Smeltevand siver ind gennem sokkel/mur
Fra : MJ

Dato : 27-02-07 14:38

Der er i sivet smelte vand ind i vores værksted/udhus. Vandindsivningen
sker, hvor vores terrasse, som er belagt med herregårdssten og er i ca. 3-5
cm højre niveau end soklen (der hvor mur og sokkel mødes.) Vandet er sivet
ind ved mellem soklen og muren, faktisk hele vejen langs terrassen.

Muren består af lecablokke, soklen er lavet i nogle standard
fundamentblokke.
Der er pap i mellem mur og sokkel.
Terrassen skråner væk fra muren.
Mur og sokkel er pudset.

(Det er også første gang der er kommet vand ind i de 5år vi har boet i
huset. Selv under meget kraftige skypumper er der ikke kommet vand ind.)

Hvad kan jeg gøre for at for at hindre at vandet trænger ind igen?

Med venlig hilsen

Morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-02-07 15:18

MJ wrote:

> Hvad kan jeg gøre for at for at hindre at vandet trænger ind igen?

Sænke niveauet på terrassen, så den kommer under højden på soklen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : MJ

Dato : 28-02-07 08:58

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> Sænke niveauet på terrassen, så den kommer under højden på soklen.

Det bliver et frygteligt arbejde, men kan jo blive sidste udvej.
Jeg havde selv gået og tænkt over at pille et par rækker sten op langs
soklen og banke pudsen af og ligge en fuge af en eller anden slags der hvor
soklen og muren mødes. Herefter pudse op igen og evt. give det en omgang
borup vandtæt.

Er der hold i det?

Mvh

Morten

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-02-07 16:23

MJ wrote:

> Det bliver et frygteligt arbejde,

Vil det være nok at "bare" sænke et par rækker inde ved husmuren
Således at der er en slags "rende" hvor vandet kan løbe fra?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Leonard

Dato : 28-02-07 17:13

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Vil det være nok at "bare" sænke et par rækker inde ved husmuren
>Således at der er en slags "rende" hvor vandet kan løbe fra?

Hvis du laver den rende om til en egentlig afløbsrende, sådan en med
rist over og 8-10 cm dyb, lagt med fald mod enderne og ført videre til
afløb i begge ender, så måske.

Jeg ville allerførst sikre mig at der er et solidt fald væk fra huset
og at overfladevandet har mulighed for at løbe af og væk fra
flisearealet.
Dernæst ville jeg lægge noget dræn inde ved huset og sørge for at der
var luft til murstenenes yderside. Lige hvordan ved jeg ikke.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : MJ

Dato : 02-03-07 11:00

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis du laver den rende om til en egentlig afløbsrende, sådan en med
> rist over og 8-10 cm dyb, lagt med fald mod enderne og ført videre til
> afløb i begge ender, så måske.
Ja det havde jeg faktisk slet ikke tænkt over, jeg har faktisk adgang til
sådan nogle lange riste, til billige penge.
Så kunne jeg jo plasere ristene langs muren.

> Jeg ville allerførst sikre mig at der er et solidt fald væk fra huset
> og at overfladevandet har mulighed for at løbe af og væk fra
> flisearealet.

Der er fald væk fra muren, men det var så meget sne (ca 2-2½ m) at vandet
samlede sig under sneen.
Det er, som jeg også skriver, første gang siden værkstedet blev bygget i
1998 at der er kommet vand ind.

Fra : Leonard

Dato : 02-03-07 12:29

"MJ" <rys_sletdether_@it.dk> wrote:

> [...]
>samlede sig under sneen.
>Det er, som jeg også skriver, første gang siden værkstedet blev bygget i

Mon så ikke du bare skal sørge for at rydde sneen væk som det blev
anbefalet af både forsikringsselskaber og Falck, så vandet kan løbe
væk?

Fra : MJ

Dato : 02-03-07 13:06

> Mon så ikke du bare skal sørge for at rydde sneen væk som det blev
> anbefalet af både forsikringsselskaber og Falck, så vandet kan løbe
> væk?

Det lyder fornuftigt, men kommunen havde lagt beslag på alt hvad der var af
maskineri med skovle på, i hele området.

Og flytte ca. 1000m2 2-2½ meter tøsne med skovl og desuden ikke have noget
sted at gøre af det.
Men jeg har i mandags lejet en minigraver og fået sneen flyttet et par meter
ud fra muren og der kommer ikke vand i mere.

Afløbsrenden bliver etableret så snart det bliver vejr til det. Ristene er
allerede bestilt.