Systemressourcer Linux kommando?
Fra : Michael

Dato : 08-03-07 19:27

Hvilke kommando bruger man?
Jeg har installeret Ubuntu 6.10 + Beryl.

På forhånd tak.

Mvh.
Michael

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 08-03-07 19:42

Michael skrev:
> Hvilke kommando bruger man?
> Jeg har installeret Ubuntu 6.10 + Beryl.

I en terminal skriv top

eller fra menuen System => Administration => Systemovervågning

/Andreas

Fra : Michael

Dato : 08-03-07 20:01

Andreas Lorensen skrev:

> I en terminal skriv top
>
> eller fra menuen System => Administration => Systemovervågning

Det var lige den funktion jeg tænkte på, takker!

Mvh.
Michael

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 08-03-07 20:28

Michael skrev:

> Det var lige den funktion jeg tænkte på, takker!

Den kan også startes fra en terminal med kommandoen
gnome-system-monitor

/A

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 09-03-07 11:46

Andreas Lorensen wrote:

> Den kan også startes fra en terminal med kommandoen
> gnome-system-monitor

gnome-system-monitor viser ikke mere end top og kommandoen 'ps auxw | less'

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Registered Linux User #401007

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-03-07 19:43

Michael skrev:

> Hvilke kommando bruger man?

Hvilke systemresurser tænker du på?

Du kan prøve med fx uptime, df, ps, top, who, free o.m.m.a.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Michael

Dato : 08-03-07 20:04

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Hvilke systemresurser tænker du på?

top

> Du kan prøve med fx uptime, df, ps, top, who, free o.m.m.a.

Takker for Dit svar.

Mvh.
Michael

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-03-07 23:29

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Hvilke systemresurser tænker du på?
>
> Du kan prøve med fx uptime, df, ps, top, who, free o.m.m.a.

lsof, lspci, ip, lsmod, mount, o.s.v.

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 10-03-07 01:16

On Thu, 08 Mar 2007 19:27:19 +0100, Michael wrote:

> Hvilke kommando bruger man?
> Jeg har installeret Ubuntu 6.10 + Beryl.

gkrellm kan vise praktisk taget alt: CPU, temperaturer, blæsere,
spændinger, disktrafik, nettrafik, forbrug af hukommelse, forbrug af swap,
hostname, klokkeslet, oppetid, for lige at nævne de få af mulighederne jeg
bruger.

Tomas

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 10-03-07 21:42

Tomas Pedersen wrote:

> [...]
> hostname, klokkeslet, oppetid, for lige at nævne de få af mulighederne jeg

Jeg har nu installeret gkrellm i Mandriva 2006 ( den var i hovedpakken).
Men hvad så, der sker intet ved at kalde gkrellm.
Og dog, der sker alligevel noget; tilfældigt fandt jeg et lille praktisk
ulæselig digram på en anden desktop, end der hvor jeg startede gkrellm.
Det findes, så jeg derefter, på alle desktops.
Hvordan kan diagrammet gøres større?.
Hvis det ikke kan blive større, kan gkrellm ikke bruges til noget.

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 17-03-07 23:56

On Sat, 10 Mar 2007 20:42:29 +0000, Jørgen Heesche wrote:

> [...]
> Hvordan kan diagrammet gøres større?.
> Hvis det ikke kan blive større, kan gkrellm ikke bruges til noget.

Ja, det er lidt besværligt. F1 for configuration, general og GKrellM
width. Højden kan indstilles med højreklik på de enkelte grafer.

Det kan nu sagtens bruges til noget med standardindstillingerne.

Iøvrigt: Visning af temperaturer og omdrejningstal kræver naturligvis at
sensors er installeret og configureret med sensors-detect.

Tomas

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 19-03-07 11:22

Tomas Pedersen wrote:
> On Sat, 10 Mar 2007 20:42:29 +0000, Jørgen Heesche wrote:

SKIP

> [...]
>
> Iøvrigt: Visning af temperaturer og omdrejningstal kræver naturligvis at
> sensors er installeret og configureret med sensors-detect.

Det hjalp med et lidt større panel, og især med en lys baggrund (Aqua
theme).
Der kan vises 3 temperaturer: temp1, temp2 og temp3.
Hvad er det for temperaturer?
Temp1 og temp2 er muligvis bundkort og CPU, begge viser 34C.
Men hvad med temp3, den viser 96C, hvor måles den?
Hvilke omdrejningstal tænkes der på? Er det fan1, fan2 og fan3?. De
viser alle tre 0.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Linux user siden 1998

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 22-03-07 17:22

On Mon, 19 Mar 2007 10:22:02 +0000, Jørgen Heesche wrote:

[klip]
> [...]
> Temp1 og temp2 er muligvis bundkort og CPU, begge viser 34C. Men hvad
> med temp3, den viser 96C, hvor måles den?
Det afhænger af bundkortet, så der må man gætte.

> Hvilke omdrejningstal tænkes der på? Er det fan1, fan2 og fan3?.
Ja

> De viser alle tre 0.
Vel fordi du ikke har tilsluttet trepolede blæsere på bundkortet?

Tomas

Fra : Michael

Dato : 10-03-07 06:41

Michael skrev:
> Hvilke kommando bruger man?
> Jeg har installeret Ubuntu 6.10 + Beryl.
>
> På forhånd tak.
>
> Mvh.
> Michael

Takker for alle svar.