chmod
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 08-03-07 18:11

Hej i gruppen
Hvordan chmodér jeg en hel bunke filer i samme bibliotek på engang ?
evt. med MC

Jens

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-03-07 18:22

Jens Rasmussen skrev:

> Hvordan chmodér jeg en hel bunke filer i samme bibliotek på engang ?

Med GNU find, fx:

#v+
   $ find bibliotek -type f -print0 | xargs -r0 chmod 0644
#v-

(hvis du vel at mærke vil give dem 0644.)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 08-03-07 18:34

> [...]
> $ find bibliotek -type f -print0 | xargs -r0 chmod 0644
> #v-
>
> (hvis du vel at mærke vil give dem 0644.)

Tager den under biblioteker med ?
Jens

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 08-03-07 18:54

Jens Rasmussen wrote:

> Tager den under biblioteker med ?
> Jens

Det er vel blot en:
chmod -r 644 *
hvis det er 644 du vil give i rettigheder.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-03-07 19:02

Jesper Staun Hansen skrev:

> Det er vel blot en:
> chmod -r 644 *
> hvis det er 644 du vil give i rettigheder.

Vel at mærke hvis der ikke er nogen dotfiler (.*) eller underkataloger.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-03-07 19:01

Jens Rasmussen skrev:

> Tager den under biblioteker med ?

Ja, med mindre man begynder at bruge '-maxdepth' osv. Se 'man find'.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-03-07 19:00

On Thu, 08 Mar 2007 18:54:17 +0100, Jesper wrote:

> Det er vel blot en:
> chmod -r 644 *

Du mener nok -R eller --recursive.

(som i øvrigt ikke, modsat Klaus' løsning, skelner mellem mapper og
filer).

Mvh.

--
"Let's kill the clockwork" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-03-07 19:12

Jesper Staun Hansen <jeshan@tnb.aau.dk> writes:

> Det er vel blot en:
> chmod -r 644 *
> hvis det er 644 du vil give i rettigheder.

Nej, det vil fjerne skriverettigheder på filen ved navn 644 og alle
andre filer i det katalog man står i (stjernen). Du mener
formodentligt 'chmod -R 644 *'.

Rekursivt chmod skal man lige passe lidt på med. Hvis man vil gøre sig
forhåbninger om at bruge kataloget er det ret vigtigt at x-bitten på
selve kataloget er sat. Ovenstående vil fjerne x-bitten fra alle ens
underkataloger.

Arbejder man rekursivt bør man derfor bruge symbolske modes, hvor man
kan bruge X:

chmod -R u=rwX,g=rw,o=rw *

Et stort X sætter x-bitten på kataloger eller hvis der allerede er en
x-bit sat på filen. Det vil sige at hvis man har rigtige filer i sit
katalog-træ der har en x-bit sat, så vil de få sat x-bitten for
brugern selv i ovenstående. Alternativet er at bruge find og xargs.

//Makholm

Fra : Morten Christensen

Dato : 09-03-07 12:57

Jens Rasmussen skrev dette den 08-03-2007 18:10:
> Hej i gruppen
> Hvordan chmodér jeg en hel bunke filer i samme bibliotek på engang ?
> evt. med MC
>
> Jens

I MC:
Markerer filerne, du vil chmod'e med ins
F9
File
cHmod eller Advanced chown
vælg nye værdier