Linux - Hvilken - Hvor - Hentning.?
Fra : Robert Larsen

Dato : 12-03-07 19:23

Hej.!

Vil gerne prøve Linux, er helt grøn på denne område.

Hvilken er bedst at bruge. Den der mest bliver brugt.

Den skal helst være på dansk.

Skal kunne installeres på en bærbar

Hvor kan den downloades

Mvh
Robert

Fra : Hans Houmøller

Dato : 12-03-07 20:41

kig ind her:

http://www.nettips.dk/Default.asp/KatId=103/SubId=103/id=3120/text=F%E5+Ubuntu+med+posten

Jeg er selv begyndt at bruge ubuntu for et par uger siden og synes det
er kanon!
Hans

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 12-03-07 23:19

Hans Houmøller skrev:
> Jeg er selv begyndt at bruge ubuntu for et par uger siden og synes det
> er kanon!

Jeg har også været rigtig glad for ubuntu - den spiller godt på min bærbare.
Havde lidt bøvl med skærmopløsning da den bærbare har 1280x800 men det
var let at løse.

/Andreas

Fra : Sune Mølgaard

Dato : 13-03-07 10:31

Jeg vil tilslutte mig de andre indlæg, og anbefale Ubuntu.

Den hurtigste måde, hvis du har en hurtig forbindelse og en brænder, er
at gå ind på
http://www.ubuntu.com/products/GetUbuntu/download?action=show&redirect=download
og vælge en dansk server at downloade fra.

Ellers er der https://shipit.ubuntu.com/ , hvor du kan få den næstnyeste
version, som de i øvrigt langtidssupport på, tilsendt gratis. Derefter
kan man så følge deres vejledninger i at opgradere.

Omkring opgradering, så plejer det at gå rigtigt godt, og jeg har kun
haft ganske små problemer, som jeg hurtigt kunne løse. Hvis man, som du
siger, er helt grøn, så kan det måske godt blive svært, hvis det skulle
ske, at der går noget galt.

Så, igen hvis du har en hurtig forbindelse og en brænder, så vil jeg
måske anbefale, at du venter til april, hvor næste version skulle komme.
Du kan ltid se, hvilken version, der er den aktuelle på
http://www.ubuntu.com, hvor den nuværende aktuelle er version 6.10 "Edgy
Eft". 6 står for 2006, og 10 står for 10. måned (de udgiver typisk i 4.
og 10, med forrige version (6.06 "Dapper Drake") som undtagelse, der kom
i 6. måned. Navnene i "" er begyndt at gå alfabetisk, og er altid et
tillægsord og en betegnelse for et dyr. Således kommer til april 7.04
"Feisty Fawn".

Jeg håber, det gav lidt mening, og ønsker dig al mulig held og lykke.
Hvis du er fortrolig med at chatte via IRC (jeg vil anbefale xchat, der
automatisk installeres, under linux), så er #ubuntu på irc.freenode.net
et rigtigt godt sted at stille spørgsmål.

Med venlig hilsen,

Sune Mølgaard

--
The problem with people who have no vices is that generally you can be
pretty sure they're going to have some pretty annoying virtues

Fra : Robert Larsen

Dato : 13-03-07 13:48

I skal have 1000 tak for jeres svar.

Jeg har downloadet Ubuntu, brændt iso filen.:)

Det hele køre godt indtil jeg kommer ind på skrivebordet og jeg så vælger
installer,
derefter går det MEGET langsom, med valg at Sprog osv.

Efter 3 kvarter, fandt jeg det ikke vidre interresant og vente mere.:(

Hvordan har i fået den installeret.?

På samme måde og med STOR tålmodighed.?

Vh
Robert

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 13-03-07 13:59

Robert Larsen skrev:
> [...]
> derefter går det MEGET langsom, med valg at Sprog osv.
>
> Efter 3 kvarter, fandt jeg det ikke vidre interresant og vente mere.:(

Du skal have 256 mb ram i maskinen som minimum ellers går det langsomt
eller går helt galt.
Hvis du ikke har det, kan en installaton af Xubuntu være et godt
alternativ. Den kører rigtigt godt på selv tusse gamle maskiner.

> Hvordan har i fået den installeret.?

Sådan som du beskriver.

Dog kan man også bruge ubuntu-server installationen, og installere
ubuntu-desktopppen bag efter. Jeg vil dog ikke anbefale det til en
nybegynder i første omgang.

/Andreas

Fra : Robert Larsen

Dato : 13-03-07 19:49

Andreas Lorensen wrote:

> Du skal have 256 mb ram i maskinen som minimum ellers går det langsomt
> eller går helt galt.

Den har 256 mb ram og cpuen er på 1300 mhz.
Det burdte være ok eller hvad.?

> Hvis du ikke har det, kan en installaton af Xubuntu være et godt
> alternativ. Den kører rigtigt godt på selv tusse gamle maskiner.

Er ved at hente den ned nu.:)

Så prøver lige den.

> Dog kan man også bruge ubuntu-server installationen, og installere
> ubuntu-desktopppen bag efter. Jeg vil dog ikke anbefale det til en
> nybegynder i første omgang.

;) Okay

Vh
Robert

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 13-03-07 20:01

Robert Larsen skrev:

> Den har 256 mb ram og cpuen er på 1300 mhz.
> Det burdte være ok eller hvad.?

Ja det skriver ubuntu at det er. Men jeg har også oplevet at det var
svært at installere på et lille system. Men bagefter var det fint nok
med 256 mb ram.

> Er ved at hente den ned nu.:)
>
> Så prøver lige den.

En god beslutning.

Du kan meget let skifte til ubuntu fra Xubuntu (og til Kubuntu) ved blot
at installere en meta pakke kaldet ubuntu-desktop. Men det kan vi tale
om når du engang er i luften med xubuntu'en.

Du skal også når du er kommet så langt kigge efter Automatix2 der vil
hjælpe dig med at installere en del gode tillæg herunder multimedie
codex'er, flash og andet.

/A

Fra : Robert Larsen

Dato : 14-03-07 09:18

Andreas Lorensen wrote:

> [...]
>
> Du skal også når du er kommet så langt kigge efter Automatix2 der vil
> hjælpe dig med at installere en del gode tillæg herunder multimedie

Tak for din hjælp Andreas.

Vender tilbage, når jeg har fået installeret Xubuntu.

Vh
Robert