True color mode i knoppix
Fra : ERLO

Dato : 13-03-07 10:42

Hej, tålmodige

Jeg har før spurgt om en løsning af mit problem, men jeg er ikke kommet
videre. (Mange søvnløse nætter).
Jeg har installeret KNOPPIX 5 og forsøger nu at køre et program som hedder
variCAD.
VariCAD ser meget lovende ud i intro eksemplerne.

Jeg kan bare ikke få skidtet til at virke.
Der kommer en fejlmeddelelse som følger: Systemet skal køre i "True Color
Mode".
I Windows er det let at skifte til "True Color Mode", men hvilket program i
Knoppix styrer denne ændring/opsætning?

Min viden:
Det må være noget med X11 ....
Jeg kan også se at maskinen/skærmen kan køre 32 bit.....

Med venlig hilsen
ERLO

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-07 15:02

ERLO <logst@get2net.dk> writes:

> I Windows er det let at skifte til "True Color Mode", men hvilket program i
> Knoppix styrer denne ændring/opsætning?

Har du prøvet at skrive "knoppix depth=24" ved opstart (ligmed er vist
på tasten over å) i stedet for bare at taste enter?

Se F2 og F3 tasterne sammesteds.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : ERLO

Dato : 13-03-07 17:24

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Har du prøvet at skrive "knoppix depth=24" ved opstart (ligmed er vist
> på tasten over å) i stedet for bare at taste enter?
>
> Se F2 og F3 tasterne sammesteds.

Der er automatisk opstart når jeg tænder maskinen så jeg har ingen mulighed
for at skrive: knoppix depth=8 (som jeg forstår det)

Når maskinen er færdig med BIOS routinerne kommer der følgende : GNU GRUB
version 097, derefter to forskellige "opstarts boots" default og en anden.

I nummer to af opstartsmulighederne gik jeg ind og skrev i linje 2:
kernel/boot/............ depth=24
Det skete der ikke noget ved.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-07 18:35

ERLO <logst@get2net.dk> writes:

> Når maskinen er færdig med BIOS routinerne kommer der følgende : GNU GRUB
> version 097, derefter to forskellige "opstarts boots" default og en anden.

Øøøh, det lyder ikke som den bootcd Knoppix jeg troede det var.

Kan du ikke lige beskrive hvordan der er kommet Linux ind på din maskine?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : ERLO

Dato : 14-03-07 13:08

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Øøøh, det lyder ikke som den bootcd Knoppix jeg troede det var.
>
> Kan du ikke lige beskrive hvordan der er kommet Linux ind på din maskine?

Hej
Jeg har hentet KNOPPIX 5 på nettet. Lagt den i CD drevet - ren tom
harddisk - startet hele systemet op.
Nu kører så Linux Knoppix i RAMMEN - herefter går jeg ind i SYSTEM og
overfører kopi til harddisk med GRUB i MBR.
Og så kører det bare.
Jeg kan godt se at man som SU kan gå til konqueror og se hele opsætningen og
rette i f.eks. /etc/.../X11. Men de gange jeg har forsøgt har jeg aldrig
fået "det hele med", resultat sort skærm eller andre problemer.
Der har jeg bedre erfaring med at finde et program som kører i bash, f.eks.
modconf .
Og her er det jeg gerne vil vide om der skulle være et program eller
procedure til at ændre til TrueColorMode .

Mvh ERLO

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-07 16:51

Den Tue, 13 Mar 2007 10:41:42 +0100 skrev ERLO:

> [...]
>
> Min viden:
> Det må være noget med X11 ....
> Jeg kan også se at maskinen/skærmen kan køre 32 bit.....

24 eller 32 bit ER true color. (32 er det samme som 24, bare med en
ekstra (spild-) byte per pixel for at få det til at passe med en
størrelse som CPU/GPU kan adressere).

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-07 17:09

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> 24 eller 32 bit ER true color. (32 er det samme som 24, bare med en
> ekstra (spild-) byte per pixel for at få det til at passe med en
> størrelse som CPU/GPU kan adressere).

Er det ikke indført for at give mere smæld på da der skal foretages
mindre bytemanipulation for at få de enkelte pixels på plads?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-07 17:41

Den 13 Mar 2007 17:09:24 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Er det ikke indført for at give mere smæld på da der skal foretages
> mindre bytemanipulation for at få de enkelte pixels på plads?

Jo, netop. Hvis GPU'en altid henter 32 bits ad gangen (eller n*32 bits),
ville det at gemme 24 bits betyde at man skal læse den fjerde byte,
inden resultatet skrives. Og hvis de 24 bit det drejer sig om er spredt
over to 32-bit blokke, skal der endda læses og skrives to blokke.

Dertil kommer så de shift og or operationer der skal foretages inde
i GPU'en for at få de 24 bits placeret det rigtige sted.

Altsammen operationer man kan spare nogle milliard-dele af et sekund
ved at undgå.

Mvh
Kent

Fra : ERLO

Dato : 13-03-07 17:27

ERLO wrote:

> Hej, tålmodige

> Med venlig hilsen
> ERLO

Jeg slutter nu for idag . hej

Fra : ERLO

Dato : 22-03-07 16:54

ERLO wrote:

> [...]
>
> Min viden:
> Det må være noget med X11 ....
> Jeg kan også se at maskinen/skærmen kan køre 32 bit.....

Løsningen fandtes i
/etc/X11/xorg.conf

her skulle følgende ændres under punktet screen:
DefaultColorDepth 16 ændret til 24
og så kører det bare.
mvh. ERLO