MS Windows
briani 27239
Opdatering af Windows
Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 17-03-07 10:01

En af mine venner har en gammel PC med winXP HE OEM version og den
trænger til opdatering. Er det nok at opdatere med SP2 eller skal SP1
først indstalleres?

Hvad med alle de opdateringer der er kommet efter SP2, kan de hentes i en
stor fil?

Hans IE er version 6.2600 (så vidt jeg lige husker) og skal også
opdateres. Følger den med i SP2 eller skal den hentes særskilt? Her
tænkes ikke på IE7.

http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
har jeg hentet SP1 og SP2 og IE6 SP1 full version.
Er det nok eller er der andet der kan anbefales at hente?

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-07 10:09

On Sat, 17 Mar 2007 10:01:28 +0100, Asbjørn M. Nielsen
<asbjorn@lite.invalid> wrote:

>En af mine venner har en gammel PC med winXP HE OEM version og den
>trænger til opdatering. Er det nok at opdatere med SP2 eller skal SP1
>først indstalleres?

Det letteste er såmæn nok at sætte maskinen på nettet og kalde windows
update - så går resten af sig selv...

Men I bør for guds skyld placere den bag en bredbåndsrouter ellers er
den inficeret med alverdens djævelskab inden I når at hente den første
opdatering hjem....

<mlr>

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 17-03-07 10:26

Michael Rasmussen skrev:

> Det letteste er såmæn nok at sætte maskinen på nettet og kalde windows
> update - så går resten af sig selv...

Sikkert, men forbindelsen er kun på 256 Kb så det vil da tage laaang tid.

> Men I bør for guds skyld placere den bag en bredbåndsrouter ellers er
> den inficeret med alverdens djævelskab inden I når at hente den første

Har vi ikke.

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-07 10:35

On Sat, 17 Mar 2007 10:26:27 +0100, Asbjørn M. Nielsen
<asbjorn@lite.invalid> wrote:

>Sikkert, men forbindelsen er kun på 256 Kb så det vil da tage laaang tid.

Maskinen kan vel få lov at stå natten over

>Har vi ikke.

Det bør du så få anskaffet snarest...

Det er galimiatias at sætte windows maskiner direkte på internettet -
Specielt hvis man ikke opdaterer windows løbende....

<mlr>

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 17-03-07 10:45

Michael Rasmussen skrev:

> Maskinen kan vel få lov at stå natten over

Når jeg nu har hentet opdateringerne kan vi da lige så godt bruge dem.

> Det bør du så få anskaffet snarest...

Ikke enig.

> Det er galimiatias at sætte windows maskiner direkte på internettet -

Jeg har aldrig har virus ellers andet snask på min PC der er fuldt
opdateret.

> Specielt hvis man ikke opdaterer windows løbende....

Nu er det jo sådan at min ven først er kommet på internettet nu. Så det
har ikke kunnet lade sig gøre før.
Men mine oprindelige spørgsmål kan du ikke svare på?

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-07 11:12

On Sat, 17 Mar 2007 10:44:47 +0100, Asbjørn M. Nielsen
<asbjorn@lite.invalid> wrote:

>Når jeg nu har hentet opdateringerne kan vi da lige så godt bruge dem.

Det er korrekt

Jeg mener du hoppe over SP1 og gå direkte til SP2 - Hvis ikke, skal
den såmæn nok gøre opmærksom på du skal lægge SP1 på først...

Resten kommer du nok til at hente på Windows Update...

>Jeg har aldrig har virus ellers andet snask på min PC der er fuldt
>opdateret.

Det har jeg til gengæld...

Heldigvis kun på virtuelle maskiner på en VmWare Workstation - Der
tager det kun få minutter at slette et inficeret system og clone et
nyt...

>Nu er det jo sådan at min ven først er kommet på internettet nu. Så det
>har ikke kunnet lade sig gøre før.

Jeg håber ikke han har haft den maskine på internettet uden
beskyttende bredbåndsrouter: For så er den maskine med garanti
allerede inficeret

<mlr>

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 17-03-07 13:42

Michael Rasmussen skrev:

> Jeg håber ikke han har haft den maskine på internettet uden
> beskyttende bredbåndsrouter: For så er den maskine med garanti
> allerede inficeret

Jo det har han da, og nej jeg har ikke hørt noget om noget unormalt på
hans pc. AVG antivirus er aktiv og det skulle windows firewall også være
selv om jeg syntes han skulle bruge zonealarm.

Tak for din hjælp.

Asbjørn M. Nielsen

Fra : L.E.P.

Dato : 17-03-07 15:43

Sat, 17 Mar 2007 13:41:30 +0100, skrev Asbjørn M. Nielsen
<asbjorn@lite.invalid> :

>Jo det har han da, og nej jeg har ikke hørt noget om noget unormalt på
>hans pc. AVG antivirus er aktiv og det skulle windows firewall også være
>selv om jeg syntes han skulle bruge zonealarm.

Så vidt jeg husker kom Windows Firewall først med SP2. Så hvis den er
aktiv, må SP2 allerede være installeret. Eller husker jeg forkert?

Hilsen Lars

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-03-07 16:14

L.E.P. skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Så vidt jeg husker kom Windows Firewall først med SP2. Så hvis
> den er aktiv, må SP2 allerede være installeret. Eller husker
> jeg forkert?
> Hilsen Lars

Jo - den fandtes før - men hvar ikke voldsomt god, og mange
brugte derfor Zonealarm og lign. i stedet, men fra SP1/SP2 blev
den rimelig OK til de flestes brug.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : J. E.

Dato : 17-03-07 20:15

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse
> On Sat, 17 Mar 2007 10:26:27 +0100, Asbjørn M. Nielsen
> <asbjorn@lite.invalid> wrote:
>
> Det er galimiatias at sætte windows maskiner direkte på internettet -

Vel er det da ej. Lad nu være med at male fanden på væggen.
Det svarer jo til, at det lige pludselig skulle være farligt at bruge
et gammeldags modem.
De fleste hjemmepc-er vil jeg tro kun bruger den indbyggede firewall
i Windos XP SP2, hvilket jeg har indtryk af går fint, selv om den
nok kun lever op til minimum af krav man kan stille til software for
at måtte kalde det en firewall.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-07 23:05

On Sat, 17 Mar 2007 20:14:47 +0100, "J. E." <jn580@sol.dk> wrote:

> [...]
>i Windos XP SP2, hvilket jeg har indtryk af går fint, selv om den
>nok kun lever op til minimum af krav man kan stille til software for

Tråden drejer sig om en plain windows XP uden hverken SP1 eller SP2.
Og den er mig bekendt helt uden firewall. Dengang Blaster ormen havde
sin storhedstid blev en sådan ubeskyttet maskine inficeret efter 5 -
10 minutter på internettet. Jeg er bange for det ikke er bedre idag.
Logfilerne fra min router viser i hvert fald et 2-cifret antal hits
eneste time døgnet rundt...

Men indrømmet: Windows firewall er et skridt på vej i den rigtige
retning: Altså lige indtil man får to-eller-flere computere på
lokalnettet og derfor åbner portene til windows fil-og-udskriftdeling.
Så deler man pludselig printere og filer med hele internettet....

Og det er der altså ikke ret mange, der ønsker

En bredbånds router er ikke den hellige gral - Men man undgår altså
ganske mange problemer ved at holde sine computere på lokale
ip-adresser bag en router...

<mlr>

Fra : Bjarne Chr

Dato : 17-03-07 10:48

"Asbjørn M. Nielsen" <asbjorn@lite.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> først indstalleres?
>
> Hvad med alle de opdateringer der er kommet efter SP2, kan de hentes i en

Du kan godt springe SP1 over og installere SP2 Når du har gjort det kan i jo
gå til windows update og se hvor mange opdateringer i mangler en 60-70 Stk.
vil jeg tro Du kan jo skrive alle Kb nummerne op f.eks KB911927 og hente dem
enkeltvis
http://search.microsoft.com/Search.aspx?mkt=da-DK&qsc0=0&q=KB911927&FORM=HPME
men mon ikke det er lige så nemt at lade windows opdate klare det, så får du
dem også i den rigtige rækkefølge.

Bc

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 17-03-07 10:59

Bjarne Chr skrev:

> [...]
> men mon ikke det er lige så nemt at lade windows opdate klare det, så
> får du dem også i den rigtige rækkefølge.

Ja det lyder som en god idet. Tak for svaret.

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 17-03-07 12:05

On Sat, 17 Mar 2007 10:58:41 +0100, Asbjørn M. Nielsen
<asbjorn@lite.invalid> wrote:

>Ja det lyder som en god idet. Tak for svaret.

Hvis det er for at hente alle relevante opdateringer på en hurtig
forbindelse... så prøv at se på:
Windows Updates Downloader 2 25
http://wud.jcarle.com/

Du får brug for programmet
http://wud.jcarle.com/download.ashx?type=prog&id=22

og Update list til Dansk windows XP
http://wud.jcarle.com/download.ashx?type=ul&id=26

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-03-07 13:25

Asbjørn M. Nielsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> En af mine venner har en gammel PC med winXP HE OEM version og
> den trænger til opdatering. Er det nok at opdatere med SP2
> eller skal SP1 først indstalleres?

SP2 indeholder også alt fra SP1, så der er ingen grund til at
installere SP1 først.

> Hvad med alle de opdateringer der er kommet efter SP2, kan de
> hentes i en stor fil?

Nej - ikke før SP3 kommer på et tidspunkt.

> På
> http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
> har jeg hentet SP1 og SP2 og IE6 SP1 full version.
> Er det nok eller er der andet der kan anbefales at hente?

Der er kommet en del siden SP2 - dem bør du også hente evt via
Windows Update.

Jeg er enig med Michael i at det er endog meget risikabelt at gå
på nettet uden firewall og antivirus.

Så hvis I ikke har en router så sørg i det mindste for at Windows
firewall er aktiveret og at der er installeret et antivirus
program før I går på nettet med den,

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 17-03-07 13:37

Jan Vestergaard skrev:

> Nej - ikke før SP3 kommer på et tidspunkt.

Ok, jeg anbefaler ham at bruge windows update.

> Så hvis I ikke har en router så sørg i det mindste for at Windows
> firewall er aktiveret og at der er installeret et antivirus
> program før I går på nettet med den,

Så vidt jeg forstod på ham har han indstalleret AVG antivirus og windows
firewall skulle også være aktiv, selv om jeg nok vil anbefale ham at få
zonealarm.

Tak for hjælpen.

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-03-07 14:03

Asbjørn M. Nielsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Så vidt jeg forstod på ham har han indstalleret AVG antivirus
> og windows firewall skulle også være aktiv, selv om jeg nok
> vil anbefale ham at få zonealarm.

Så er der ikke de store problemer.

Windows firewall er ganske hæderlig fra SP1 og fremefter til de
flestes brug - før SP1 var den ikke.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard