LED-pærer med farveægte lys?
Fra : ThomasT

Dato : 26-02-07 11:39

Hej

Jeg tænkte på om der var nogen af jer det har fundet en LED-pære til
en GU10-fatning (230V halogen), som tilnærmelsesvis giver den samme
farve lys som alm. halogen-pærer.

Jeg har netop haft 2 stk. på prøve, men de lyste meget gult i forhold
til de alm. halogenpærer.

Der er jo noget at spare ved at skifte 38 stk. 35 watt-pærer til 38
stk. 2 watt.

Det skal lige siges at det er til udendørs-belysning, så det behøver
ikke at komme helt så tæt på, som hvis det havde været indendørs.

Men teknologien er måske ikke helt på plads endnu?

På forhånd tak!
Thomas

Fra : Bob :-\)

Dato : 26-02-07 11:48

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dk> skrev i en meddelelse
[...]

----------

Du kan få dem der lyser hvid/blåligt hvis det er ok .
Mener nu også de kan købes i nogle XL byg

--
P.s Husk at SLETDETTEHER i min email
___________

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-02-07 12:07

Hej

ThomasT wrote:
> Det skal lige siges at det er til udendørs-belysning, så det behøver
> ikke at komme helt så tæt på, som hvis det havde været indendørs.

Jeg har også prøvet mig frem og dem jeg har valgt er 3 watt Power LED
fra www.el-mat.dk Jeg har endnu ikke fået dem, men de virker næsten
normale. De er dog lidt hvidere end en halogen.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-07 18:14

Jeg har haft nogle med hjem for at teste dem.

Beskeden fra konen var:
Dem kan du godt fjerne igen. De giver et forfærdeligt lys og et alt for
svagt lys. (Det var både de 'gule' og de 'blå' vi testede).

Og jeg vil give hende ret - teknologien er slet ikke på plads endnu.
Efter min mening er de at sammenligne med et af de tidlige stader med
elsparepærer:
Forkert lys, dårlig farvegengivelse (nok uden betydning udendørs - ligner
mest 'kommunal måneskin') og så er de alt alt for dyre.

Men jeg tror, at om nogle år, er det dem vi køber, hvis vi ikke stiller for
store krav til lyskvaliteten og farvegengivelsen.

//Knud

Fra : Elmer Fjort

Dato : 27-02-07 00:35

"KS" <ks9000µhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men jeg tror, at om nogle år, er det dem vi køber, hvis vi ikke stiller
> for store krav til lyskvaliteten og farvegengivelsen.

Hvor har I købt dem henne??

Har I kigget på
http://www.dioder.dk/produkter.aspx?KategoriID=9200&subid=9201

De har dem i flere hvide toner. Og prisen synes jeg da ikke skræmmer, når
man tænker på at de kun bruger 1,2 W

Elmer

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-02-07 01:00

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev>
> [...]
> http://www.dioder.dk/produkter.aspx?KategoriID=9200&subid=9201
>
> De har dem i flere hvide toner. Og prisen synes jeg da ikke skræmmer,

Det skal nok ganges med de 20 dioder som en 'pære' består af, altså er det
en 24 W pære uden nogensomhelst dokumentation af lysstyrke, lysfordeling
eller farvekvalitet. De skal i hvert fald ikke købes uafprøvet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 27-02-07 08:40

Hej

Preben Riis Sørensen wrote:
> Det skal nok ganges med de 20 dioder som en 'pære' består af, altså er det
> en 24 W pære uden nogensomhelst dokumentation af lysstyrke, lysfordeling
> eller farvekvalitet. De skal i hvert fald ikke købes uafprøvet.

Nej den er god nok. Det er 1,2 watt forbrug. De 1,2 er bare ikke nok til
at erstatte 35 watt fra halogen. Fordelingen er også sjældent de ca 35
grader som en almindelig halogen har.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-02-07 23:09

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

> Nej den er god nok. Det er 1,2 watt forbrug. De 1,2 er bare ikke nok til
> at erstatte 35 watt fra halogen. Fordelingen er også sjældent de ca 35
> grader som en almindelig halogen har.

Min skepsis har jeg fra de forbrug der står på samme firmas tilsvarende
pærer til biler. De ligger nemlig ret højt. Jeg vil så flytte min skepsis
over på altfor svagt lys, hvis de 1,2 W står ved magt

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-02-07 07:02

Hej

Preben Riis Sørensen wrote:
> Min skepsis har jeg fra de forbrug der står på samme firmas tilsvarende
> pærer til biler. De ligger nemlig ret højt. Jeg vil så flytte min skepsis
> over på altfor svagt lys, hvis de 1,2 W står ved magt

Ja, du har ret i at 1,2 watt giver for svagt lys. Jeg har købt nogle til
test på ca det samme til min gang, men det er ikke nok. Sjovt er det
dog, at man kan tage fat om sådan en pære og så føles den fuldstændig kold.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 27-02-07 08:39

Hej

Elmer Fjort wrote:
> De har dem i flere hvide toner. Og prisen synes jeg da ikke skræmmer, når
> man tænker på at de kun bruger 1,2 W

1,2 w er bare ikke nok til at erstatte 35 w halogen. Jeg har prøvet en
del og min erfaring siger mig, at du skal bruge ca 1/10-del watt på LED
i forhold til halogen for at få samme lysstyrke.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Bob :-\)

Dato : 27-02-07 01:44

[...]

------

vi har 2 stk lamper med 32 led i hver.
der er billeder af dem her
er taget i en mørk stue hvor kun de 2 lamper er tændt billede er lidt
dårligt (taget med mobil)
syntes nu det er fint nok lysstyke i denne sammenhæng..
også evt til udhæng på huset, det har jeg selv tænkt på.
http://www.bobs-homepage.dk/nyhedsgrupper/Billede008.jpg
http://www.bobs-homepage.dk/nyhedsgrupper/Billede009.jpg
men hvis jeg tænker på alm spot syntes jeg nok lystyren svar til en 10 W alm
spotlys

Fra : Bob :-\)

Dato : 27-02-07 12:57
Fra : ThomasT

Dato : 27-02-07 10:03

Hej Karsten,

Når du modtager dine 3-watts vil jeg meget gerne høre om dem. Vil du
evt. skrive på t@vicki-thomas.dk eller her og give en lille
anmeldelse? Jeg tror det er dem der kommer nærmest.

Med venlig hilsen
Thomas

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 27-02-07 10:21

Hej

ThomasT wrote:
> Når du modtager dine 3-watts vil jeg meget gerne høre om dem. Vil du
> evt. skrive på t@vicki-thomas.dk eller her og give en lille
> anmeldelse? Jeg tror det er dem der kommer nærmest.

Jeg har allerede en. Det er derfor jeg købte resten til udhænget. De er
lidt mere hvide end halogen, men når jeg får dem alle kan jeg prøve at
tage et aftenbillede af huset. Så skal jeg nok poste det.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Preben Q

Dato : 27-02-07 20:35

For et par år siden købte jeg 4stk 8W fra www.rgb-lamps.dk
De har lyst uafbrudt lige siden. De var dyre : 500kr stk, med da levetiden er mindst 10
år kan det forsvares.