opensuse 10.2 (netværk)
Fra : bjarne.b.jensen@gmai~

Dato : 14-03-07 20:15

Så havde man ikke lige fået stukke netkablet i dåsen og så fik man ingen
IP. No problem: /etc/init.d/net.eth0 start....

Men det kan man åbenbart ikke i opensuse 10.2

Hvad gør man så ?

Bjarne

PS: jeg har forsøgt at studere det suse kalder dokumentitation men det
virker nærmest som om de tror det bare virker <suk>

Fra : Kent Friis

Dato : 14-03-07 20:17

Den Wed, 14 Mar 2007 20:14:53 +0100 skrev bjarne.b.jensen@gmail.com:

> PS: jeg har forsøgt at studere det suse kalder dokumentitation men det
> virker nærmest som om de tror det bare virker <suk>

Sidst jeg havde fat i SuSE var dokumentation det de gjorde bedst i. Tre
bøger hvoraf den ene var om TCP/IP netværk og generel nok til at kunne
bruges som lærebog selvom man slet ikke er Linux-interesseret.

Men ok, det var så heller ikke download-udgaven.

Mvh
Kent

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 14-03-07 20:24

bjarne.b.jensen@gmail.com skrev:
> Så havde man ikke lige fået stukke netkablet i dåsen og så fik man ingen
> IP. No problem: /etc/init.d/net.eth0 start....
>
> Men det kan man åbenbart ikke i opensuse 10.2
>
> Hvad gør man så ?

Ja først er det jo vigtigt at vide at der faktisk er net i kablet. Lav
en test der viser dig det.
Så er det er det rart at se om der kommer lys i netkortet på maskinen.
Test for det.
Herefter er det interessant om susen kan se netkortet. Brug feks. dmesg.
Kontroler om netkortet er sat til at få IP med DHCP.
Se om der er firewallregler der gør at netkortet ikke kan få IP'en.

Suse har noget de kalder for yast (eller yast2) som er et kontrolpanel
hvorfra man kan konfigge alt muligt. Måske der er noget her der er sat
forkert.

/Andreas

Fra : bjarne.b.jensen@gmai~

Dato : 15-03-07 01:34

Der er liv i kablet OK.
yast er smart - men yast hjælper dig ikke til at finde ud af hvorfor det
ikke funker når det alligevel går galt.

Bjarne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-03-07 21:14

On Wed, 14 Mar 2007 20:14:53 +0100, "bjarne.b.jensen@gmail.com"
<bjarne.b.jensen@gmail.com> wrote:

>Så havde man ikke lige fået stukke netkablet i dåsen og så fik man ingen
>IP. No problem: /etc/init.d/net.eth0 start....
>
>Men det kan man åbenbart ikke i opensuse 10.2
>
>Hvad gør man så ?

/etc/init.d/network start eth0

eller

rcnetwork start eth0