Editor ála notepad++ til winXP til linux?
Fra : Johs

Dato : 14-03-07 21:38

Jeg har brugt notepad++ til winxp og kunne godt tænke mig at finde en
tilsvarende editor til ubnutu. Det jeg specielt kan lide ved nodepad++ er
muligheden for at splitte et vindue op i 2 hvor man enten kan have 2
forskellige filer eller den samme fil men et vindue til hver del:

http://notepad-plus.sourceforge.net/commun/screenshots/scrsh_zoom.gif

Det skal ikke være tungt, da jeg brugere eclipse til mere omfattende
projekter. Nogen forslag?

mvh
JOhs

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-03-07 21:51

"Johs" <sdfsf@asd.com> writes:

> [...]
>
> http://notepad-plus.sourceforge.net/commun/screenshots/scrsh_zoom.gif
>
> Det skal ikke være tungt, da jeg brugere eclipse til mere omfattende

Emacs... (C-x 2) Ikke helt sikker på om man kan have forskellige
fontstørrelser i de to dele af samme frame, men så kan man lave to
separate frames med (C-x 5 2).

Emacs er på mange måder en dinosaur, men så længe der ikke er nogen
der kommer op med en editor der beviseligt kan alt hvad emacs kan (i
det mindste i princippet), så synes jeg at det uvægerligt er der man
ender.

Fra : Kent Friis

Dato : 14-03-07 22:35

Den Wed, 14 Mar 2007 21:51:08 +0100 skrev Peter Dalgaard:

> Emacs er på mange måder en dinosaur,

Både død og forstenet?

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-07 23:26

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Både død og forstenet?

Uændret i millioner af år...

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-03-07 14:13

Peter Dalgaard wrote:
> [...]
> der kommer op med en editor der beviseligt kan alt hvad emacs kan (i
> det mindste i princippet), så synes jeg at det uvægerligt er der man

Ehh... ?? Hvad lægger du i "dinosaur" ?
Det er lang tid siden version 1 kom ja... men det er vel ikke i sig selv
grund til at ændre et velfungerende system.

Ja... Emacs kan det han spørger om, men det er nok IKKE noget, der
ligner det han kommer fra.

Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-03-07 14:26

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Ehh... ?? Hvad lægger du i "dinosaur" ?

Emacs har vist at dens evne til at tiltrække og beholde udviklere
ganske enkelt ikke er særlig god.

Det skyldes formentlig katedraludviklingsmetoden, samt at det er MEGET
længe siden sidste version blev frigivet. Set fra brugernes
synsvinkel er Emacs derfor et dinosaurprojekt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-03-07 15:06

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Emacs har vist at dens evne til at tiltrække og beholde udviklere
> ganske enkelt ikke er særlig god.

ok.. det følger jeg ikke med i.
Til gengæld har den en evne til at beholde brugere, eftersom man
sjældent møder noget den ikke kan.

> Det skyldes formentlig katedraludviklingsmetoden, samt at det er MEGET
> længe siden sidste version blev frigivet. Set fra brugernes
> synsvinkel er Emacs derfor et dinosaurprojekt.

Emacs 22 er da ikke så langt væk.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-03-07 16:37

> ok.. det følger jeg ikke med i.

Næh, men det kan man jo se. Hvor er udvidelserne til at snakke med
alle de nye ting der er sket de sidste 15-20 år? Hvor mange IDE'er
bruger Emacs som editor (Hvilket jeg personligt ville have fundet
fantastisk)?

Hvor er den lisp-motor som tillader name spaces / scopes,
multitrådethed, osv osv? Grafik? Embeddethed?

Manglende krav til at operativsystemet understøtter undump?

Listen er endeløs.

Når man så sammenligner med hvad Linus har præsteret med Linux i en
KORTERE tidsramme, er det noget der maner til eftertanke.

> Til gengæld har den en evne til at beholde brugere, eftersom man
> sjældent møder noget den ikke kan.

Eller kan lirkes til, når det er rigtigt kodet. Der er en grund til
der findes hooks :)

> Emacs 22 er da ikke så langt væk.

Vil du vædde på hvilket år den kommer?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-03-07 18:59

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Næh, men det kan man jo se. Hvor er udvidelserne til at snakke med
> alle de nye ting der er sket de sidste 15-20 år?

Hmm... noge specifikt? Emacs snakker glimrende både Java og XML f.eks.

> Hvor mange IDE'er
> bruger Emacs som editor (Hvilket jeg personligt ville have fundet
> fantastisk)?

ditto her... men er det ikke generelt at IDE'er laver deres egen editor?

> Når man så sammenligner med hvad Linus har præsteret med Linux i en
> KORTERE tidsramme, er det noget der maner til eftertanke.

Ikke alle Open Source projekter har lige mange ressourcer. Jeg er nu
mere overrasket over hvor langsomt fremskridt der var med CVS/Subversion
i forhold til at Linus lige skrev et versionsstyringssystem på et par
måneder da Bitkeeper blev for besværligt licensmæssigt.

> Vil du vædde på hvilket år den kommer?

Njarh... men jeg vil heller ikke vædde på hvornår Firefox understøtter
XSLT2, eller hvornår Linux får generel open source 3D-acceleration drivere.

Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-03-07 20:19

> Hmm... noge specifikt? Emacs snakker glimrende både Java og XML f.eks.

XML er en ting - jeg er enig i at James Clarks nxml er fortrinlig.

Mht Java er "glimrende" vist afhængig af hvad man forventer, og jeg
tror ganske enkelt ikke Emacs kan nå Eclipse (som jeg kender) eller de
andre Java IDE'er til sokkeholderne.

Det skyldes naturligvis også at der er brugt mange flere mandetimer på
IDE'erne end på Java delen af Emacs.

> ditto her... men er det ikke generelt at IDE'er laver deres egen
> editor?

Det er vist for at få koblingen "god nok" til resten af systemet.

> [...]
> CVS/Subversion i forhold til at Linus lige skrev et
> versionsstyringssystem på et par måneder da Bitkeeper blev for

CVS har i praksis været statisk i mange år. Subversion var længe
undervejs fordi det ikke bare skulle være "godt nok" - det skulle være
grænsende til perfekt ved 1.0 udgaven for at lokke folk væk fra CVS.
Der skal ikke mange dårlige rygter til før ingen vil røre det med en
ildtang - husk at det er det der skal redde en i en nødssituation, og
det kræver det er ekstremt pålideligt.

Jeg er sikker på at Linus lavede det han skulle bruge og ikke meget
mere, og at han var bedøvende ligeglad med resten af verden.

> Njarh... men jeg vil heller ikke vædde på hvornår Firefox understøtter
> XSLT2, eller hvornår Linux får generel open source 3D-acceleration
> drivere.

For to år siden så jeg et jobopslag for C++ programmører til netop at
lave XSLT2 delen til Mozilla. Det var i København - mon ikke de snart
er færdige.

GEnerel opensource 3D-accelleration kommer først når presset er større
end det Microsoft kan lægge på leverandørene.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 05-06-07 08:30

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Vil du vædde på hvilket år den kommer?

Arh... Jeg skulle have taget imod dit væddemål :)

Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-06-07 08:50

> Arh... Jeg skulle have taget imod dit væddemål :)

Men det gjorde du ikke - hvorfor mon ikke? :)

Pyt, det ser ikke ud til at der er ændret på det grundlæggende design.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-07 21:52

"Johs" <sdfsf@asd.com> writes:

> muligheden for at splitte et vindue op i 2 hvor man enten kan have 2
> forskellige filer eller den samme fil men et vindue til hver del:

Lyder som du med fordel kunne sætte dig ind i vim (eller Emacs hvis du
med tungt primært mener at danse med - det fylder noget).

De udmærker sig ved at kunne rigtigt, rigtigt meget, og have GOD undo.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-03-07 22:02

On Wed, 14 Mar 2007 21:37:47 +0100
"Johs" <sdfsf@asd.com> wrote:

> Det skal ikke være tungt, da jeg brugere eclipse til mere omfattende
> projekter. Nogen forslag?

Hvad med gvim?
X11: vim-gtk
Gnome: vim-gnome
KDE: kvim

Det er blot: sudo apt-get install [vim-gtk|vim-gnome|kvim]

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 14-03-07 22:15

Johs wrote :

> http://notepad-plus.sourceforge.net/commun/screenshots/scrsh_zoom.gif

Den ligner Kate fra KDE en hel del, og Kate har de funktioner du
efterlyser.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 14-03-07 22:39

Johs wrote:
> [...]
>
> http://notepad-plus.sourceforge.net/commun/screenshots/scrsh_zoom.gif
>
> Det skal ikke være tungt, da jeg brugere eclipse til mere omfattende

Du kan bruge vim; her er en tutorial:
http://www.unb.ca/documentation/UNIX/tips/vim/
Her er noget om flere vinduer i vim:
http://www.dc.turkuamk.fi/docs/soft/vim/vim_win.html
I stedet for split-vinduer i vim, kan man arbejde med 2 filer i i hver
sin x-terminal.
Vim er en bedre editor end notepad. Vim startes en x-terminal. Der også
en "grafisk" version, gvim, som åbner sit eget vindue, men det er
nemmere at køre vim i en x-terminal.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Registered Linux User #401007

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 16-03-07 12:04

Jørgen Heesche wrote:
> [...]
SKIP

> [...]
> Vim er en bedre editor end notepad. Vim startes en x-terminal. Der også
> en "grafisk" version, gvim, som åbner sit eget vindue, men det er

Jeg har fundet en bedre Vim tutorial end ovennævnte.
http://www.apmaths.uwo.ca/~xli/vim/vim_tutorial.html
Den er, synes jeg, bedre egnet for en begynder i Vim.

Jeg vil også gerne fremhæve, at der ikke findes nogen bedre editor end Vim.
"
vim is a text editor. A text editor is a software that help you create
and modify text files. There are a lot of text editors, but vim is the
best of them. If all you need is small, light-weight and casual text
editing, perhaps simple editors like notepad in Windows, pico in Unix,
will make you happy. If most of your time is devoted to text editing,
perhaps you should consider an editor of power, which is vim, of course.
Choosing vim may bring dramatic changes to your productivity and your life.

vim is efficient and elegant. It does things quickly by the best way.
vim is healthful. It doesn't make your fingers and arms painful.
vim is healthful. It doesn't make your fingers and arms painful.
vim is simple and clean. It doesn't offer to do things irrelevant to
text editing.
"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-07 12:58

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:

> Jeg vil også gerne fremhæve, at der ikke findes nogen bedre editor
> end Vim.

Afhænger da af om det er installeret på det system man er blevet
"frivilligt" udvalgt til at arbejde på.

Prøv du en lidt ældre version af Solaris (nyinstallert)... Tror du
vil bryde ned efter max en time... Cirka der hvor du opdager der
ingen C-compiler er.

> vim is simple and clean. It doesn't offer to do things irrelevant to
> text editing.

Skrammel! M-x tetris.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 16-03-07 15:11

> [...]
>
> Prøv du en lidt ældre version af Solaris (nyinstallert)... Tror du
> vil bryde ned efter max en time... Cirka der hvor du opdager der

Jeg ved ikke, om der findes ældre versioner af Solaris uden C-compiler,
men det har da ikke noget med vim at gøre.

> Skrammel! M-x tetris.
Ja, det er et eksempel på at Emacs har en masse overflødige funktioner,
som ikke har noget at gøre med editering.
Blandt andet skrammel kan nævnes M-x shell og M-x sql-mysql.
Den første giver et shell-prompt i Emacs, og den anden leder frem til et
mysql-prompt.
Men det er da nemmere at åbne en X-terminal for at få en shell.
Og når man har en xterm, er det nemmere at taste 'mysql <database>', end
at gå igennem Emacs for at få det samme resultat.
Og endelig: hvis der skal editeres, er det nemmere med vim i en xterm,
end at bruge emacs.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-07 19:45

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:

> Jeg ved ikke, om der findes ældre versioner af Solaris uden
> C-compiler, men det har da ikke noget med vim at gøre.

Ingen vim installeret, og ingen cc til at oversætte sin egen.

Jojo, det har.

> Men det er da nemmere at åbne en X-terminal for at få en shell.

Ikke hvis ens /bin/sh ikke understøtter piletaster. Det gør den i
.... Solaris fx ikke.

> [...]
> end at gå igennem Emacs for at få det samme resultat.
> Og endelig: hvis der skal editeres, er det nemmere med vim i en xterm,

Vanesag.

Kunsten er at kunne begge dele uden at gå i sort hvis man ikke lige
har den ene af dem.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 16-03-07 16:42

Den Fri, 16 Mar 2007 11:04:19 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> Jeg vil også gerne fremhæve, at der ikke findes nogen bedre editor end Vim.

nvi.

Mvh
Kent

Fra : Martin Schultz

Dato : 16-03-07 19:19

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> skrev 2007-03-16:
> Jeg vil også gerne fremhæve, at der ikke findes nogen bedre editor end Vim.

Hvad er der godt ved vim som ikke bliver opvejet af den relativt tunge
indlærings kurve? Mangel på funktionalitet er ikke en
fordel.

--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-07 22:01

Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> writes:

> Hvad er der godt ved vim som ikke bliver opvejet af den relativt tunge
> indlærings kurve? Mangel på funktionalitet er ikke en

vi(m) har den fordel at det kan køre over en 7-bit software handshake
seriel forbindelse.

Plus at lever man af at holde liv i Unix-systemer, er vi som regel det
eneste der er til rådighed når maskinen er på intensiv.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Martin Schultz

Dato : 17-03-07 11:47

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> skrev 2007-03-16:

> [...]
> Plus at lever man af at holde liv i Unix-systemer, er vi som regel det
> eneste der er til rådighed når maskinen er på intensiv.

Ja jo nu tænkte jeg i konteksten til det originale spg. Altså i forhold
til de formål man kunne finde på at bruge notepad++ til.

Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-03-07 12:57

Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> writes:

> Ja jo nu tænkte jeg i konteksten til det originale spg. Altså i forhold
> til de formål man kunne finde på at bruge notepad++ til.

Det var ikke det du skrev

Men der er MANGE forskellige editorer til Unix - af en eller anden
grund synes folk altid det er nødvendigt at skrive en ny editor til
netop deres projekt.

Ellers vælg den editor som det grafiske system på maskine synes du
skal. De kan alligevel nogenlunde det samme.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 15-03-07 10:31

Johs skrev:
> [...]
>
> http://notepad-plus.sourceforge.net/commun/screenshots/scrsh_zoom.gif
>
> Det skal ikke være tungt, da jeg brugere eclipse til mere omfattende

Jeg plejer at bruge joe.

http://sourceforge.net/projects/joe-editor/

Den bor godt nok inde i en terminal, men har ellers f. eks. split screen
og diverse småfunktioner.

Mvh. Michael.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 15-03-07 11:17

Michael Zedeler wrote:
> Johs skrev:
SKIP

> Jeg plejer at bruge joe.
>
> http://sourceforge.net/projects/joe-editor/
>
> Den bor godt nok inde i en terminal, men har ellers f. eks. split screen
> og diverse småfunktioner.
Ingen grund til at undskylde brug af terminal, tværtimod; man bør bruge
terminaler flittigt.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-03-07 15:20

Michael Zedeler wrote:
> Jeg plejer at bruge joe.

joe... er det ikke den editor, der altid popper op på de forkerte
tidspunkter, når man forsøger at bruge CVS eller Subversion på en
maskine man ikke plejer at arbejde på og tager 5 minutters
panik/forvirring før man finder ud af det igen?

Hvis folk endelig vil sætte en anden EDITOR end vi som default på
systemet, kan de da så ikke bruge nano?

Peter

Fra : none

Dato : 16-03-07 11:51

Johs wrote:
> [...]
>
> http://notepad-plus.sourceforge.net/commun/screenshots/scrsh_zoom.gif
>
> Det skal ikke være tungt, da jeg brugere eclipse til mere omfattende

Jeg køre notepad++ i wine under linux det virker fint.

så du kan stadig bruge notepad++ selvom du køre linux

--
thomas

Fra : Johs

Dato : 16-03-07 12:47

"none" <""thomas\"@(none)"> skrev i en meddelelse

> Jeg køre notepad++ i wine under linux det virker fint.
>
> så du kan stadig bruge notepad++ selvom du køre linux
>
> --
> thomas

Syntes det hakker for voldsomt når man ændre på størrelsen af vinduer.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 16-03-07 15:42

Johs wrote:
> "none" <""thomas\"@(none)"> skrev i en meddelelse
SKIP

> Syntes det hakker for voldsomt når man ændre på størrelsen af vinduer.

Nu er wine jo kun en nødløsning indtil man kan løse en given opgave i Linux.
Mht. editering er f.eks vim(vi) bedre end notepad. Den kræver (som alt
andet) lidt indøvning, men det er umagen værd.
Denne tutorial, http://www.apmaths.uwo.ca/~xli/vim/vim_tutorial.html ,
er god.
Og her er de mest anvendte kommandoer i vi(vim):
http://cvs.linuxbog.dk/unix/unix/vi.html

God fornøjelse.

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 16-03-07 20:28

On 16 Mar 2007 19:45:24 +0100
nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:

--SNIP--
> Ikke hvis ens /bin/sh ikke understøtter piletaster. Det gør den i
> ... Solaris fx ikke.
ksh
set -o emacs

ksh findes på en nyinstalleret solaris8/9/10
med "set -o emacs " i ksh kan man navigere i historikken og command-complete

--SNIP--

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-07 22:04

Jacob Gaarde <-dont@dev.null> writes:

> ksh
> set -o emacs

Taget ad notam. Mine hårudtrækningsøvelser med Solaris var primært i
2.5 og 2.6 dagene

Og nu har jeg Solaris 11 x86 i en vmware - de mener ikke at en "sluk
maskinen"-knap er nødvendig....
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-03-07 22:09

nospam0000@gmail.com (=?iso-8859-1?q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?=) writes:

>Taget ad notam. Mine hårudtrækningsøvelser med Solaris var primært i
>2.5 og 2.6 dagene

Solaris 9 kommer endda også med bash.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-03-07 22:08

On 16 Mar 2007 22:03:32 +0100
nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Og nu har jeg Solaris 11 x86 i en vmware - de mener ikke at en "sluk
> maskinen"-knap er nødvendig....
Hej Thorbjørn,

Har du nogen observationer på forskellen mellem Officiel Solaris og
Open Solaris?

Sagt med andre ord: Hvad får man mere, ved at anskaffe Officiel Solaris.

PS. Open Solaris ~== Officiel Solaris 10?
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-07 22:14

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Har du nogen observationer på forskellen mellem Officiel Solaris og
> Open Solaris?
>
> Sagt med andre ord: Hvad får man mere, ved at anskaffe Officiel
> Solaris.

Jeg har ikke kigget på officiel solaris længe. Hentede deres
developers express udgave (man skal sgu være udvikler, skal
sammenklistre fire binære klumper fra hver sin zipfil for at få
ISO'en), og den har som sådan kørt ok. Jeg har ikke lavet meget andet
end leget lidt med Eclipse.

På sigt var målet at lege med zfs.

> PS. Open Solaris ~== Officiel Solaris 10?

OpenSolaris går jo på at de har lukket op for kildeteksten. De
officielle releases skulle vist være grundigt testet og
kvalitetskontrollerede.

Jeg tror Sun har indset at det er den eneste måde de kan konkurrere
med Linux på, hvis de ønsker at amatørudviklere skal røre det med en
ildtang.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-03-07 22:11

On 16 Mar 2007 22:01:08 +0100
nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Plus at lever man af at holde liv i Unix-systemer, er vi som regel det
> eneste der er til rådighed når maskinen er på intensiv.

<sarkasme>
Er man meget heldig, finder man kun ed
</sarkasme>

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-07 22:49

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Er man meget heldig, finder man kun ed

sed + cat kan vel gøre det i en snæver vending.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-03-07 22:21

On Fri, 16 Mar 2007 22:10:34 +0100
Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> <sarkasme>
> Er man meget heldig, finder man kun ed
> </sarkasme>

Det skulle være ganske vist: Ken Thomson skrev først version af Unix i
ed!

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-03-07 22:26

On 16 Mar 2007 22:14:09 +0100
> [...]

> sammenklistre fire binære klumper fra hver sin zipfil for at få
> ISO'en), og den har som sådan kørt ok. Jeg har ikke lavet meget andet

Hehe, hvem har sagt, det skulle være nemt at være udvikler

> Jeg tror Sun har indset at det er den eneste måde de kan konkurrere
> med Linux på, hvis de ønsker at amatørudviklere skal røre det med en
> ildtang.

Jep, jeg gider ikke CSS mere (med mindre nogen vil betale mig for det
- MS Windows er desværre umuligt helt at undgå på arbejdet), er der
bugs, eller er man irriteret over manglende features, er man lost. Fri
software giver en mulighed for selv at patche.

Jeg har forstået du kører Solaris i Vmware, har du prøvet i Xen? Der
findes mig bekendt et Xen image af OpenSolaris.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-07 22:50

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Jeg har forstået du kører Solaris i Vmware, har du prøvet i Xen? Der
> findes mig bekendt et Xen image af OpenSolaris.

Næh, alt andet lige kører vmware bedre under XP end XP gør under Xen.
Så vidt jeg ved.

Du kan jo selv prøve hvis du har lyst :) Lad høre hvorn det går.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 17-03-07 01:38

Johs wrote:
> [...]
>
> http://notepad-plus.sourceforge.net/commun/screenshots/scrsh_zoom.gif
>
> Det skal ikke være tungt, da jeg brugere eclipse til mere omfattende

Du kan prøve nedit, når søvet har lagt sig efter alle vimacs-Zealotterne.
Den kan det du efterlyser plus en hel del mere.

Poul-Erik Andreasen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 17-03-07 05:49

Johs wrote:

> [...]
> muligheden for at splitte et vindue op i 2 hvor man enten kan have 2
> forskellige filer eller den samme fil men et vindue til hver del:

Kate er aldeles fremragende

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 20-03-07 11:26

Johs wrote:

> [...]
>
> http://notepad-plus.sourceforge.net/commun/screenshots/scrsh_zoom.gif
>
> Det skal ikke være tungt, da jeg brugere eclipse til mere omfattende

Hvis du anvender kde, bør du nok kigge på kate. Den kan rigtigt meget -
umiddelbart alt det samme som man kan se fra dit screenshot.

gedit til Gnome kan lidt af det samme, men er ikke nær så god som kate.

Med mindre du er klar til at lære en helt anden tilgang til editering, bør
du nok holde dig fra vi/vim/kvim/osv. Emacs er klart tungere end f.eks.
kate, men iøvrigt min personlige favoriteditor.

NB: en af de ting kate ikke rigtigt kan særligt godt er scripts/macroer. Det
er muligt at kalde eksterne scripts, og via kdes IPC mekanisme (dcop) er
det også muligt at sort-of scripte kate, men det er lidt langhåret i
forhold til almindelige makroer/elisp/vba/whatever.

Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety
deserve neither liberty nor safety.

- Ben Franklin, Historical Review of Pennsylvania, 1759