Fluer udvendigt i vindueskanter
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 17-03-07 08:38

Vi er velsignet med en svinefarm som nabo. Det giver lugtgener som vi fint
kan leve med. Problemet er faktisk istedet de mange fluer som vi har i
området. Nok fordi naboen er en af de utallige svinefarmere som ikke
overdækker gylletanken.

Fluerne udenfor de er som sådan heler ikke et problem. Det største problem
er at man aldrig kan åbne et vindue uden at det vælter ind med fluer som har
siddet og hygget sig i den revne mellem den faste og den gående karm
udvendigt. At fylde revnen ud, det skulle efter sigende give problemer med
manglende ventialation i træværket og rødnende vinduer, så det er
tilsyneladende ikke en mulighed. Jeg vil derfor høre om ikke også andre har
det problem med store mængder fluer som putter sig i de revner. Jeg har
overvejet om ikke der findes et middel man kan behandle træet med som, i
hvert fald i en periode, kan gøre stedet utiltrækkende for fluerne. Gift kan
man finde så mange steder, men jeg er sådan set ikke intereseret i at
fluerne sæter sig der og dør. Det vil egentlig være endnu mere ulækkert, så
hvad med midler som bare er afskrækkende? Noget der lugter af anti-gylle,
som frastøder dem.

Alle erfaringer og tips modtages med glæde... det vil sige... erfaringer som
siger at det er et uløseligt problem, de modtages ikke med helt så meget
glæde

Fra : F.B.J.

Dato : 17-03-07 08:56

"Jakob Nielsen" <spam@no.no> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Alle erfaringer og tips modtages med glæde... det vil sige...
> erfaringer som siger at det er et uløseligt problem, de

to hurtige bud:

Få sat flue/myggenet op i alle døre/vinduer og få lavet en "lem"
i nettet, så du kan åbne vinduet.
Få lavet et luftrecirkulationssystem, så du ikke behøver at åbne
vinduerne.

--

F.B.J.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 17-03-07 11:01

> Få sat flue/myggenet op i alle døre/vinduer og få lavet en "lem" i nettet,
> så du kan åbne vinduet.
> Få lavet et luftrecirkulationssystem, så du ikke behøver at åbne
> vinduerne.

Vi har et vindue hvor der er sat en slags fortsatsramme op med net i. Det er
fint til varme sommernætter når luft skal ind og myg skal blive ude.
Det er nu ikke så meget det jeg tænker på lige nu. Det er mere det ulækre i
at den ydre revne bliver fyldt op med fluer som sidder og hygger sig.
Vinduerne skal nu åbnes og lukkes en gang imellem. Det eneste tidspunkt de
ikke klumper sig sammen der i revnen, det er når vinduet er åbent, men det
er lidt uholdbart. Tilsvarende er ventilation uden åbne vinduer ikke lige en
let løsning. Det er for mig at se et ret så stort projekt.

Fra : Ralph

Dato : 17-03-07 17:44

"Jakob Nielsen" <spam@no.no> skrev i en meddelelse
> området. Nok fordi naboen er en af de utallige svinefarmere som ikke
> overdækker gylletanken.

Jeg er selv minkavler, og jeg FATTER ikke de landmænd der ikke sørger for
overdækning, snak med ham, send et brev, han er FORPLIGTET til at have et
lag halm på sin gylletank, OG føre logbog over hvornår(og hvorfor) den IKKE
er 100% dækket, og kommunen er FORPLIGTIGT til at undersøge om forholdende
til stadighed er i orden.
Det har de så været hos mig de sidste mange år, så nu er deres årlige
kontrol skåret ned, kan ikke helt huske, men jeg mener det er hvert 3. år de
kommer.
Til gengæld har jeg en kollega der IKKE kan finde ud af det, HAN får besøg
hver 3. MÅNED.

--
Ralph

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 17-03-07 18:11

> [...]
> Det har de så været hos mig de sidste mange år, så nu er deres årlige
> kontrol skåret ned, kan ikke helt huske, men jeg mener det er hvert 3. år

Det er positivt at du er en potentiel fluekilde, men at du har styr på
sagerne, så du ikke generer omgivelserne
Jeg kan i praksis ikke checke hans gylletank. Det vil kræve at jeg lusker
over og stiller en stige op ad siden for at kunne kigge ned i den. Det
eneste jeg kan sige er at det stinker forfærdeligt når han sætter
røremaskinen i gang en gang om ugen. På det tidspunkt er der givetvis ikke
"låg" på gyllen længere. På google maps ses gylletanken, men om der er
dæklag, eller ej, det kan jeg ikke se. Det ser forkert farvet ud, for det er
egentlig mest lyssegrønt på overfladen.
Nu da jeg har gang i overvågningen, så ser jeg noget der ligner en stod
udendørs mødding. Hvad angår fluer, så er sådan en jo langt værrere, men mig
bekendt er der ingen regler for den slags?

> Til gengæld har jeg en kollega der IKKE kan finde ud af det, HAN får besøg
> hver 3. MÅNED.

Han får åbenbart ingen væsentlig bøde som kan motivere ham til at stoppe.
Det er ofte et problem at visse lovovertrædelser medfører en større
besparelse end den bøde man kan risikere at få.