/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Kvikgræs - den ultimative løsning?
Fra : Poul F. Andersen


Dato : 14-03-07 16:11

Jeg har i mange år haft kvikgræs i min køkkenhave, som jeg kæmper en ulige
kamp imod.
Findes der en endegyldig løsning - inklusive kemi?

Jeg leder efter en "nem" løsning, da mit helbred ikke er til at ligge på knæ
og samle alle rødderne op her ved forårsgravningen.
Har hørt om, at man kan dække hele jordstykket til med sort plastic i nogle
måneder, hvorefter det skulle rådne væk. Har det noget på sig?

Men som sagt,- kemi én gang for alle er OK med mig - men hvilken, og
hvornår?

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne DETTE fra min emailadresse...



 
 
Holst (14-03-2007)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 14-03-07 16:22


Poul F. Andersen wrote:

> Jeg har i mange år haft kvikgræs i min køkkenhave, som jeg kæmper en ulige
> kamp imod.
> Findes der en endegyldig løsning - inklusive kemi?
>
> Jeg leder efter en "nem" løsning, da mit helbred ikke er til at ligge på knæ
> og samle alle rødderne op her ved forårsgravningen.
> Har hørt om, at man kan dække hele jordstykket til med sort plastic i nogle
> måneder, hvorefter det skulle rådne væk. Har det noget på sig?
>
> Men som sagt,- kemi én gang for alle er OK med mig - men hvilken, og
> hvornår?

Jeg har også haft noget kvikgræs hist og pist, som jeg har blevet ved
med at hive op igen og igen. Sidste år penslede jeg så et par af bladene
med koncentreret Roundup, og det virkede effektivt.

Ole Christiansen (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Ole Christiansen


Dato : 15-03-07 09:12


"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:45f81334$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Poul F. Andersen wrote:
>
>> Jeg har i mange år haft kvikgræs i min køkkenhave, som jeg kæmper en
>> ulige kamp imod.
>> Findes der en endegyldig løsning - inklusive kemi?
>>
>> Jeg leder efter en "nem" løsning, da mit helbred ikke er til at ligge på
>> knæ og samle alle rødderne op her ved forårsgravningen.
>> Har hørt om, at man kan dække hele jordstykket til med sort plastic i
>> nogle måneder, hvorefter det skulle rådne væk. Har det noget på sig?
>>
>> Men som sagt,- kemi én gang for alle er OK med mig - men hvilken, og
>> hvornår?
>
> Jeg har også haft noget kvikgræs hist og pist, som jeg har blevet ved med
> at hive op igen og igen. Sidste år penslede jeg så et par af bladene med
> koncentreret Roundup, og det virkede effektivt.

"Sidste år penslede jeg et par af bladene..."
Krøltop.



Holst (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 15-03-07 09:53


Ole Christiansen wrote:

> "Sidste år penslede jeg et par af bladene..."

Ja, og?

Poul F. Andersen (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Poul F. Andersen


Dato : 15-03-07 16:47


"Ole Christiansen" <fjernofcfjern@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:Hd7Kh.5$QD6.1@news.get2net.dk...
>
> "Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i en meddelelse
> news:45f81334$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> Poul F. Andersen wrote:
>>
>>> Jeg har i mange år haft kvikgræs i min køkkenhave, som jeg kæmper en
>>> ulige kamp imod.
>>> Findes der en endegyldig løsning - inklusive kemi?
>>>
>>> Jeg leder efter en "nem" løsning, da mit helbred ikke er til at ligge på
>>> knæ og samle alle rødderne op her ved forårsgravningen.
>>> Har hørt om, at man kan dække hele jordstykket til med sort plastic i
>>> nogle måneder, hvorefter det skulle rådne væk. Har det noget på sig?
>>>
>>> Men som sagt,- kemi én gang for alle er OK med mig - men hvilken, og
>>> hvornår?
>>
>> Jeg har også haft noget kvikgræs hist og pist, som jeg har blevet ved med
>> at hive op igen og igen. Sidste år penslede jeg så et par af bladene med
>> koncentreret Roundup, og det virkede effektivt.
>


> "Sidste år penslede jeg et par af bladene..."
> Krøltop.

Hvorfor "Krøltop" ?

JEG forstår udmærket hvad Holst skrev.
Græs HAR blade. Hvad ellers?
Troede du han mente stråene?
Tsk-tsk- Selv - "Krøltop" -
men tak for dit indlæg,- det var virkelig udbytterigt....

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne DETTE fra min emailadresse...



Lars Knudsen (14-03-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 14-03-07 16:21

On Wed, 14 Mar 2007 16:11:11 +0100, "Poul F. Andersen"
<paogbaDETTE@mail.dk> wrote:

>Findes der en endegyldig løsning - inklusive kemi?
>
>Jeg leder efter en "nem" løsning, da mit helbred ikke er til at ligge på knæ
>og samle alle rødderne op her ved forårsgravningen.
>Har hørt om, at man kan dække hele jordstykket til med sort plastic i nogle
>måneder, hvorefter det skulle rådne væk. Har det noget på sig?
>
>Men som sagt,- kemi én gang for alle er OK med mig - men hvilken, og
>hvornår?

RoundUp tager det og er ikke efterfølgende giftigt. Jeg kan ikke
konkret huske hvornår der skal sprøjtes ift hvornår du ønsker at bruge
arealet til køkkenhave.

Det skal sprøjtes når ukrudtet er i god vækst.

Alternativt virker det formentlig også at dække det hele til med
lystæt plastic.

** Lars


Esben I. (14-03-2007)
Kommentar
Fra : Esben I.


Dato : 14-03-07 22:57

Poul F. Andersen
>
> Har hørt om, at man kan dække hele jordstykket til med sort plastic i nogle
> måneder, hvorefter det skulle rådne væk. Har det noget på sig?

ja, hvis det er lystæt
mvh
Esben I.

Preben Riis Sørensen (14-03-2007)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 14-03-07 23:07


"Esben I." <raggamuffin.invalid@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:t9_Jh.79$QZ7.38@news.get2net.dk...
> Poul F. Andersen
> >
> > Har hørt om, at man kan dække hele jordstykket til med sort plastic i
nogle
> > måneder, hvorefter det skulle rådne væk. Har det noget på sig?
>
> ja, hvis det er lystæt

En sæson med Kartofler klarer sagen, hvis det i starten får jern nok - altså
hakkejern. Senere vil hypning flere gange minimere i bestanden, og til sidst
en gang kvælning, når Kartoflerne lukker rækkerne, gør det af med resten.
Det er meget kønnere at kigge på, og senere er der den gode ting ved det, at
alt besværet kan spises.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Poul F. Andersen (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Poul F. Andersen


Dato : 15-03-07 08:01


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:45f87207$0$8696$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Esben I." <raggamuffin.invalid@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:t9_Jh.79$QZ7.38@news.get2net.dk...
>> Poul F. Andersen
>> >
>> > Har hørt om, at man kan dække hele jordstykket til med sort plastic i
> nogle
>> > måneder, hvorefter det skulle rådne væk. Har det noget på sig?
>>
>> ja, hvis det er lystæt
>
> En sæson med Kartofler klarer sagen, hvis det i starten får jern nok -
> altså
> hakkejern. Senere vil hypning flere gange minimere i bestanden, og til
> sidst
> en gang kvælning, når Kartoflerne lukker rækkerne, gør det af med resten.


Ja, det har jeg faktisk prøvet, men hakkede nok ikke tilstrækkeligt.
I hvertfald husker jeg at rødderne var så agressive, at de også groede
igennem kartoflerne!
Lige så snart jeg begyndte at bruge af kartoflerne, kom der også nyt lys
til, og så opformerede græsset sig igen.

Så det kunne tyde på, at lystæt overdækning er sagen.
Men hvornår? Når græsset er kommet op, eller allerede nu?

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne DETTE fra min emailadresse...



M.N, (15-03-2007)
Kommentar
Fra : M.N,


Dato : 15-03-07 09:08

> Ja, det har jeg faktisk prøvet, men hakkede nok ikke tilstrækkeligt.
> I hvertfald husker jeg at rødderne var så agressive, at de også groede
> igennem kartoflerne!
> Lige så snart jeg begyndte at bruge af kartoflerne, kom der også nyt lys
> til, og så opformerede græsset sig igen.
>
> Så det kunne tyde på, at lystæt overdækning er sagen.
> Men hvornår? Når græsset er kommet op, eller allerede nu?
>
> --
> Venligst
> Poul F. Andersen
>
> OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne DETTE fra min emailadresse...
>
>
Desværre.... I går var deadline for overdækning med plast
Spøg til side... det bedste vil være at sætte dine kartofler, tage dem op på
een gang, lade græsset spire lidt og så på med rygsprøjten (RoundUp)
kvikgræs har heldigvis i denne sammenhæng l a a a n g e rødder så selv
det i hækken dør.....sprøjt evt. igen i det sene efterår, så vil du til
næste forår have et kvikgræs frit bed..

Michael




Per A. Hansen (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 15-03-07 10:19


"Poul F. Andersen" <paogbaDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45f8108c$0$873$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg har i mange år haft kvikgræs i min køkkenhave, som jeg kæmper en ulige
> kamp imod.
> Findes der en endegyldig løsning - inklusive kemi?

Kvik kan bekæmpes få flere måder mekanisk (den kemiske metode er
nævnt - roundup - der ødelægger alle dele af planten. Atraziner bør ikke
anvendes)
1. Gentagne dækning af kvikskuddene med jord indtil udløberne er udsultet.
Mankan også anvende sort plast.
2. Opgravning og fjernelse af rødder og udløbere.
Udtørring tager lang tid. Afbrænding er fint, men udvikler en masse røg
3. Fræsning 3-4 gange - (ikke havefræser).

--

Med venlig hilsen
Per A. Hansen




Poul F. Andersen (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Poul F. Andersen


Dato : 15-03-07 16:56


Tak for de positive svar og den gode hjælp.

Min plan er, - hvis nogen er interesserede -

1. Alle synlige rødder og udløbere rives sammen og kasseres
(dagrenovationen).
2. Der sættes kartofler.
3. Der hyppes og hakkes efter behov
4. Alle kartofler tages op på én gang.
5. Der sprøjtes med Roundup (har en slat Grassat i giftskabet,- er det
forresten det samme?)

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne DETTE fra min emailadresse...



Per A. Hansen (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 15-03-07 18:34


"Poul F. Andersen" <paogbaDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45f96cbc$0$927$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Tak for de positive svar og den gode hjælp.
>
> Min plan er, - hvis nogen er interesserede -
>
> 1. Alle synlige rødder og udløbere rives sammen og kasseres
> (dagrenovationen).

Aflever det hellere på en genbrugsplads.

> 5. Der sprøjtes med Roundup (har en slat Grassat i giftskabet,- er det
> forresten det samme?)

Det virksomme stof i Grassat og Roundup er Glyphosat.
Midlet skal sprøjtes på bladene - husk nu behandlingsfristen.


--

Med venlig hilsen
Per A. Hansen





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste