilsen jørgen

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 18-03-07 22:42

chris:
> [...]
> mig.
> mange tak til alle der skrev på min forrige mail..

Hej Chris
Ja det er udemærket.
Husk at prøve med skydelæren et par gange, da stempeltoppen runder,
smutter den nemt lidt
Sætter du den til 1,5 mm. før trækker den godt, søtter du den til 1 mm.
vil den nemmere trække mange omdrejninger.
Mvh
Niels

Fra : Hekto

Dato : 19-03-07 10:56

on 18-03-2007, chris supposed :
> [...]
> mig.
> mange tak til alle der skrev på min forrige mail..

Papiret forskyder tændingen en lille smule. Det er bedre at bruge en pære til at vise hvornår der åbnes.
Elers er cigaretpapir også en mulighed.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : chris

Dato : 19-03-07 21:53

ha ha har forsøgt her til aften..
jeg målte 1,5 mm op markerede det samt markerede TDC beggge på svinghjulet.
da jeg forsøgte med papiret imellem platinsættet så kunne jeg ikke engang
avancere tændingen til at nå 1,5 mm mærket...... kan det virkelig passe??
tænindingspladen har et spillerum til justering på ca 2 cm... men uanset
hvad kunne jeg ikke komme ud på 1, mm mærket.
kan det være fordi at tændingspladen ikke tillader at man skal kunne justere
andet end lige omkring 1mm mærket?? eller gør jeg noget forkert....
der er intet problem i at starte knallerten, og den går fint i tomang....
men når den får lidt at lave så er den sløv til at tage omdrejninger....
og at tændingen ikke står rigtigt har helt sikker betydning.
hekto.. den med pæren....?

Fra : Hekto

Dato : 20-03-07 13:10

chris formulated the question :
> da jeg forsøgte med papiret imellem platinsættet så kunne jeg ikke engang
> avancere tændingen til at nå 1,5 mm mærket...... kan det virkelig passe??

Er platinerne justeret så de åbner med den
korrekte afstand? Kan dårligt huske det; men
mener det var 0,5 mm.

Fra : chris

Dato : 20-03-07 21:21

Hej Hekto..
Platin afstanden skal være 0,35-0,45 den har jeg indstillet
og tændingstidpunktet er opgivet i de fleste steder til 1,0 mm før TDC.

chris

Fra : Leif

Dato : 21-03-07 21:54

"chris" <seer@jee.dk> wrote in message
> Hej Hekto..
> Platin afstanden skal være 0,35-0,45 den har jeg indstillet
> og tændingstidpunktet er opgivet i de fleste steder til 1,0 mm før TDC.

På en MAXI er det opgivet til 16mm målt på magnetens ydre omkreds.

/Leif

Fra : chris

Dato : 21-03-07 22:30

Hej Leif..
ja 16-18 mm på svinghjulet, det ku jeg se i manualen.
og der står også 0,8-1,2 mm som tændingspunkt.
det var det der fik mig til at stille spørgsmålet, når der flere steder er
opgivet alt fra 1,0 -1,8 mm som tændingspunkt og mange anbefaler 1,5 mm men
jeg kan slet ikke opnå en åbning af platinerne ved 1,5 mm.

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 23-03-07 17:35

chris skrev den 21-03-2007:
> [...]
> opgivet alt fra 1,0 -1,8 mm som tændingspunkt og mange anbefaler 1,5 mm men
> jeg kan slet ikke opnå en åbning af platinerne ved 1,5 mm.

Hvad har du egentlig skiftet af nye dele??
Det er ikke uhørt at en maxi skrider i krumtappen, hvis den havarerer
motoren.
Det er ABSOLUT heller ikke ualmindeligt at en uoriginal krumtap, magnet
eller tændingsbagplade er lavet unøjagtigt.
Du har vel husket fer'en der skal sidde i krumtappen og magnetens
notgang (Den lille halvmåne) ??
Mvh
Niels

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 23-03-07 17:40

chris skrev:
> [...]
> opgivet alt fra 1,0 -1,8 mm som tændingspunkt og mange anbefaler 1,5 mm men
> jeg kan slet ikke opnå en åbning af platinerne ved 1,5 mm.

Øhh lige en lille en!
Nu drejer du vel den rigtige vej?????
Før top er vel ikke efter top ..... vel??
Mvh
Niels

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 23-03-07 20:44

chris skrev:
> [...]
> opgivet alt fra 1,0 -1,8 mm som tændingspunkt og mange anbefaler 1,5 mm men
> jeg kan slet ikke opnå en åbning af platinerne ved 1,5 mm.

Ved for sen tænding går den godt o tomgang, men er ikke til at få op i
omdrejninger
Ved 1 mm før top, burde den lyde ret frisk, og når den går derud ad
skulle den gerne kunne lokkes ret højt op i omdrejninger.
Mv
Niels

Fra : chris

Dato : 23-03-07 21:07

Hej Niels
det er den originale krumtap, svinghjulsmagnet, samt bosch platinsæt.
dele der er skiftet:
krydspind og nåleleje på krumtappen, samt krydspind og nåleleje til
stemplet.
cylinderen og stemplet er også skiftet.

Dele der ikke er skiftet: Simmerringe og kuglelejerne på krumtapsakslen.

tror bla. at krumtappen burde afbalanceres, den har lige smækket 6 stk kiler
til svinghjulmagneten.
chris

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 23-03-07 22:04

chris udtrykte præcist:
> [...]
>
> tror bla. at krumtappen burde afbalanceres, den har lige smækket 6 stk kiler

Det er nok ikke afbalancering det er galt med.
Det er nok nærmere opretningen af krumtappen det er galt med.
Hvis akselenderne ikke sidder præcis i linie "Vrikker" de og yderenden
beskriver en cirkelbue.
Det ødelægger dine lejer tandhjul mm.
Normalt er husmandsmetoden at man ridser tværs over krumtappen, modsat
plejlstangslejet, med en ansatsvinkel og en ridsespids.
Så kan man samle den igen, og rette den op efter vinklen.
Mvh
Niels

Fra : chris

Dato : 23-03-07 23:04

hej niels.
med afbalancering mente jeg, at krumtap lodderne skal jo være præcis overfor
hinanden. og det er de ikke...
prøv at beskrive husmandsmetoden nærmere..

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 24-03-07 16:56

chris skrev:
> [...]
> hinanden. og det er de ikke...
> prøv at beskrive husmandsmetoden nærmere..

Hvad har du af værktøj??
Skruestik? .. måleure ? .... drejebænk ??
Har du et par retteskinner ??
Jeg forsøger lige at tage et par billeder, så smid en valid mailadresse
på: niels44@ofir.dk

Mvh
Niels

Fra : Leif

Dato : 24-03-07 21:37

"Niels Kallehauge" <Fuck@all_spam.dk> wrote in message

> [...]
> Har du et par retteskinner ??
> Jeg forsøger lige at tage et par billeder, så smid en valid mailadresse

Jeg har lige smidt et par sider vedr. krumtap-opretning i dk.binaer under
samme navn som denne tråd.

mvh, Leif

Fra : chris

Dato : 26-03-07 18:03

Hej Leif tak for billederne.
jeg har idag snakket med INGANA..
og de får nok lov at afbalancere den gaamle svend..
jeg smadrede drejebænken da jeg skulle skille krumtappen ad.....
t-ha.... har en ny til 499, men tror jeg tager den originale med ind til
INGANA og får dem til at tjekke afbalanceringen.... han kunne desværre ikke
oplyse mig en pris.....

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 28-03-07 20:18

chris:
> [...]
> INGANA og får dem til at tjekke afbalanceringen.... han kunne desværre ikke

Hej Chris
Så gider jeg ikke skrive løs på en "How to do uden rigtige måleure
ting"
Held med den, de plejer at lave godt arbejde
Mvh
Niels