Formatere til EXT2 med Windows XP ??
Fra : Peter SD.

Dato : 06-03-07 18:29

Hej.

EXT2 er svjv. noget unix/linux, så jeg prøver lige at spørge her....

Hvordan formatere jeg en disk til EXT2 ??
- jeg har kun Windows XP.....

Det er en 320gb USB disk.....

--
Peter

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 06-03-07 18:31

" Peter SD." <pshdo@tele.two.adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> EXT2 er svjv. noget unix/linux, så jeg prøver lige at spørge her....
>
> Hvordan formatere jeg en disk til EXT2 ??

Partition Magic kan gøre det...

Mvh Jacob

Fra : Peter SD.

Dato : 06-03-07 19:04

Hej.

> Partition Magic kan gøre det...

Ok, tak for det, det vil jeg prøve....

--
Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 06-03-07 18:31

Den Tue, 6 Mar 2007 18:29:26 +0100 skrev Peter SD.:
> [...]
>
> EXT2 er svjv. noget unix/linux, så jeg prøver lige at spørge her....
>
> Hvordan formatere jeg en disk til EXT2 ??

Hvorfor vil du formatere en disk til ext2 når du kun hat WinXP?

Mvh
Kent

Fra : Peter SD.

Dato : 06-03-07 19:04

Hej.

> Hvorfor vil du formatere en disk til ext2 når du kun hat WinXP?

Ja ok, det lyder også lidt sindsygt måske.... men den skal ikke blive ved
med at være på min XP maskine, den skal over på min nye ASUS WL-500gP
router, og der anbefaler de EXT2, men siger intet om hvordan man gør
det......

--
Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-07 20:30

" Peter SD." <pshdo@tele.two.adsl.dk> writes:

> Hvordan formatere jeg en disk til EXT2 ??
> - jeg har kun Windows XP.....

Hent Knoppix og gør det derfra. Men hvorfor hvis du kun kører XP?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter SD.

Dato : 06-03-07 21:06

Hej.

> Men hvorfor hvis du kun kører XP?

Som sagt et andet sted i tråden så er det udelukkende fordi at jeg har fået
fat i en ASUS WL-500gP router........

Routeren køre linux, og denne router har USB-porte på, og understøtter både
min printer og min USB harddisk, samt iøvrigt mit gamle web-cam......
- men ASUS skriver at man helst skal benytte EXT2 som fil-system (den kan
også køre Fat32), jeg viste bare ikke hvordan jeg fik formateret til
EXT2.....

Partition Magic er igang med at gøre det nu......

- så må vi se om det fungere....

Web-cam og Printer var "plug and play".....

--
Peter

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 07-03-07 13:53

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hent Knoppix og gør det derfra. Men hvorfor hvis du kun kører XP?

Hvis det skal være hentning af livecd til partitionering hvorfor så ikke
gparted livecd? Er iøvrigt også i stand til at lave ntfs og fat så
hvorfor overhovedet overveje at betale for partitioning magic eller gøre
sig selv kriminel med en cracket version? I

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 07-03-07 14:05

Tom Jakobsen wrote:

> [...]
> hvorfor overhovedet overveje at betale for partitioning magic eller gøre
> sig selv kriminel med en cracket version? I

Hvad mener du?, er det kriminelt at bruge Knoppix?.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Registered Linux User #401007

Fra : Rene Joergensen

Dato : 07-03-07 14:14

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> Hvad mener du?, er det kriminelt at bruge Knoppix?.

Jeg har klippet lidt i det, så kan du nok se hvad han mente.

(Hint: Partition Magic er ikke gratis)

--
-René

Fra : Tom Jakobsen

Dato : 07-03-07 15:17

Jørgen Heesche wrote:

> Hvad mener du?, er det kriminelt at bruge Knoppix?.

:) Hehe..

Knoppix = 600+ MB
Gparted LiveCD = 30 MB

Partitioning magic = dyrt eller ulovligt
Gparted live CD = frit og gratis

Okay så...

og spørg diverse MS admins og de vil synes at knoppix er ganske
kriminelt at anvende på "deres" netværk.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 07-03-07 16:04

Tom Jakobsen wrote:

> [...]
>
> Okay så...
>
> og spørg diverse MS admins og de vil synes at knoppix er ganske
> kriminelt at anvende på "deres" netværk.
Jo, men MS-folk er selvfølgelig modstander af OpenSource, som de sikkert
synes er 'kriminelt'.
Forøvrigt vil jeg også i det aktuelle tilfælde anbefale Gparted live CD,
fordi der kun er tale om at køre partitioneringen fra XP, og fordi: hvis
man ikke er kendt med Linux, kan det måske være lidt svært at finde
gparted på Knoppix.

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 06-03-07 23:10

On Tue, 6 Mar 2007 19:03:44 +0100
" Peter SD." <pshdo@tele.two.adsl.dk> wrote:

> [...]
> med at være på min XP maskine, den skal over på min nye ASUS WL-500gP
> router, og der anbefaler de EXT2, men siger intet om hvordan man gør

kobler disken til din wl500g, ssh/telnet'er ind på den og
# fdisk /dev/sda
n<Enter>
p<Enter>
1<Enter>
<Enter>
<Enter>
p<Enter>
w<Enter>

# mkfs.ext3 /dev/sda1

et eksempel :

Command (m for help): p

Disk /dev/sda: 1027 MB, 1027604480 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 124 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System

Command (m for help): n
Command action
e extended
p primary partition (1-4)
Partition number (1-4): 1
First cylinder (1-124, default 1):
Using default value 1
Last cylinder or +size or +sizeM or +sizeK (1-124, default 124):
Using default value 124

/dev/sda1 1 124 995998+ 83 Linux

Command (m for help): w

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Peter SD.

Dato : 07-03-07 10:48

Hej.

Tak for info.....
og WOW, det er godtnok langt fra den "virkelighed" jeg kender fra Windows
maskiner.....

Jeg ser at du bruger EXT3 i dit eksempel, og at der står noget med 1027Mb
(ca. 1GB)
- er det rigtigt at bruge EXT3 på den router ??
- og er 1027Mb ikke lidt lidt, når min disk er 320gb, eller misforstår jeg
noget der ??

Til sidst:
Det lyder lidt som om at du kender den router.....
Skal man igennem alt det der, hvergang man sætter en ny disk på (forudsat at
det allerede er en EXT2/3 eller FAT32 disk) ??
Og hvis man har haft afkoblet den.....
- skal man så igennem noget mounting halløj når den tilsluttes igen ??

Jeg nåede ikke at prøve at sætte disken til igår aftes da min PC var færdig
med at lave EXT2, men det er måske også godt det samme, hvis den hellere
skal være EXT3......

--
Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 07-03-07 16:23

Den Wed, 7 Mar 2007 10:48:26 +0100 skrev Peter SD.:
> Hej.
>
> Tak for info.....
> og WOW, det er godtnok langt fra den "virkelighed" jeg kender fra Windows
> maskiner.....

Er forskellen virkelig så stor i forhold til at telnet'e til en Windows-
maskine?

Altså bortset fra at det slet ikke kan sammenlignes, hvornår har du
sidst set en Windows-maskine uden skærm, grafikkort, mus, vinduer og
alt det der ikke er brug for på en router?

Mvh
Kent

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 07-03-07 14:53

" Peter SD." <pshdo@tele.two.adsl.dk> wrote in news:QxhHh.52$vh3.12
@news.get2net.dk:

> Hvordan formatere jeg en disk til EXT2 ??
> - jeg har kun Windows XP.....

Du kan installere denne driver som er en "løs" ext2/3 driver til Windows:

http://www.fs-driver.org/

og så skulle det virke - har jeg hørt.

Mvh. NKJensen

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 07-03-07 19:18

On Wed, 7 Mar 2007 10:48:26 +0100
> [...]

> maskiner.....
>
> Jeg ser at du bruger EXT3 i dit eksempel, og at der står noget med 1027Mb
så storvar den usb-storage-ting jeg lige havde at generere et eksempel med

> - er det rigtigt at bruge EXT3 på den router ??
ja, når deer er tale om en "rigtig" disk, med plader, der roterer
til flash-memory (usb-memory-sticks), kan man diskutere det formålstenlige i at skrive til juornalen "_hele_ tiden"

> - og er 1027Mb ikke lidt lidt, når min disk er 320gb, eller misforstår jeg
jo, da

> noget der ??
men i fdisk-delen af eksemplet svarede jeg jo ja til defaults, og fik dermed en partition der fyldte _al_ ledig plads...

> Til sidst:
> Det lyder lidt som om at du kender den router.....
ja, bruger den hos min mor og bror, så jeg kan hjælp edem med deres pc'er (ssh med port-forwarding ind på routeren efterfulgt af vnc/rdesktop gennem en krypteret og komprimeret tunnel)

> Skal man igennem alt det der, hvergang man sætter en ny disk på (forudsat at
> det allerede er en EXT2/3 eller FAT32 disk) ??
nej, du spurgte om at _lave_ et ext2-filsytem, ikke at _bruge_ det

> Og hvis man har haft afkoblet den.....
> - skal man så igennem noget mounting halløj når den tilsluttes igen ??
ja, -dog gør wl-500g et godt forsøg på at automounte hvad den får at se af storage
hvis man operere med flere diske som den ser på skift, og samtidigt bruger samba/ftp/bittorrent/download-proxy dele af wl-500g's firmware, kan det være en fordel at "coache" den til at montere bestemte filsystemer bestemte steder

<http://wl500g.info/> er et godt sted at starte...

> Jeg nåede ikke at prøve at sætte disken til igår aftes da min PC var færdig
> med at lave EXT2, men det er måske også godt det samme, hvis den hellere
> skal være EXT3......
ext3 er journaliseret, så sent skrevne data har en bedre chance for at overleve utilsigtet strømudfald/fysisk afkobling