Fastgroede ballofix-ventiler
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 17-03-07 11:13

Hej!

Jeg vil gerne have liv i et par fastgroede ballofix-ventiler, men er bange for
at ødelægge dem. De har sikkert ikke været motioneret siden midt-firserne
Det er typen med en skrue i og intet håndtag.

Nogen tricks til at løsne sådan en fætter? Varme/kulde etc? Det er vel selve
kuglen indeni som er groet fast?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Bak

Dato : 17-03-07 11:29

> [...]
> midt-firserne Det er typen med en skrue i og intet håndtag.
>
> Nogen tricks til at løsne sådan en fætter? Varme/kulde etc? Det er vel

Der plejer vist foruden kærven også at være et lille sekskant-hul til en
umbrachonøgle. Der er større chance for at få den løsnet uden at ødelægge
den hvis du bruger sådan en.
Ellers er det overordentlig vigtigt, at bruge en skruetrækker de passer helt
præcist i kærven. Ellers er det dømt til at gå galt.
Den skal løsnes lidt ad gangen. Altså vrikkes, først ganske lidt. senere kan
den bevæges mere og mere for tilsidst at kunne åbne og lukke helt.
Det er kuglen der gror fast på grund af belægninger. Mig bekendt er der
ingen genveje med opvarmning eller lignende.
Hvis hanerne sidder under for eksempel en vask og ikke midt på en streng, er
det dog en ret enkelt ting at skifte dem ud med nye.

Martin

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 17-03-07 11:43

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> [...]
> Hvis hanerne sidder under for eksempel en vask og ikke midt på en streng,
> er det dog en ret enkelt ting at skifte dem ud med nye.

Som martin skriver, men giv den også lige et par fornuftige kraftige dask
med en hammer først - det løsner oftest noget af belægningerne.
Hvis de har siddet længe, skal du desværre nok regne med en udskiftning. De
bliver utætte i spindlen og der kan begynde at ryge vand ud omkring skruen.

Mikkel