båndsav eller rundsav?
Fra : tp

Dato : 15-03-07 11:01

Til at save noget på langs?

en båndsav kan vel klare det lige så godt som en rundsav? Tænkte bare at en
båndsav kunne bruges til flere ting + den kan tage tykkere emner

eller er de to ikke sammenlignlige?

Fra : Max

Dato : 15-03-07 11:17

Hej tp

> en båndsav kan vel klare det lige så godt som en rundsav? Tænkte

Båndsaven er til snit der ikke er lige.

Mvh Max

Fra : Kaj

Dato : 15-03-07 12:06

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Til at save noget på langs?
>
> en båndsav kan vel klare det lige så godt som en rundsav? Tænkte bare at
> en båndsav kunne bruges til flere ting + den kan tage tykkere emner
>
> eller er de to ikke sammenlignlige?

Efter min mening er de ikke sammenlignelige. Båndsaven skærer et lodret
snit, mens rundsaven skærer et cirkelsnit.
Ofte vil en båndsav kunne save gennem tykkere træ end en rundsav.
Når man saver brædder ud, bruger man nogle (især mindre) steder en
vandretkørende båndsav. De er for dyre og for pladskrævende til privat brug.
I begge tilfælde skal man være MEGET forsigtig med at skære stammer Runde
emner) over på tværs.
En rundsav med hårdmetalspidser holder sig længere skarp end en båndsav.
Begge save skal håndteres med omtanke -der kan nemt ryge en finger eller en
hånd med i købet.
Prøv om du kan komme ind på et værksted, hvor de har begge slags, så kan du
se hvordan de arbejder.

Fra : Kenned

Dato : 15-03-07 20:06

tp wrote:
> [...]
>
> en båndsav kan vel klare det lige så godt som en rundsav? Tænkte
> bare at en båndsav kunne bruges til flere ting + den kan tage tykkere

Egentligt sjovt at man ikke kan lave runde huller med en rundsav....

Kenned
Jeg beskyttes ikke af SPAMfighter til privatbrugere.
Men jeg har navnet i min signatur for at være på tværs over
for dem som åbenbart synes det er værd at nævne hver gang de ser
ordet SPAMfighter.