/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Den værste editor der stadig er brugbar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 17-03-07 08:09

Kom lige til at tænke på at der er masser af fans der holder på netop
deres editor. Spørgsmålet er så om der er en editor som kan redigere
filer men er så rædsom at man vil gøre alt for at finde en anden.

Forslag?

Umiddelbart kunne jeg foreslå ex uden terminal, den er ikke nem.
--
Thorbjørn Ravn Andersen


 
 
Peter Dalgaard (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 17-03-07 09:45

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Kom lige til at tænke på at der er masser af fans der holder på netop
> deres editor. Spørgsmålet er så om der er en editor som kan redigere
> filer men er så rædsom at man vil gøre alt for at finde en anden.
>
> Forslag?
>
> Umiddelbart kunne jeg foreslå ex uden terminal, den er ikke nem.

Been there... ed er vist værre. Og hvad var det nu linjeeditoren hed
under CTS på en UNIVAC? Faktisk fik man ret let brug for dem når man
klaskede en tilfældig terminal på en server som ikke lige kendte den.

Man kan i øvrigt i en snæver vending læse, skrive, og rette filer med
"sh" (vink: read og echo er builtins).

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Jørgen Heesche (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen Heesche


Dato : 17-03-07 11:04

Peter Dalgaard wrote:
> nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:
SKIP
>>
>> Umiddelbart kunne jeg foreslå ex uden terminal, den er ikke nem.
>
> Been there... ed er vist værre. Og hvad var det nu linjeeditoren hed
> under CTS på en UNIVAC? Faktisk fik man ret let brug for dem når man
> klaskede en tilfældig terminal på en server som ikke lige kendte den.
>
Hed den ikke netop CTS?, operativsystemet hed OS1100.

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Registered Linux User #401007

Peter Dalgaard (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 17-03-07 17:58

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:

> Peter Dalgaard wrote:
>> nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:
> SKIP
>>>
>>> Umiddelbart kunne jeg foreslå ex uden terminal, den er ikke nem.
>> Been there... ed er vist værre. Og hvad var det nu linjeeditoren hed
>> under CTS på en UNIVAC? Faktisk fik man ret let brug for dem når man
>> klaskede en tilfældig terminal på en server som ikke lige kendte den.
>>
> Hed den ikke netop CTS?, operativsystemet hed OS1100.

Hmm. Måske. Men CTS betyder Conversational Time Sharing eller noget i
den dur, så man skulle tro at det kunne mere end at rette filer.

> Jørgen Heesche
> mailto:heesche@webspeed.dk
> Registered Linux User #401007

#4115 her.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Jørgen Heesche (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen Heesche


Dato : 17-03-07 21:59

Peter Dalgaard wrote:
> Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:
>
>> Peter Dalgaard wrote:
>>> nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:
SKIP
>> Hed den ikke netop CTS?, operativsystemet hed OS1100.
>
> Hmm. Måske. Men CTS betyder Conversational Time Sharing eller noget i
> den dur, så man skulle tro at det kunne mere end at rette filer.
>
Ved nærmere eftertanke tror jeg, at CTS måske svarede til unix/linux
shell (uden sammenligning overhovedet). Hvordan man editerede kan jeg
ikke huske.

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Linux user siden 1998

Sune Vuorela (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Sune Vuorela


Dato : 17-03-07 11:16

On 2007-03-17, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
> Kom lige til at tænke på at der er masser af fans der holder på netop
> deres editor. Spørgsmålet er så om der er en editor som kan redigere
> filer men er så rædsom at man vil gøre alt for at finde en anden.
>
> Forslag?

vigor ?
emacs ?

/Sune

Andreas Plesner Jaco~ (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 17-03-07 13:46

On 2007-03-17, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Kom lige til at tænke på at der er masser af fans der holder på netop
> deres editor. Spørgsmålet er så om der er en editor som kan redigere
> filer men er så rædsom at man vil gøre alt for at finde en anden.

De fleste vil nok mene at joe ikke er så slem, men det er stadig den
følelse jeg får når jeg tilfældigvis lander i den.

--
Andreas

Michael Zedeler (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Michael Zedeler


Dato : 17-03-07 17:35

Andreas Plesner Jacobsen skrev:
> On 2007-03-17, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
>
>> Kom lige til at tænke på at der er masser af fans der holder på netop
>> deres editor. Spørgsmålet er så om der er en editor som kan redigere
>> filer men er så rædsom at man vil gøre alt for at finde en anden.
>
> De fleste vil nok mene at joe ikke er så slem, men det er stadig den
> følelse jeg får når jeg tilfældigvis lander i den.

Hvorfor? Ikke at jeg er fornærmet, men mere af ren nysgerrighed.

Mvh. Michael.
--
Which is more dangerous? TV guided missiles or TV guided families?
I am less likely to answer usenet postings by anonymous authors.
Visit my home page at http://michael.zedeler.dk/

Peter Mogensen (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 18-03-07 17:34

Michael Zedeler wrote:
> Andreas Plesner Jacobsen skrev:
>> On 2007-03-17, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
>>
>>> Kom lige til at tænke på at der er masser af fans der holder på netop
>>> deres editor. Spørgsmålet er så om der er en editor som kan redigere
>>> filer men er så rædsom at man vil gøre alt for at finde en anden.
>>
>> De fleste vil nok mene at joe ikke er så slem, men det er stadig den
>> følelse jeg får når jeg tilfældigvis lander i den.
>
> Hvorfor? Ikke at jeg er fornærmet, men mere af ren nysgerrighed.

Jeg har det da på samme måde... "joe" er som regel mest i vejen. Nogen
steder har man endda fundet på at alias'e "emacs" til joe og så bliver
man godtnok skuffet :)

Generelt, så bruger jeg to typer editors:
1) En som kan alt hvad man kommer i tanke om og er tilgængelig med eller
uden X (Emacs)
2) En som kan det mest simple uden at man skal lede efter tingene.
(normalt nano).

"joe" er hverken det ene eller det andet og hvis man ikke lige er vokset
op med wordstar, så virker dens keyboard short-cuts alt andet end
intuitive. IMHO.

Michael Zedeler (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Michael Zedeler


Dato : 18-03-07 20:56

Peter Mogensen skrev:
> [...] "joe" er som regel mest i vejen. Nogen
> steder har man endda fundet på at alias'e "emacs" til joe og så bliver
> man godtnok skuffet :)
>
> Generelt, så bruger jeg to typer editors:
> 1) En som kan alt hvad man kommer i tanke om og er tilgængelig med eller
> uden X (Emacs)
> 2) En som kan det mest simple uden at man skal lede efter tingene.
> (normalt nano).
>
> "joe" er hverken det ene eller det andet og hvis man ikke lige er vokset
> op med wordstar, så virker dens keyboard short-cuts alt andet end
> intuitive. IMHO.

Æhov. Jeg er ikke vokset op med wordstar :-|

Det med at lede efter tingene synes jeg lyder temmelig besynderligt -
der er jo indbygget hjælpefunktion hvor man kan se alle
tastekombinationerne.

Mvh. Michael.
--
Which is more dangerous? TV guided missiles or TV guided families?
I am less likely to answer usenet postings by anonymous authors.
Visit my home page at http://michael.zedeler.dk/

Thorbjørn Ravn Ander~ (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 18-03-07 21:04

Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> writes:

> Æhov. Jeg er ikke vokset op med wordstar :-|

Shame on you. Eneste fornuftige tastaturlayout jeg har set, som
tillod at man kunne alting med Ctrl + bogstavtaster. At det så
ovenikøbet kunne redigere vilkårligt store filer og var hurtigt, var
en anden sag. Det krævede så også hele 48 Kb RAM.

WordStar er i øvrigt et skoleeksempel på hvordan man taber
markedsdominans.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Peter Mogensen (18-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 18-03-07 21:10

Michael Zedeler wrote:
> Æhov. Jeg er ikke vokset op med wordstar :-|



> Det med at lede efter tingene synes jeg lyder temmelig besynderligt -
> der er jo indbygget hjælpefunktion hvor man kan se alle
> tastekombinationerne.

Tjoe... men ikke så lige for som i nano. Min pointe var også blot at
hvis man gerne vil smide en editor op i hovedet på folk som de ikke er
vant til at bruge (som når man defaulter EDITOR til noget
utraditionelt), så burde man tage noget fuldstændigt gennemskueligt.
Hver gang jeg havner i joe, så må jeg lige stoppe op... lede efter
hjælpe-funktionen og læse mig til hvordan jeg får den væk igen. (Er det
ikke C-k x ?).
joe er sikkert en ganske udemærket editor, men det at man ind imellem
støder på systemer, hvor EDITOR som default er sat til joe kan godt få
folk, der ikke bruger den og ikke ønsker at bruge den til at få knopper.

Peter

Peter Mogensen (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 17-03-07 14:15

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Kom lige til at tænke på at der er masser af fans der holder på netop
> deres editor. Spørgsmålet er så om der er en editor som kan redigere
> filer men er så rædsom at man vil gøre alt for at finde en anden.
>
> Forslag?

Notepad til Windows før WinXP.
Den forstår ikke UNIX EOL konventionener og kan ikke engang gennem en
tom fil.

Peter

Martin Schultz (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Martin Schultz


Dato : 17-03-07 17:14

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> skrev 2007-03-17:
> Kom lige til at tænke på at der er masser af fans der holder på netop
> deres editor. Spørgsmålet er så om der er en editor som kan redigere
> filer men er så rædsom at man vil gøre alt for at finde en anden.
>
> Forslag?
>
> Umiddelbart kunne jeg foreslå ex uden terminal, den er ikke nem.
ed eller varianten edlin er vel det værste jeg har set.

Martin
--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.
Alt jeg skriver på usenet er mine egne personlige meninger
med mindre andet er angivet.

Michael Zedeler (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Michael Zedeler


Dato : 17-03-07 17:34

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Kom lige til at tænke på at der er masser af fans der holder på netop
> deres editor. Spørgsmålet er så om der er en editor som kan redigere
> filer men er så rædsom at man vil gøre alt for at finde en anden.
>
> Forslag?
>
> Umiddelbart kunne jeg foreslå ex uden terminal, den er ikke nem.

Edlin under DOS er da en god kandidat. Den kan helt sikkert bruges til
at skrive store dokumenter med, men jeg ville hellere trukket tre tænder
ud uden bedøvelse, end at bruge det skrammel igen.

Her er hele manualen:

http://www.computerhope.com/edlin.htm

Bemærk at den både kan lave søg og erstat, samt indsætte eksterne filer.
Det er ikke småting...

Mvh. Michael.
--
Which is more dangerous? TV guided missiles or TV guided families?
I am less likely to answer usenet postings by anonymous authors.
Visit my home page at http://michael.zedeler.dk/

Thorbjørn Ravn Ander~ (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 17-03-07 18:48

Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> writes:

> Bemærk at den både kan lave søg og erstat, samt indsætte eksterne
> filer. Det er ikke småting...

Kom i tanker om at editoren i enten CP/M-80 eller MSDOS krævede man
udtrykkeligt BAD om at få læst linier ind inden der var noget.
Morsomt at redigere en fil og starte med -ingenting-...
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Peter Kai Jensen (19-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Kai Jensen


Dato : 19-03-07 18:11

-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA1

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Kom lige til at tænke på at der er masser af fans der holder på netop
> deres editor. Spørgsmålet er så om der er en editor som kan redigere
> filer men er så rædsom at man vil gøre alt for at finde en anden.
>
> Forslag?
>
> Umiddelbart kunne jeg foreslå ex uden terminal, den er ikke nem.

Har ikke selv brugt den, men et godt bud ville være TECO:
http://www.jargondb.org/glossary/teco

-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Version: GnuPG v1.4.6 (GNU/Linux)

iD8DBQFF/sRGd1ZThqotgfgRAp0YAKDG8eL005uYy9oHE429me8FYnQWMACglxUB
XmyJq0K3y/md0kaluhsWQ9s=
=qoPu
-----END PGP SIGNATURE-----
--
PeKaJe

Whom the gods would destroy, they first teach BASIC.

Peter Dalgaard (19-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 19-03-07 20:29

Peter Kai Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net> writes:

> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>
>> Kom lige til at tænke på at der er masser af fans der holder på netop
>> deres editor. Spørgsmålet er så om der er en editor som kan redigere
>> filer men er så rædsom at man vil gøre alt for at finde en anden.
>>
>> Forslag?
>>
>> Umiddelbart kunne jeg foreslå ex uden terminal, den er ikke nem.
>
> Har ikke selv brugt den, men et godt bud ville være TECO:
> http://www.jargondb.org/glossary/teco

Ellers er der jo klassikeren, ed

http://www.gnu.org/fun/jokes/ed.msg.html


--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Peter Mogensen (20-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 20-03-07 09:28


Selvfølgelig har Wikipedia en side om det:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_text_editors

Peter

Michael Zedeler (21-03-2007)
Kommentar
Fra : Michael Zedeler


Dato : 21-03-07 01:23

Peter Mogensen skrev:
>
> Selvfølgelig har Wikipedia en side om det:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_text_editors

Der står jo nærmest sort på hvidt at Joe er lidt af en jetjager til
sammenligning med nano.

Rart med lidt /faktuel/ information

Mvh. Michael.
--
Which is more dangerous? TV guided missiles or TV guided families?
I am less likely to answer usenet postings by anonymous authors.
Visit my home page at http://michael.zedeler.dk/

Peter Mogensen (21-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 21-03-07 17:24

Michael Zedeler wrote:
> Peter Mogensen skrev:
>>
>> Selvfølgelig har Wikipedia en side om det:
>> http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_text_editors
>
> Der står jo nærmest sort på hvidt at Joe er lidt af en jetjager til
> sammenligning med nano.
>
> Rart med lidt /faktuel/ information

Hehe... Joe... men som jeg skrev, så er det normalt sådan at når jeg har
brug for noget, der kan mere end nano, så har jeg den ultumative
schweitzerkniv i Emacs.

Peter

PS: ... og når man skriver "emacs" og joe, kommer op, så plejer man at
måtte bide et par ukvemsord i sig :)

Michael Zedeler (21-03-2007)
Kommentar
Fra : Michael Zedeler


Dato : 21-03-07 20:46

Peter Mogensen skrev:
> Michael Zedeler wrote:
>> Peter Mogensen skrev:
>>> Selvfølgelig har Wikipedia en side om det:
>>> http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_text_editors
>> Der står jo nærmest sort på hvidt at Joe er lidt af en jetjager til
>> sammenligning med nano.
>>
>> Rart med lidt /faktuel/ information
>
> Hehe... Joe... men som jeg skrev, så er det normalt sådan at når jeg har
> brug for noget, der kan mere end nano, så har jeg den ultumative
> schweitzerkniv i Emacs.

Jeg har opgivet Emacs, så det kunne være forklaringen på at jeg har søgt
højere op i hierakiet.

> PS: ... og når man skriver "emacs" og joe, kommer op, så plejer man at
> måtte bide et par ukvemsord i sig :)

Det lyder da også decideret tåbeligt, hvis man sætter sit system op til
at opføre sig sådan.

Mvh. Michael.
--
Which is more dangerous? TV guided missiles or TV guided families?
I am less likely to answer usenet postings by anonymous authors.
Visit my home page at http://michael.zedeler.dk/

Peter Mogensen (21-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 21-03-07 21:13

Michael Zedeler wrote:
> Det lyder da også decideret tåbeligt, hvis man sætter sit system op til
> at opføre sig sådan.

Det har jeg oplevet på mindst 4 uafhængige systemer.


Thorbjørn Ravn Ander~ (21-03-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 21-03-07 21:33

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> > Det lyder da også decideret tåbeligt, hvis man sætter sit system op til
> > at opføre sig sådan.
>
> Det har jeg oplevet på mindst 4 uafhængige systemer.

Nogen fællestræk? Bare så man er forberedt....

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Peter Mogensen (21-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 21-03-07 21:56

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:
>
>>> Det lyder da også decideret tåbeligt, hvis man sætter sit system op til
>>> at opføre sig sådan.
>> Det har jeg oplevet på mindst 4 uafhængige systemer.
>
> Nogen fællestræk? Bare så man er forberedt....

Næe... ikke ud over at der tydeligvis har været en joe-bruger, der ikke
kunne emacs involveret i opsætningen af systemet.

Peter

Michael Rasmussen (21-03-2007)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 21-03-07 18:17

On Wed, 21 Mar 2007 17:23:45 +0100
Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> har brug for noget, der kan mere end nano, så har jeg den ultumative
> schweitzerkniv i Emacs.
>
Du skulle nu prøve vim-7 med dens implementering af tabs. Virkeligt
smart, og hver tab kan samtidigt kører sin egen shell. Afvikle program
i en tab, debug i en anden, og browse kode i en tredje!

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
A computer is like air conditioning: it becomes useless when you open
windows.

Peter Mogensen (21-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 21-03-07 20:16

Michael Rasmussen wrote:
> On Wed, 21 Mar 2007 17:23:45 +0100
> Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:
>
>> har brug for noget, der kan mere end nano, så har jeg den ultumative
>> schweitzerkniv i Emacs.
>>
> Du skulle nu prøve vim-7 med dens implementering af tabs. Virkeligt
> smart, og hver tab kan samtidigt kører sin egen shell. Afvikle program
> i en tab, debug i en anden, og browse kode i en tredje!
>

Hvorledes adskiller det sig fra emacs buffers?

Peter

Michael Rasmussen (21-03-2007)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 21-03-07 20:56

On Wed, 21 Mar 2007 20:15:43 +0100
Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>
> Hvorledes adskiller det sig fra emacs buffers?
>
Er hver buffer i Emacs en selvstændig instans af Emacs?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
A computer is like air conditioning: it becomes useless when you open
windows.

Peter Mogensen (21-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 21-03-07 21:12

Michael Rasmussen wrote:
> On Wed, 21 Mar 2007 20:15:43 +0100
> Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:
>
>> Hvorledes adskiller det sig fra emacs buffers?
>>
> Er hver buffer i Emacs en selvstændig instans af Emacs?

Nej... Hvis man ønske det, så starter man jo bare flere emacser

Peter

Michael Rasmussen (21-03-2007)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 21-03-07 21:18

On Wed, 21 Mar 2007 21:11:30 +0100
Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>
> Nej... Hvis man ønske det, så starter man jo bare flere emacser
>
Samme argument anvendte MS som forsvar for, at IE ikke have tabbed
browsing. Jeg foretrækker, at have så få åbne vinduer som muligt.

Herudover betyder det også, at udveksling af data mellem tabs er
nemmere - marker, kopier, vælg tab for indsættelse.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
A computer is like air conditioning: it becomes useless when you open
windows.

Kent Friis (21-03-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 21-03-07 21:29

Den Wed, 21 Mar 2007 21:17:55 +0100 skrev Michael Rasmussen:
> On Wed, 21 Mar 2007 21:11:30 +0100
> Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:
>
>>
>> Nej... Hvis man ønske det, så starter man jo bare flere emacser
>>
> Samme argument anvendte MS som forsvar for, at IE ikke have tabbed
> browsing. Jeg foretrækker, at have så få åbne vinduer som muligt.

Det argument at hvis man vil have flere instanser (ikke vinduer)
så åbner man bare flere IE'er? Hvordan åbner man overhovedet flere
IE'er, når IE og OS'et er det samme i sådan en grad at når IE hænger
på en webside der ikke svarer, reagerer Visual Studio ikke?

> Herudover betyder det også, at udveksling af data mellem tabs er
> nemmere - marker, kopier, vælg tab for indsættelse.

I modsætning til marker -> midterste museknap?

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Peter Mogensen (21-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 21-03-07 21:54

Kent Friis wrote:
>> Herudover betyder det også, at udveksling af data mellem tabs er
>> nemmere - marker, kopier, vælg tab for indsættelse.
>
> I modsætning til marker -> midterste museknap?

Emacs' killring er ikke det samme om X copy-paste

Peter

Kent Friis (21-03-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 21-03-07 22:00

Den Wed, 21 Mar 2007 21:54:18 +0100 skrev Peter Mogensen:
> Kent Friis wrote:
>>> Herudover betyder det også, at udveksling af data mellem tabs er
>>> nemmere - marker, kopier, vælg tab for indsættelse.
>>
>> I modsætning til marker -> midterste museknap?
>
> Emacs' killring er ikke det samme om X copy-paste

Hvor godt virker Emacs killring i VIM?

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Peter Mogensen (21-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 21-03-07 22:19

Kent Friis wrote:
> Den Wed, 21 Mar 2007 21:54:18 +0100 skrev Peter Mogensen:
>> Kent Friis wrote:
>>>> Herudover betyder det også, at udveksling af data mellem tabs er
>>>> nemmere - marker, kopier, vælg tab for indsættelse.
>>> I modsætning til marker -> midterste museknap?
>> Emacs' killring er ikke det samme om X copy-paste
>
> Hvor godt virker Emacs killring i VIM?

ved ikke... har aldrig prøver :)

Min pointe var jo at man ikke skulle holde vim's
marker-kopier-vælg-tab-indsæt op imod X copy-paste, når man skulle holde
vim features op imod emacs features.

Peter

Michael Rasmussen (21-03-2007)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 21-03-07 21:39

On 21 Mar 2007 20:28:56 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>
> I modsætning til marker -> midterste museknap?
>
Mus? Kent dog, jeg troede, du var agnostikker

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
A computer is like air conditioning: it becomes useless when you open
windows.

Thorbjørn Ravn Ander~ (22-03-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 22-03-07 07:08

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> > I modsætning til marker -> midterste museknap?
> >
> Mus? Kent dog, jeg troede, du var agnostikker

Han har nok bundet midermusetasten til Windows-tasten.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Kent Friis (22-03-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 22-03-07 17:00

Den 22 Mar 2007 07:08:10 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:
> Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:
>
>> > I modsætning til marker -> midterste museknap?
>> >
>> Mus? Kent dog, jeg troede, du var agnostikker
>
> Han har nok bundet midermusetasten til Windows-tasten.

Hvad er det lige I har gang i?

Men ok, jeg bruger faktisk ikke mus. Det kan min hånd ikke holde til
længere (museskade). Så for mit vedkommende er det ikke "midterste
museknap", men "øverste del af side-switch'en på min Wacom".

Iøvrigt er en mus alt for upræcis når jeg leger "kunstner" i Gimp,
absolutte koordinater er det eneste der duer, hvis det skal se
ordentligt ud.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Michael Rasmussen (22-03-2007)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 22-03-07 17:56

On 22 Mar 2007 15:59:47 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>
> Hvad er det lige I har gang i?
>
Vi, eller jeg, da jeg ikke kan tale på Thorbjørns vegne, undrer os blot
over du bragte mus på banen til en diskussion af editorer i konsolmode,
især med tanke på at du tidligere har yttret dig negativt om brugen af
mus

Personligt anvender jeg aldrig mus i konsolmode. Under X kan det ikke
helt undgås.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
A computer is like air conditioning: it becomes useless when you open
windows.

Kent Friis (22-03-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 22-03-07 19:20

Den Thu, 22 Mar 2007 17:55:39 +0100 skrev Michael Rasmussen:
> On 22 Mar 2007 15:59:47 GMT
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>
>>
>> Hvad er det lige I har gang i?
>>
> Vi, eller jeg, da jeg ikke kan tale på Thorbjørns vegne, undrer os blot
> over du bragte mus på banen til en diskussion af editorer i konsolmode,

Konsolmode? Eksisterer det stadig? Hvad er der nu i vejen med 4 xterms?

> Personligt anvender jeg aldrig mus i konsolmode. Under X kan det ikke
> helt undgås.

Hvis man trykker shift+numlock, kan det numeriske tastatur faktisk
erstatte musen. Ikke specielt brugbart, men hvis ens musedriver
pludselig ikke virker, er det en ret god ting.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Asbjorn Hojmark (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 23-03-07 21:15

On 22 Mar 2007 18:20:25 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Konsolmode? Eksisterer det stadig? Hvad er der nu i vejen med 4 xterms?

Hvorfor overhovedet starte X?

-A
--
Hvis du bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert
eneste indlæg, ser jeg ikke dine indlæg. Jeg filtrerer dem bort.

Kent Friis (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 23-03-07 21:48

Den Fri, 23 Mar 2007 21:14:36 +0100 skrev Asbjorn Hojmark:
> On 22 Mar 2007 18:20:25 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>
>> Konsolmode? Eksisterer det stadig? Hvad er der nu i vejen med 4 xterms?
>
> Hvorfor overhovedet starte X?

Hvordan får du plads til fire xterms side om side uden X?

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Peter Mogensen (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 23-03-07 22:11

Kent Friis wrote:
> Den Fri, 23 Mar 2007 21:14:36 +0100 skrev Asbjorn Hojmark:
>> On 22 Mar 2007 18:20:25 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>>
>>> Konsolmode? Eksisterer det stadig? Hvad er der nu i vejen med 4 xterms?
>> Hvorfor overhovedet starte X?
>
> Hvordan får du plads til fire xterms side om side uden X?

Hvem har brug for xterm, når man kan tage 4 vt100 terminaler side om
side på bordet?

.... men seriøst... I snakker jo vildt forbi hinanden.
Ingen ville starte X på en server i et serverrum i kælderen (som sikkert
ikke engang har en skærm).
X-serveren ville du starte på din klient.

Peter Dalgaard (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 23-03-07 22:39

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Kent Friis wrote:
>> Den Fri, 23 Mar 2007 21:14:36 +0100 skrev Asbjorn Hojmark:
>>> On 22 Mar 2007 18:20:25 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>>>
>>>> Konsolmode? Eksisterer det stadig? Hvad er der nu i vejen med 4 xterms?
>>> Hvorfor overhovedet starte X?
>> Hvordan får du plads til fire xterms side om side uden X?
>
> Hvem har brug for xterm, når man kan tage 4 vt100 terminaler side om
> side på bordet?
>
> ... men seriøst... I snakker jo vildt forbi hinanden.
> Ingen ville starte X på en server i et serverrum i kælderen (som
> sikkert ikke engang har en skærm).
> X-serveren ville du starte på din klient.

Der tager du godt nok fejl. De sidste Sun servere, "vi" (Inst. for
Folkesundhedsvidenskab) købte, kom med konfigurationssoftware der
kræver fuldskærmsgrafik, også til ting der skal ordnes uden at nettet
er oppe. Så de maskiner kører X med en skærm der står i serverrummet
(og som kun bruges i nødsfald selvfølgelig).

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Peter Mogensen (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 24-03-07 18:45

Peter Dalgaard wrote:
> Der tager du godt nok fejl. De sidste Sun servere, "vi" (Inst. for
> Folkesundhedsvidenskab) købte, kom med konfigurationssoftware der
> kræver fuldskærmsgrafik, også til ting der skal ordnes uden at nettet
> er oppe. Så de maskiner kører X med en skærm der står i serverrummet
> (og som kun bruges i nødsfald selvfølgelig).

Tjae... der var engang at sun-maskiner kunne køres uden X.
Jeg har ikke rigtig pillet ved sådan en siden dengang. Langt de fleste
servere jeg har arbejdet med siden har ikke haft en X-server. Nogle af
dem har endda slet ikke haft grafik-kort, men blot en seriel-forbindelse.


Peter

Rene Joergensen (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Rene Joergensen


Dato : 24-03-07 19:38

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> Tjae... der var engang at sun-maskiner kunne køres uden X.
> Jeg har ikke rigtig pillet ved sådan en siden dengang. Langt de fleste
> servere jeg har arbejdet med siden har ikke haft en X-server. Nogle af
> dem har endda slet ikke haft grafik-kort, men blot en seriel-forbindelse.

Alle de små kan da også stadig konfigureres med seriel eller ILOM.

De store (15K m.fl) kræver vist X på den maskine som konfigurerer dem.
Men det kender jeg ikke noget til, dem har vi ikke nogen af

--
-René


Kent Friis (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 23-03-07 23:14

Den Fri, 23 Mar 2007 22:10:38 +0100 skrev Peter Mogensen:
> Kent Friis wrote:
>> Den Fri, 23 Mar 2007 21:14:36 +0100 skrev Asbjorn Hojmark:
>>> On 22 Mar 2007 18:20:25 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>>>
>>>> Konsolmode? Eksisterer det stadig? Hvad er der nu i vejen med 4 xterms?
>>> Hvorfor overhovedet starte X?
>>
>> Hvordan får du plads til fire xterms side om side uden X?
>
> Hvem har brug for xterm, når man kan tage 4 vt100 terminaler side om
> side på bordet?

De er så fa*ens besværlige at flytte rundt på. Meget nemmere at flytte
et xterm vindue.

> ... men seriøst... I snakker jo vildt forbi hinanden.
> Ingen ville starte X på en server i et serverrum i kælderen (som sikkert
> ikke engang har en skærm).
> X-serveren ville du starte på din klient.

Og det er der jeg sidder. Altså bruger jeg en mus^H^H^H wacom-ting.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Peter Mogensen (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 24-03-07 00:06

Kent Friis wrote:
> Den Fri, 23 Mar 2007 22:10:38 +0100 skrev Peter Mogensen:
>> Kent Friis wrote:
>>> Den Fri, 23 Mar 2007 21:14:36 +0100 skrev Asbjorn Hojmark:
>>>> On 22 Mar 2007 18:20:25 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>>>>
>>>>> Konsolmode? Eksisterer det stadig? Hvad er der nu i vejen med 4 xterms?
>>>> Hvorfor overhovedet starte X?
>>> Hvordan får du plads til fire xterms side om side uden X?
>> Hvem har brug for xterm, når man kan tage 4 vt100 terminaler side om
>> side på bordet?
>
> De er så fa*ens besværlige at flytte rundt på. Meget nemmere at flytte
> et xterm vindue.

det kan du jo få musseskade af... det andet giver sund motion :)

Kent Friis (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 24-03-07 00:14

Den Sat, 24 Mar 2007 00:05:46 +0100 skrev Peter Mogensen:
> Kent Friis wrote:
>> Den Fri, 23 Mar 2007 22:10:38 +0100 skrev Peter Mogensen:
>>> Kent Friis wrote:
>>>> Den Fri, 23 Mar 2007 21:14:36 +0100 skrev Asbjorn Hojmark:
>>>>> On 22 Mar 2007 18:20:25 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>>>>>
>>>>>> Konsolmode? Eksisterer det stadig? Hvad er der nu i vejen med 4 xterms?
>>>>> Hvorfor overhovedet starte X?
>>>> Hvordan får du plads til fire xterms side om side uden X?
>>> Hvem har brug for xterm, når man kan tage 4 vt100 terminaler side om
>>> side på bordet?
>>
>> De er så fa*ens besværlige at flytte rundt på. Meget nemmere at flytte
>> et xterm vindue.
>
> det kan du jo få musseskade af... det andet giver sund motion :)

Hvis du læste hele tråden, ville du se at jeg allerede har en
museskade, og derfor bruger en wacom pen i stedet for.

(Og trackball på arbejdet).

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Thorbjørn Ravn Ander~ (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 23-03-07 22:41

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> Hvorfor overhovedet starte X?

Prøv at køre Solaris på en Sparc i konsolmode (selv direkte på
maskinen) - den leger 9600 baud modem.

Det bliver man forholdsvis hurtigt træt af.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Asbjorn Hojmark (25-03-2007)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 25-03-07 09:10

On 23 Mar 2007 22:41:21 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>> Hvorfor overhovedet starte X?

> Prøv at køre Solaris på en Sparc i konsolmode (selv direkte på
> maskinen) - den leger 9600 baud modem.

Nu er det godt nok meget længe siden, jeg har rørt en SPARC-maskine,
men så vidt jeg husker, kunne man da stille konsol-hastigheden?

> Det bliver man forholdsvis hurtigt træt af.

Man skal vel også kun gøre det i et par minutter indtil netkortet er i
live og sshd kører?

-A
--
Hvis du bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert
eneste indlæg, ser jeg ikke dine indlæg. Jeg filtrerer dem bort.

Thorbjørn Ravn Ander~ (25-03-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 25-03-07 11:47

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> Nu er det godt nok meget længe siden, jeg har rørt en SPARC-maskine,
> men så vidt jeg husker, kunne man da stille konsol-hastigheden?

Kunne man det? Der kan man se - det må jeg checke ved lejlighed.

> > Det bliver man forholdsvis hurtigt træt af.
>
> Man skal vel også kun gøre det i et par minutter indtil netkortet er i
> live og sshd kører?

Hvilken sshd? Den slags nymodens pjat brugte Sun ikke den gang.

Åh disse minder - og vi var lykkelige.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Niels Baggesen (25-03-2007)
Kommentar
Fra : Niels Baggesen


Dato : 25-03-07 20:07

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@hojmark.org> wrote:
> On 23 Mar 2007 22:41:21 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
> Andersen) wrote:

> >> Hvorfor overhovedet starte X?

> > Prøv at køre Solaris på en Sparc i konsolmode (selv direkte på
> > maskinen) - den leger 9600 baud modem.

> Nu er det godt nok meget længe siden, jeg har rørt en SPARC-maskine,
> men så vidt jeg husker, kunne man da stille konsol-hastigheden?

Det væsentlige punkt her er at du skal bruger en seriel konsol (jeg tror
vi her snakker om en U5 eller U10 eller nogen i den klasse). Hvis du
bruger grafikkort og keyboard som konsol en den dræbende langsom, hvis
ikke du har startet X.

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Michael Rasmussen (22-03-2007)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 22-03-07 19:35

On 22 Mar 2007 18:20:25 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>
> Konsolmode? Eksisterer det stadig? Hvad er der nu i vejen med 4
> xterms?
>
Ja da. Hvor mange servere arbejder du på, hvor X er installeret? (PS.
Windowsservere tæller ikke med, når vi snakker professionelle
servere:-\)
>
> Hvis man trykker shift+numlock, kan det numeriske tastatur faktisk
> erstatte musen. Ikke specielt brugbart, men hvis ens musedriver
> pludselig ikke virker, er det en ret god ting.
>
Virker ikke her.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
A computer is like air conditioning: it becomes useless when you open
windows.

Kent Friis (22-03-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 22-03-07 20:25

Den Thu, 22 Mar 2007 19:34:49 +0100 skrev Michael Rasmussen:
> On 22 Mar 2007 18:20:25 GMT
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>
>>
>> Konsolmode? Eksisterer det stadig? Hvad er der nu i vejen med 4
>> xterms?
>>
> Ja da. Hvor mange servere arbejder du på, hvor X er installeret? (PS.
> Windowsservere tæller ikke med, når vi snakker professionelle
> servere:-\)

Vi kan ikke allesammen være drifts-folk der sidder nede i serverrummet
og fryser konstant.

>> Hvis man trykker shift+numlock, kan det numeriske tastatur faktisk
>> erstatte musen. Ikke specielt brugbart, men hvis ens musedriver
>> pludselig ikke virker, er det en ret god ting.
>>
> Virker ikke her.

Det er en XFree86 / x.org feature, så hvis du sidder på fx Solaris,
er det ikke sikkert den er med.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Andreas Plesner Jaco~ (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 23-03-07 08:16

On 2007-03-22, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>
>>> Hvis man trykker shift+numlock, kan det numeriske tastatur faktisk
>>> erstatte musen. Ikke specielt brugbart, men hvis ens musedriver
>>> pludselig ikke virker, er det en ret god ting.
>>>
>> Virker ikke her.
>
> Det er en XFree86 / x.org feature, så hvis du sidder på fx Solaris,
> er det ikke sikkert den er med.

Min Solaris kører da x.org

--
Andreas

Kent Friis (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 23-03-07 16:16

Den Fri, 23 Mar 2007 07:15:43 +0000 (UTC) skrev Andreas Plesner Jacobsen:
> On 2007-03-22, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>>
>>>> Hvis man trykker shift+numlock, kan det numeriske tastatur faktisk
>>>> erstatte musen. Ikke specielt brugbart, men hvis ens musedriver
>>>> pludselig ikke virker, er det en ret god ting.
>>>>
>>> Virker ikke her.
>>
>> Det er en XFree86 / x.org feature, så hvis du sidder på fx Solaris,
>> er det ikke sikkert den er med.
>
> Min Solaris kører da x.org

"er det ikke sikkert".

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Asbjorn Hojmark (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 23-03-07 21:15

On 22 Mar 2007 19:24:35 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Vi kan ikke allesammen være drifts-folk der sidder nede i serverrummet
> og fryser konstant.

Nu tænker du vist på Windows-folk og det her er altså en Unix-gruppe.

-A
--
Hvis du bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert
eneste indlæg, ser jeg ikke dine indlæg. Jeg filtrerer dem bort.

Kent Friis (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 23-03-07 21:50

Den Fri, 23 Mar 2007 21:15:19 +0100 skrev Asbjorn Hojmark:
> On 22 Mar 2007 19:24:35 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>
>> Vi kan ikke allesammen være drifts-folk der sidder nede i serverrummet
>> og fryser konstant.
>
> Nu tænker du vist på Windows-folk og det her er altså en Unix-gruppe.

Nej, jeg tænker på unix-servere, der plejer konsollen at stå nede
i serverrummet. Og de eneste der har adgang til at logge ind der
er drifts-folk, vi andre må "nøjes" med en netværksforbindelse
(ssh, X).

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Rene Joergensen (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Rene Joergensen


Dato : 23-03-07 21:54

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Nej, jeg tænker på unix-servere, der plejer konsollen at stå nede
> i serverrummet. Og de eneste der har adgang til at logge ind der
> er drifts-folk, vi andre må "nøjes" med en netværksforbindelse
> (ssh, X).

Så skal det da være noget gammel grej for at det er nødvendigt at sidde
dernede.

--
-René


Kent Friis (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 23-03-07 23:07

Den 23 Mar 2007 20:53:32 GMT skrev Rene Joergensen:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>
>> Nej, jeg tænker på unix-servere, der plejer konsollen at stå nede
>> i serverrummet. Og de eneste der har adgang til at logge ind der
>> er drifts-folk, vi andre må "nøjes" med en netværksforbindelse
>> (ssh, X).
>
> Så skal det da være noget gammel grej for at det er nødvendigt at sidde
> dernede.

Nej, selv med moderne hardware er man nødt til at sidde der hvor
konsollen står (alså i serverrummet), for at sidde ved konsollen.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Rene Joergensen (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Rene Joergensen


Dato : 24-03-07 01:48

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Nej, selv med moderne hardware er man nødt til at sidde der hvor
> konsollen står (alså i serverrummet), for at sidde ved konsollen.

ILO, ILOM, DRAC, m.fl klarer den del for dig.

På ældre maskiner som ikke har den slags, kommer man langt med en
"konsolserver" (har glemt det rette ord), f.eks Cyclade, en gammel
Ciscokasse eller lignende.

Det handler om at indrette sig så man ikke skal i teknikrummet (vi har
meget andet end servere i vores, så det hedder ikke serverrum :)) Når
der er 65km til nærmeste site hjemmefra, og 30km mellem sites når man er
på arbejde, vil man nødigt komme i en situation hvor man er nødt til at
kaste sig ud på M3 i myldretiden for at redde en server. Det tager for
lang tid. (Man værende mig i dette tilfælde)

--
-René


Kent Friis (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 24-03-07 08:55

Den 24 Mar 2007 00:48:21 GMT skrev Rene Joergensen:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>
>> Nej, selv med moderne hardware er man nødt til at sidde der hvor
>> konsollen står (altså i serverrummet), for at sidde ved konsollen.
>
> ILO, ILOM, DRAC, m.fl klarer den del for dig.
>
> På ældre maskiner som ikke har den slags, kommer man langt med en
> "konsolserver" (har glemt det rette ord), f.eks Cyclade, en gammel
> Ciscokasse eller lignende.

Hvor vil du egentlig hen? Pointen er at jeg IKKE har brug for at sidde
ved konsollen, men logger ind via netværket. Og derfor har min brug
af X intet at gøre med hvorvidt der kører X på konsollen.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Rene Joergensen (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Rene Joergensen


Dato : 24-03-07 09:34

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Hvor vil du egentlig hen? Pointen er at jeg IKKE har brug for at sidde
> ved konsollen, men logger ind via netværket. Og derfor har min brug
> af X intet at gøre med hvorvidt der kører X på konsollen.

Hvor jeg vil hen? Det er dig der fabler om at man er nødt til at sidde
ved maskinen for at sidde ved konsollen. Det modbeviser jeg så bare.

--
-René


Kent Friis (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 24-03-07 10:39

Den 24 Mar 2007 08:33:33 GMT skrev Rene Joergensen:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>
>> Hvor vil du egentlig hen? Pointen er at jeg IKKE har brug for at sidde
>> ved konsollen, men logger ind via netværket. Og derfor har min brug
>> af X intet at gøre med hvorvidt der kører X på konsollen.
>
> Hvor jeg vil hen? Det er dig der fabler om at man er nødt til at sidde
> ved maskinen for at sidde ved konsollen.

Nej, jeg sagde at man er nødt til at sidde der hvor konsollen står. Jeg
sagde ikke noget om at konsollen er nødt til at stå ved maskinen.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Thorbjørn Ravn Ander~ (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 24-03-07 13:58

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Nej, jeg sagde at man er nødt til at sidde der hvor konsollen står. Jeg
> sagde ikke noget om at konsollen er nødt til at stå ved maskinen.

Med en terminalkoncentrator er konsollen der hvor man kører telnet
fra. Det er undertiden ret smart.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Thorbjørn Ravn Ander~ (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 23-03-07 22:44

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Nej, jeg tænker på unix-servere, der plejer konsollen at stå nede
> i serverrummet. Og de eneste der har adgang til at logge ind der
> er drifts-folk, vi andre må "nøjes" med en netværksforbindelse

Tip dine driftsfolk om at man kan købe dimser der kan forlænge en
seriel forbindelse over net.

Alt andet lige er det rarest med den slags ved skrivebordet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Kent Friis (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 23-03-07 23:11

Den 23 Mar 2007 22:43:35 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:
>
>> Nej, jeg tænker på unix-servere, der plejer konsollen at stå nede
>> i serverrummet. Og de eneste der har adgang til at logge ind der
>> er drifts-folk, vi andre må "nøjes" med en netværksforbindelse
>
> Tip dine driftsfolk om at man kan købe dimser der kan forlænge en
> seriel forbindelse over net.
>
> Alt andet lige er det rarest med den slags ved skrivebordet.

Nej, det gør at man skal løbe så pokkers langt i de tilfælde hvor
man har brug for konsollen. Hvadenten det er hardware-problemer eller
det bare er netværket der er røget.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Benny Amorsen (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Benny Amorsen


Dato : 24-03-07 08:06

>>>>> "KF" == Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

KF> Nej, det gør at man skal løbe så pokkers langt i de tilfælde hvor
KF> man har brug for konsollen. Hvadenten det er hardware-problemer
KF> eller det bare er netværket der er røget.

Jeg kan altså ikke genkende problemet. Hvis management-nettet er
røget, så er det ikke serverne, der skal leges med først. Alternativt
så kan konsollen sagtens være tilgængelig lokalt også. Eller man
kan sætte laptoppens ethernet direkte i iLO-porten.


/Benny


Kent Friis (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 24-03-07 08:59

Den 24 Mar 2007 08:05:52 +0100 skrev Benny Amorsen:
>>>>>> "KF" == Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:
>
>KF> Nej, det gør at man skal løbe så pokkers langt i de tilfælde hvor
>KF> man har brug for konsollen. Hvadenten det er hardware-problemer
>KF> eller det bare er netværket der er røget.
>
> Jeg kan altså ikke genkende problemet. Hvis management-nettet er
> røget, så er det ikke serverne, der skal leges med først. Alternativt
> så kan konsollen sagtens være tilgængelig lokalt også. Eller man
> kan sætte laptoppens ethernet direkte i iLO-porten.

Problemet er at I anbefaler en masse ting som der overhovedet ikke
er brug for, for at flytte konsollen et sted hen hvor der ikke er
brug for den. Og det i en diskussion der udløb af hvorvidt jeg som alm.
bruger kører X på konsollen.

Jeg har ikke brug for konsollen, jeg har ikke adgang til konsollen,
og nej, jeg kører ikke X på konsollen.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Asbjorn Hojmark (25-03-2007)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 25-03-07 09:06

On 24 Mar 2007 07:59:24 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Problemet er at I anbefaler en masse ting som der overhovedet ikke
> er brug for, for at flytte konsollen et sted hen hvor der ikke er
> brug for den.

Jo, de folk der har brug for en konsol har skam brug for den, der hvor
de selv er. Derfor sørger man for at få et fleksibelt setup for at nå
den.

> Og det i en diskussion der udløb af hvorvidt jeg som alm. bruger
> kører X på konsollen.

Faktisk kom det af din (fejlagtige) forestilling om, at ingen bruger
en konsol mere og din anden (fejlagtige) forestilling om, at drifts-
folk sidder i serverrummet for (alligevel) at bruge den konsol.

-A
--
Hvis du bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert
eneste indlæg, ser jeg ikke dine indlæg. Jeg filtrerer dem bort.

Kent Friis (25-03-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 25-03-07 10:01

Den Sun, 25 Mar 2007 10:05:46 +0200 skrev Asbjorn Hojmark:
>
> Faktisk kom det af din (fejlagtige) forestilling om, at ingen bruger
> en konsol mere

A'hva? Hvordan hulen har du udledet det?

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Asbjorn Hojmark (25-03-2007)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 25-03-07 20:46

On 25 Mar 2007 09:00:53 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>> Faktisk kom det af din (fejlagtige) forestilling om, at ingen bruger
>> en konsol mere

> A'hva? Hvordan hulen har du udledet det?

Var det ikke det du mente med "Konsolmode? Eksisterer det stadig?"?

-A
--
Hvis du bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert
eneste indlæg, ser jeg ikke dine indlæg. Jeg filtrerer dem bort.

Kent Friis (25-03-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 25-03-07 21:30

Den Sun, 25 Mar 2007 21:46:07 +0200 skrev Asbjorn Hojmark:
> On 25 Mar 2007 09:00:53 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>
>>> Faktisk kom det af din (fejlagtige) forestilling om, at ingen bruger
>>> en konsol mere
>
>> A'hva? Hvordan hulen har du udledet det?
>
> Var det ikke det du mente med "Konsolmode? Eksisterer det stadig?"?

Nej, jeg tænkte bare som bruger.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Thorbjørn Ravn Ander~ (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 23-03-07 22:42

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> > Vi kan ikke allesammen være drifts-folk der sidder nede i serverrummet
> > og fryser konstant.
>
> Nu tænker du vist på Windows-folk og det her er altså en Unix-gruppe.

Du har uldne seler og langt skæg så du ikke fryser i serverrummet?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Benny Amorsen (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Benny Amorsen


Dato : 24-03-07 08:08

>>>>> "TRA" == Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> writes:

TRA> Du har uldne seler og langt skæg så du ikke fryser i
TRA> serverrummet?

De eneste tidspunkter, hvor man er nødt til at være i serverrummet, er
da når der skal bakses med hardware. Så kan man som regel godt holde
varmen, og man sidder i al fald ikke ned.


/Benny


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste