Kompatibilitet med ÆØÅ
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 09-03-07 08:44

Hej

Nogen der kan fortælle mig om, hvor udbredt kompatibiliteten er med de
danske ÆØÅ i domæne navne??

Vi er en boligforening, som overvejer at gå på nettet, men der er æ i vores
afdelingsnavn og jeg lurer på om det ville være bedst at registrere navnet
med ae eller med æ...

Mener hvis halvdelen eller mere af de gængse browsers ikke understøtter æøå,
så er det jo tosset... Men ellers ville det jo være bedst..

/Finn

Fra : Holst

Dato : 09-03-07 08:53

Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> [...]
>
> Mener hvis halvdelen eller mere af de gængse browsers ikke understøtter æøå,
> så er det jo tosset... Men ellers ville det jo være bedst..

Firefox understøtter det. Den nye IE7 gør det vist også, hvorimod den
gamle IE6 vist ikke gjorde det.

Væsentligste overvejelse er efter min mening, hvem jeres målgruppe er.
Er det kun danskere, så er det fint med æ, hvorimod det nok er klogere
at vælge ae-udgave, hvis I forventer besøg på siden af en masse
englændere, tyskere, franskmænd og så videre.

Men personligt ville jeg vælge æ-udgaven til min hjemmeside og så
samtidig også købe ae-udgave og få den til at viderestille til æ-udgaven.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-03-07 10:03

Holst skrev:

> Firefox understøtter det. Den nye IE7 gør det vist også,
> hvorimod den gamle IE6 vist ikke gjorde det.

Korrekt. Der findes dog et plugin der kan få IE6 til at vise æøå-
adresser.

> [...]
> hvorimod det nok er klogere at vælge ae-udgave, hvis I
> forventer besøg på siden af en masse englændere, tyskere,

Jeg ville ikke undvære ae-udgaven foreløbig. Her er et par grunde:

- der er stadig en del brugere hvis browser ikke kan vise dem.
- mailprogrammer og mailservere kan også have problemer med æøå-
adresser (jeg går ud fra at foreningen også gerne vil have en
mailadresse på domænet)
- transskriptionen å => aa, æ => ae og ø => oe er så indarbejdet at
nogle brugere selv vil skrive "aeblegroed.dk" hvis de har hørt om
sitet "æblegrød.dk"

> Men personligt ville jeg vælge æ-udgaven til min hjemmeside og
> så samtidig også købe ae-udgave og få den til at viderestille
> til æ-udgaven.

Samme her. Jeg er dog ikke helt sikker på at jeg ville viderestille
til æøå-udgaven - det hjælper jo ikke de brugere der ikke kan læse
den. Man kan enten viderestille den anden vej eller lade de to
fungere som alias for samme side.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : ThomasD \(dk\)

Dato : 09-03-07 10:40

Jens Gyldenkærne Clausen skrev

> Korrekt. Der findes dog et plugin der kan få IE6 til at vise æøå-
> adresser.

Jeg har i 7 1/2 år haft en adresse - bilkøb.htm - som tilsyneladende
har fungeret korrekt også i IE. Nu er det ikke i selve domænenavnet,
det gør måske en forskel. Det var oprindelig en smutter. Siden findes
her http://www.dansk-oss.com/malaga/bilkøb.htm
thomas

Fra : Holst

Dato : 09-03-07 11:10

ThomasD (dk) wrote:

> Jeg har i 7 1/2 år haft en adresse - bilkøb.htm - som tilsyneladende
> har fungeret korrekt også i IE. Nu er det ikke i selve domænenavnet,
> det gør måske en forskel.

Og det gør netop en stor forskel.

Fra : Knud

Dato : 11-03-07 19:45

"ThomasD (dk)" <thomasdue@12move.dk> skrev i en meddelelse

[snip]
> [...]
> har fungeret korrekt også i IE. Nu er det ikke i selve domænenavnet,
> det gør måske en forskel. Det var oprindelig en smutter. Siden findes

Man skal aldrig døbe sine filer med æ ø å, det går normalt galt.
Du har sikkert været heldig, fordi din kode er så elendig, så både IE og
FF har tænkt, lad staklen få vist sin side, så slipper vi for ham?
Bare en tanke.
Mvh Knud

Fra : ThomasD \(dk\)

Dato : 11-03-07 20:00

Knud skrev

> [...]
> Du har sikkert været heldig, fordi din kode er så elendig, så både
> IE og FF har tænkt, lad staklen få vist sin side, så slipper vi for

Ja, ja, det er den rene elendighed, men når bare de forskellige
browsere er så venlige at vise siden, som de gør, og læserne er
tilfredse med serveringen, hvilket jeg får mange beviser på, at de er,
så er du velkommen til at få alle de tanker, du har lyst til.
thomas
--
En smuk sang
http://www.meditationsferie.net/festsang/03%20Pista%203.wma

Fra : Erik Nielsen

Dato : 11-03-07 20:10

"Knud" <manden-i-syd@mand.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> FF har tænkt, lad staklen få vist sin side, så slipper vi for ham?

Hej Knud,

Den tanke er vist lidt langt ude.

<hjertesag>Må vi lige bede om kammertonen tak ?
<hjertesag />

Læs eventuelt http://www.usenet.dk/netikette/

--
Venligst Erik N.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 09-03-07 14:03

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> posting:

>Nogen der kan fortælle mig om, hvor udbredt kompatibiliteten er med de
>danske ÆØÅ i domæne navne??

Opera har understøttet det længe (dvs. ~Opera 7.2 fra omkring 2003).

--
What is life, except excuse for death,

http://www.youtube.com/watch?v=8YtpJaEHrlY

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 12-03-07 08:38

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mener hvis halvdelen eller mere af de gængse browsers ikke understøtter
> æøå, så er det jo tosset... Men ellers ville det jo være bedst..

Hej

Nu har vi bestilt domænet både med Æ og med AE... Så etablerer vi det unde Æ
og med viderestilling på fra AE domænet.. Så burde det ikke kunne gå helt
galt... Nok kun et spørgsmål om tid, inden det ikke længere er et problem
overhovedet, hvis ikke allere den tid er nået...

Tak for info/interesse

/Finn