Køkkenbordplade i granit
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-03-07 22:19

Hej!

Jeg er ved at indhente tilbud på et nyt køkken til min lejlighed, og har fået et
fornuftigt tilbud fra Ikea. Nuvel, deres bordplade koster en del se ift. resten
af køkkenet. De vil have 11.500,- for en støbt(?) granitplade som er ca. 2.48
lang og har udskæring til undersænket vask og keramisk kogeplade + stenkanter på
siderne. Den er støbt omkring en MDF-plade.

Men findes der alternativer som er i samme prisklasse eller billigere? Jeg har
set, at Silvan har brochurer til stenborplader, men har ikke indhentet nogen
tilbud endnu. Egentligt ville jeg helst have en bordplade skåret i massiv
granit, men ved ikke om det kan klares for de penge...

Idéer? Er helst fri for en laminat- eller træbordplade.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-03-07 22:46

> [...]
> nogen tilbud endnu. Egentligt ville jeg helst have en bordplade skåret i
> massiv granit, men ved ikke om det kan klares for de penge...

Vi har en granitplade på 1,6 m med en udskæring. Den kostede 4.000 k, så har
du en idé om prisen. Jeg vil aldrig vælge granit til det almindelige
køkkenbord - der er laminat bedre.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-03-07 22:55

> Jeg vil aldrig vælge granit til det almindelige køkkenbord - der er
> laminat bedre.

Hvorfor er laminat bedre?

Jeg har granit i mit nuværende køkken, som er fire år gammelt. Jeg har
aldrig arbejdet ved bedre køkkenbord og er helt sikker på, at jeg også
vælger granit til det nye køkken, jeg forventer at skulle have om et års
tid.

Skulle jeg vælge noget andet end granit, ville træ komme ind på 2. pladsen.

Laminat ville jeg end ikke overveje. Men jeg er nysgerrig efter at høre om
dine erfaringer, for måske skyldes min holdning bare manglende erfaringer
med laminat.

Mvh. Lisbeth

Fra : Max

Dato : 09-03-07 23:29

Hej Lisbeth

> Skulle jeg vælge noget andet end granit, ville træ komme ind på 2.
> pladsen.

Jeg har både bøg og granit, og jeg vil ikke undvære nogen af dem.
Træ og mel arbejder godt sammen, og varme og granit er fint.
Porcelæn og granit er noget larm og glohede stegepander og
bøg giver sorte ringe.

--
Max

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-03-07 23:38

> Jeg har både bøg og granit, og jeg vil ikke undvære nogen af
> dem.

Hvorfor ikke? Er nysgerrig, fordi jeg overvejer, om jeg skal vælge både
granit og træ i mit næste køkken.

> Træ og mel arbejder godt sammen,

Jeg synes ellers det er formidabelt at ælte dej på granitbordpladen. Nemt at
gøre rent bagefter også.

> og varme og granit er fint.

Jep

> Porcelæn og granit er noget larm

Tjo... men man lærer jo at sætte det stille og roligt og så er der ingen
larm.

> og glohede stegepander og bøg giver sorte ringe.

Det kunne jeg forestille mig.

Overvejer derfor, om jeg næste gang gang skal vælge granit til kogeøen -
hvor der også skal være vask. Samt træ til køkkenbord bagved.

Mvh. Lisbeth

Fra : Max

Dato : 10-03-07 01:48

Hej Lisbeth

> Jeg synes ellers det er formidabelt at ælte dej på granitbordpladen.
> Nemt at gøre rent bagefter også.

I bageriet havde vi ingen granitplader :)

--
Max

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-07 09:17

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er laminat bedre?

Granit/kompositsten kan ikke noget som laminat ikke kan.

Forskelen er kun udsenet og prisen.

mvh Jan

Der både sælger sten og laminat bordplader

Fra : Mogens

Dato : 10-03-07 11:02

s wrote:

> [...]
>
> Forskelen er kun udsenet og prisen.
>
> mvh Jan
>
> Der både sælger sten og laminat bordplader
Sælger du bordplader i Den Blå Avis? Hvad sker der hvis du stiller en
brandvarm stegepande på din laminatplade? Mener du at overfladen er lige
så bestandig og ikke med tiden vil blive slidt?

Mogens

Fra : Mads

Dato : 10-03-07 11:18

On Sat, 10 Mar 2007 09:16:34 +0100, <s> wrote:

>Granit/kompositsten kan ikke noget som laminat ikke kan.

Fint nok. Jeg kommer lige forbi med et par
varme gryder og sætter dem på dit laminatbord.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-07 12:37

> Fint nok. Jeg kommer lige forbi med et par
> varme gryder og sætter dem på dit laminatbord.

En laminat kan tage op til 260G, så du skal have brændt meget på, eller ikke
haft noget i den gryde fro at den få den temperatur.

Jeg vil godt se den granit producent der vil give garanti for at pladen kan
holde til varme gryder. Granit er fyldt med små luft lommer og vis uheldet
kan udvide sig ved varme, og der med få pladen til at knække.

Jan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-03-07 10:26

> Hvorfor er laminat bedre?

Nemmere at holde rent og mere behageligt - jeg er sart med støj, og alt på
granit støjer, så derfor laminat. Træ er udelukket her, fordi det kræver
konstant vedligeholdelse og sådan lever jeg ikke. Jeg vil kunne sætte alle
mine potteplanter eller glas eller opvask på bordet uden at det omgående
skal ryddes af for at undgå mærker, og jeg vil ikke hver måned skulle
behandle med olie og sandpapir for at holde det pænt.

Laminat er pænt 10 år senere næsten uanset hvad man gør, det er træ bestemt
ikke - og ja, der findes også dårlig laminat, men vores nuværende plade
kostede 100 pr meter og har været brugt som håndværkerbord - det kan ikke
ses.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-03-07 15:44

> Nemmere at holde rent og mere behageligt

Nemmere at gøre rent er det nu ikke.

Hvad du mener med "mere behageligt" ved jeg ikke - granit er koldt for bare
baller, men jeg ved jo ikke, om det er dét, du har i tankerne? *SF*

> - jeg er sart med støj, og alt på granit støjer, så derfor laminat.

Det med støjen kan jeg forstå! Bortset fra, at jeg af gode grunde ikke
sætter tingene på granitbordpladen, så det støjer. Jeg har stort set ingen
skåle etc. af plastic i køkkenet, og glasskåle og Pillivuyt knalder man
altså ikke ned i et granitbord *S*

> Træ er udelukket her, fordi det kræver konstant vedligeholdelse og sådan
> lever jeg ikke.

Det er også min store betænkelighed ved træbordet....

> Laminat er pænt 10 år senere næsten uanset hvad man gør,

Hmm.. jeg kender ingen, der har et laminatbord, der (stadig) ser pænt ud.
Jeg kender ingen, der har et laminatbord uden mærker.

> det er træ bestemt ikke

Træ er pænt, synes jeg - selv når det slides af daglig brug. Faktisk er det
det eneste materiale, der faktisk bliver pænt af slidt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-03-07 21:50

> [...]
> skåle etc. af plastic i køkkenet, og glasskåle og Pillivuyt knalder man

Jeg har også stort set kun glas og porcelæn, og som sagt både granit og
laminat. Granitten STØJER.

Mvh Maria

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-03-07 23:02

Hej!

Maria Frederiksen wrote:
> Vi har en granitplade på 1,6 m med en udskæring. Den kostede 4.000 k, så har
> du en idé om prisen.

Tjo, men ingen information om hvor den er købt, eller hvilken type granit. Kan
du komme med nogle detaljer?

> Jeg vil aldrig vælge granit til det almindelige køkkenbord - der er laminat bedre.

Eh, hvorfor? Igen, detaljer :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-03-07 10:30

> Eh, hvorfor? Igen, detaljer :)

Støj. Alt larmer på en granitplade, det gør det ikke på en laminatplade.
Ikke alt granit kan slibes helt glat, og så har man små huller til skidt og
møj, men generelt er det samme vedligeholdelse om du har granit eller
laminat

Mvh Maria

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-03-07 16:35

Hej!

Maria Frederiksen wrote:
> Støj. Alt larmer på en granitplade, det gør det ikke på en laminatplade.

Ok, det vil ikke genere mig i praksis.

> Ikke alt granit kan slibes helt glat, og så har man små huller til skidt og
> møj, men generelt er det samme vedligeholdelse om du har granit eller
> laminat

Nu har jeg kig på en støbt plade, så det går nok. Se evt. mit andet indlæg i tråden.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens

Dato : 09-03-07 23:22

Maria Frederiksen wrote:

> Vi har en granitplade på 1,6 m med en udskæring. Den kostede 4.000 k, så har
> du en idé om prisen. Jeg vil aldrig vælge granit til det almindelige
> køkkenbord - der er laminat bedre.
>
> Mvh Maria

Vi har en rosa-beta granit bordplade, og har været utroligt glade for
den. Der kan ligge et bjerg af krummer uden det kan ses ;) man kan
stille varme pander/gryder direkte på pladen, den er utroligt nem at
gøre ren og den er lige så pæn idag som for 10 år siden.

Kan ikke nævne een eneste reel ulempe ved den.

Vedr. prisen så prøv at spørge en lokal stenhugger. 11.500 lyder af
meget for en støbt plade.

Mogens

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-03-07 00:41

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev
> De vil have 11.500,- for en støbt(?) granitplade som er ca. 2.48
> lang

Mener massivt Guld ligger lidt under.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 10-03-07 01:47

Hej Preben

> Mener massivt Guld ligger lidt under.

Jeg har faktisk en granitplade med guld i :)

--
Max

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-03-07 07:39

> Jeg har faktisk en granitplade med guld i :)

Blærerøv! Min er der kun sølv i *GGG*

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-03-07 16:39

Hej!

Var i Silvan og kigge på granitplade. De har en kanon flot - når jeg selv skal
sige det - granitplade med guldstykker og glimmer i til en "rimelig" pris.

Jeg vil tro, at jeg kan få den leveret med huller til hhv. vask og kogeplade for
ca. de samme penge som den Ikea kan levere, og denne her er altså _meget_
flottere. Den er i 30mm massiv granit og hedder Black Galaxy*1. Er ligeledes
incl. nedfældet vask.

Er der mon andre spillere som kan levere noget lignende men billigere?

PS: *Ja*, det skal være en stenplade. Glem laminat :)

*1 Enhver StarTrek fans drøm )

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-03-07 16:45

> Den er i 30mm massiv granit og hedder Black Galaxy*1. Er ligeledes incl.
> nedfældet vask.

Det er den jeg har haft i fire år - og som jeg overvejer at købe igen til
mit næste køkken. Jeg er med andre ord helt vild med det bord og kan sagtens
leve med det 20 år endnu. *S*

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-03-07 18:48

Hej!

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> mit næste køkken. Jeg er med andre ord helt vild med det bord og kan sagtens

Heh, det er fa'me også en flot plade hvis jeg skal sige det mildt :)

Hvor nemt/svært er det iøvrigt at ridse sådan en overflade? Du har jo 4 års
erfaring med det, så det er bare at komme ud og kigge :)

Er det helt vedligeholdelsesfrit eller skal det have olie e.lign.?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-03-07 20:19

> Hvor nemt/svært er det iøvrigt at ridse sådan en overflade? Du har jo 4
> års erfaring med det, så det er bare at komme ud og kigge :)
> Er det helt vedligeholdelsesfrit eller skal det have olie e.lign.?

Jeg har ingen ridser, pletter eller skader. Og med det mener jeg ikke en
milimeter. Og der er heller ikke smadret et eneste glas eller andet.

Købte noget stenolie, som jeg gav det første år, men siden har jeg glemt alt
om det.

Mvh. Lisbeth