chmod
Fra : Mickey

Dato : 01-07-01 22:19

hvordan er det liiiige de der talkoder man bruger ved chmod bliver dannet ud
fra læse/skrive/execute på de tre grupper ?

--
|-|$235-|)k - Mickey
Ekstra Bladet om humor:

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-07-01 22:35

"Mickey" <news002@susie.dk> writes:

> hvordan er det liiiige de der talkoder man bruger ved chmod bliver dannet ud
> fra læse/skrive/execute på de tre grupper ?

Det er det oktale tal, der svare til bitmønsteret for rettighederne.

Fra : Mickey

Dato : 02-07-01 21:52

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev:

> Det er det oktale tal, der svare til bitmønsteret for rettighederne.

nå ja, sådan kan man også sige det... :/

Fra : Kent Friis

Dato : 01-07-01 22:52

Den Sun, 1 Jul 2001 23:19:05 +0200 skrev Mickey:
>hvordan er det liiiige de der talkoder man bruger ved chmod bliver dannet ud
>fra læse/skrive/execute på de tre grupper ?

rwx
421

Du kan også bruge:

chmod u+w fil # user må write
chmod g-r fil # group må ikke read
chmod o=rx fil # other må read, execute - men ikke write
chmod g=u fil # group har samme rettigheder som user
chmod a-w fil # all må ikke write (ingen må skrive).
osv...

Mvh
Kent
--
Exception 0E in module IFSMGR.VXD
Press control-alt-delete to reboot

Fra : Mickey

Dato : 02-07-01 21:52

"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> skrev:

> rwx
> 421

altså, man plusser 5 og 1 (6) for at få læse og execute rettigheder ?

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 02-07-01 22:04

Mickey wrote:
> ud

> altså, man plusser 5 og 1 (6) for at få læse og execute rettigheder ?

Nej, man plusser 4 og 1 (=5) for at få læse- og udfør-rettigheder.

6 er 4+2, dvs læse- og skrive-rettigheder.

--
Ole Michaelsen
Copenhagen, Denmark

Fra : Mickey

Dato : 03-07-01 15:56

"Ole Michaelsen" <omic+usenet3@fys.ku.dk> skrev:

> Nej, man plusser 4 og 1 (=5) for at få læse- og udfør-rettigheder.

det var vist også det jeg mente... - jeg var træt ;)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-07-01 22:12

> altså, man plusser 5 og 1 (6) for at få læse og execute rettigheder ?

Nej, man lægger 4 og 1 samme for at få læse og execute rettigheder.
6 = 4+2, som jo er læse og skrive rettigheder, men ikke execute.

--
Jacob
Give me a minute, and I'll come up with a better excuse ...

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Svend-E Madsen

Dato : 06-07-01 23:58

Hej
Kan det bruges ?

400 læserettighed til ejer
200 skriverettighed til ejer
100 udførelsesrettighedder til ejer
040 læserettighedder til gruppen
020 skriverettighedder til gruppen
010 udførelsesrettighedder til gruppen
004 læserettighedder til andre
002 skriverettighedder til andre
001 udførelsesrettighedder til andre

Vh
Svend-E

Mickey <news002@susie.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ho440$l99$1@egon.worldonline.dk...

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 07-07-01 09:50

Svend-E Madsen wrote:

> 400 læserettighed til ejer
> [...]

Og 1xxx, 2xxx, og 4xxx (henholdsvis sticky bit, substitute group id
on creation, og subsitute user id on creation for kataloger, og
execution for filer (sticky bit er der ikke noget, der hedder for filer)).

--
Ole Michaelsen
Copenhagen, Denmark

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-07-01 10:11

omic+usenet3@fys.ku.dk (Ole Michaelsen) writes:

> Og 1xxx, 2xxx, og 4xxx (henholdsvis sticky bit, substitute group id
> on creation, og subsitute user id on creation for kataloger, og
> execution for filer (sticky bit er der ikke noget, der hedder for filer)).

Sticky bit betød oprindeligt at en udførbar fil blev i maskinens
hukommelse, så den var hurtigere at udføre. Dette blev brugt for ofte
udførte kommandoer (ls, cp, /bin/sh, emacs, ... (nej, måske ikke
emacs)). Dette er ikke særligt anvendeligt idag, så FreeBSD og Linux
ignorerer den for normale filer.

På kataloger betyder det at kun root eller ejeren af en fil kan rette
i metadata for filen (Der iblandt at slette filen).

Iøvrigt ville jeg kalde de andre for set-user-on-execusion og
set-group-on-execusion. (Og så skal man bare huske at man udføre
kataloger når man går ind i dem). Det passer med terminologien i de
manualer jeg læser.

--
Jeg svarede ikke på dit spørgsmål, vel?