Hvad skal jeg læse/prøve, for at komme iga~
Fra : Peter SD.

Dato : 07-03-07 16:22

Hej.

Nu er der jo snart linux i alt mit udstyr..... hmmmm......

Der er linux i mine 2 routere (Linksys WRT54GL og ASUS WL-500gP), og der er
linux i min satellitmodtager (Dreambox), og jeg vil gerne lære lidt mere om
dette spændende system, da jeg som i måske har set er helt grøn.......(Eller
nærmere windows-fejlskærms-blå...ha ha...)

Men hvad skal jeg begynde at læse ??
Jeg har set at der findes en "linux for dummies", men er det et godt sted at
starte ??
(med tanke på at jeg er gammel M$ bruger...)

Hvis jeg samtidig gerne vil lege med linux på min ene PC, hvad skal jeg så
prøve, til at starte med ??

Links til gode info-sider vil jeg også være rigtig glad for......

--
Peter

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 07-03-07 16:37

Peter SD. skrev:

> Links til gode info-sider vil jeg også være rigtig glad for......

Et godt sted er her http://www.linuxbog.dk/

Jeg vil anbefale at starte med bøgerne distro, friheden og unix.

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 10-03-07 01:21

On Wed, 07 Mar 2007 16:36:43 +0100, Andreas Lorensen wrote:

> Et godt sted er her http://www.linuxbog.dk/
>
> Jeg vil anbefale at starte med bøgerne distro, friheden og
> unix.
Ovenstående har jeg haft god gavn af. Jeg anbefaler desuden:
http://tldp.org/

Vær dog opmærksom på at linux findes i mange afarter, så du kan ikke regne
med at alt passer præcist med dit system.

Tomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-03-07 17:32

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-03-07 17:57

" Peter SD." <pshdo@tele.two.adsl.dk> writes:

> Hvis jeg samtidig gerne vil lege med linux på min ene PC, hvad skal jeg så
> prøve, til at starte med ??

Prøv Knoppix - den ændrer ikke din maskine.

Enten CD'en eller DVD'en afhængig af hvad humør du er i. Der er
dæleme meget software på.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter SD.

Dato : 09-03-07 21:17

Hej.

Tak til jer alle for jeres svar......

- jeg vil kikke på noget af det, og har lige sat maskinen til at downloade
knoppix.....
(jeg har også lige fundet dappix, som jeg dog endnu ikke har afprøvet på min
maskine....)

Så nu er der lidt at lege med.....

--
Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-03-07 08:11

" Peter SD." <pshdo@tele.two.adsl.dk> writes:

> (jeg har også lige fundet dappix, som jeg dog endnu ikke har afprøvet på min
> maskine....)

Dappix er gammel.

Du skal som udgangspunkt bruge en Linuxversion der er nyere end din maskine.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter SD.

Dato : 10-03-07 08:31

Hej.

> Dappix er gammel.

Ja, det så jeg godt..... 2003.....
- den bliver nok ikke lavet mere....

> Du skal som udgangspunkt bruge en Linuxversion der er nyere end din
> maskine.

Jeg tænkte precis det samme, men da jeg har en 4-5 år gammel maskine
stående, så var tanken at prøve dappix på den......

--
Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 10-03-07 11:46

Peter SD. wrote:

> Jeg tænkte precis det samme, men da jeg har en 4-5 år gammel maskine
> stående, så var tanken at prøve dappix på den......

Det er der ingen grund til.
Når du installerer Linux, så vil der normalt være 2-3 ting som der ikke
bare virker out-of-the-box afhængig af hvad du skal bruge den til.(*)
Det kan også være at alt bare spiller perfekt, men risikoen er at du vil
komme til at bruge hovedparten af din installationstid på nogle få ting.
Dem vil du så lære meget om hvordan virker, men det er også næsten
sikkert at det du så lærer på Dappix er tæt på 100% forældet, hvis du
f.eks. skifter til en nyere distribution.
M.a.o: For en nybegynder at kaste sig over en forældet distribution vil
være pænt spild af tid.

Tag hellere og installer en sprit-ny Linux (Jeg kan anbefale Ubuntu 6.10
(eller 7.04, som kommer om en månedstid) - de kan også bruges som
"live-CD").
Få de vigtigste ting af dine hverdagsopgaver (mail, www, o.s.v.) til at
virke. Hvis du så derefter har lyst til at vide mere om hvordan systemet
virker nedenunder grafikken, så gå på linuxbog.dk og sæt dig med et
terminal-program og lær nogle basale UNIX/shell-kommandoer.
(pwd,cd,ls,cp,mv,rm,chmod,touch,find,less,cat,grep o.s.v.)

Peter

*: Det kan f.eks. være 3D-acceleration, eller en driver til et nyere
trådsløst netkort. - afhængig af hardware og distribution.