Hvilken shell benyttes?
Fra : Per Rønne

Dato : 05-03-07 20:45

Ja, findes der ikke en kommando, der returnerer den shell man befinder
sig i?

Det er trods alt ikke altid man kan vide det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-03-07 20:52

Fra : Per Rønne

Dato : 05-03-07 21:10

Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> --Sig_km2pyxRnlYmZ=6QORFlR9p_

> Hvis systemet er POSIX compliant, kan du finde shell med følgende
> kommando: echo $SHELL

Virker i hvert fald herhjemme.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 05-03-07 20:58

Per Rønne skrev:
> Ja, findes der ikke en kommando, der returnerer den shell man befinder
> sig i?
>
> Det er trods alt ikke altid man kan vide det.

Det er/kan vel være forskelligt fra shell shell. Men i bash står det
fint øverst når man skriver "help"

Du kan også skrive "cat /etc/passwd |grep USER" hvor USER er dit
brugernavn. Så står der også hvilken shell du er sat op til.

MvH

/Andreas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-03-07 21:10

Andreas Lorensen <andlo@sodemark.dk> wrote:

> Det er/kan vel være forskelligt fra shell shell. Men i bash står det
> fint øverst når man skriver "help"

Ja, det kan jeg se på min Mac, i Terminal.

> Du kan også skrive "cat /etc/passwd |grep USER" hvor USER er dit
> brugernavn. Så står der også hvilken shell du er sat op til.

Øh:

G4 per$ cat /etc/passwd |grep per
G4 per$

Men:

G4 per$ cat /etc/passwd
##
# User Database
#
# Note that this file is consulted when the system is running in
single-user
# mode. At other times this information is handled by one or more of:
# lookupd DirectoryServices
# By default, lookupd gets information from NetInfo, so this file will
# not be consulted unless you have changed lookupd's configuration.
# This file is used while in single user mode.
#
# To use this file for normal authentication, you may enable it with
# /Applications/Utilities/Directory Access.
##
nobody:*:-2:-2:Unprivileged User:/:/usr/bin/false
root:*:0:0:System Administrator:/var/root:/bin/sh
daemon:*:1:1:System Services:/var/root:/usr/bin/false
lp:*:26:26:Printing Services:/var/spool/cups:/usr/bin/false
postfix:*:27:27:Postfix User:/var/spool/postfix:/usr/bin/false
www:*:70:70:World Wide Web Server:/Library/WebServer:/usr/bin/false
eppc:*:71:71:Apple Events User:/var/empty:/usr/bin/false
mysql:*:74:74:MySQL Server:/var/empty:/usr/bin/false
sshd:*:75:75:sshd Privilege separation:/var/empty:/usr/bin/false
qtss:*:76:76:QuickTime Streaming Server:/var/empty:/usr/bin/false
cyrusimap:*:77:6:Cyrus IMAP User:/var/imap:/usr/bin/false
mailman:*:78:78:Mailman user:/var/empty:/usr/bin/false
appserver:*:79:79:Application Server:/var/empty:/usr/bin/false
clamav:*:82:82:Clamav User:/var/virusmails:/bin/tcsh
amavisd:*:83:83:Amavisd User:/var/virusmails:/bin/tcsh
jabber:*:84:84:Jabber User:/var/empty:/usr/bin/false
xgridcontroller:*:85:85:Xgrid
Controller:/var/xgrid/controller:/usr/bin/false
xgridagent:*:86:86:Xgrid Agent:/var/xgrid/agent:/usr/bin/false
appowner:*:87:87:Application Owner:/var/empty:/usr/bin/false
windowserver:*:88:88:WindowServer:/var/empty:/usr/bin/false
tokend:*:91:91:Token Daemon:/var/empty:/usr/bin/false
securityagent:*:92:92:SecurityAgent:/var/empty:/usr/bin/false
unknown:*:99:99:Unknown User:/var/empty:/usr/bin/false
G4 per$

afslører at MacOS X placerer det andetsteds ...

Og det er ikke en Mac det er aktuelt for.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 05-03-07 21:15

Den Mon, 5 Mar 2007 21:10:16 +0100 skrev Per Rønne:

> Ja, det kan jeg se på min Mac, i Terminal.

Der stod ikke noget om Mac i spørgsmålet, så dem der svarede har
naturligvis gået ud fra at det var et normalt unix-system det
drejede sig om, jfr. gruppe-navnet.

Mvh
Kent

Fra : Per Rønne

Dato : 05-03-07 21:21

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Der stod ikke noget om Mac i spørgsmålet, så dem der svarede har
> naturligvis gået ud fra at det var et normalt unix-system det
> drejede sig om, jfr. gruppe-navnet.

Det drejede sig nu også om et 'normalt' unixsystem, men herhjemme kan
jeg kun afprøve det på min Mac.

Jeg aner ikke hvilket unix-system den Oracle-server jeg bruger på
arbejdet, ligger på. Men nu kan jeg i hvert fald finde ud af den
benyttede shell, og dermed sætte PATH med videre korrekt op.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 05-03-07 22:35

Per Rønne wrote:

SKIP

> [...]
> arbejdet, ligger på. Men nu kan jeg i hvert fald finde ud af den
> benyttede shell, og dermed sætte PATH med videre korrekt op.

Et 'normalt' unixsystem er efter min opfattelse Posix kompatibelt. Mac
OS X skulle således, iflg.
http://en.wikipedia.org/wiki/POSIX#Fully_POSIX-compliant, være 'normal'.

Med kommandoen 'uname -a' kan du få system information, f.eks. operativ
system.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Registered Linux User #401007

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-07 07:20

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> http://en.wikipedia.org/wiki/POSIX#Fully_POSIX-compliant, være 'normal'.
>
> Med kommandoen 'uname -a' kan du få system information, f.eks. operativ

Hvilket da også giver følgende resultat:

Last login: Tue Mar 6 06:22:34 on console
Welcome to Darwin!
G4 per$ uname -a
Darwin G4.local 8.8.0 Darwin Kernel Version 8.8.0: Fri Sep 8 17:18:57
PDT 2006; root:xnu-792.12.6.obj~1/RELEASE_PPC Power Macintosh powerpc
G4 per$
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-03-07 21:27

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Og det er ikke en Mac det er aktuelt for.

Så prøv det foreslåede på den.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-07 07:20

> Så prøv det foreslåede på den.

Det har jeg skam også tænkt mig .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-03-07 07:55

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Det har jeg skam også tænkt mig .

Med mindre det er et meget lille sted du arbejder, er der vel en der
er ansvarlig for at Oracle fungerer, og som kender maskinen. Har du
talt med vedkommende?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-07 08:14

> Med mindre det er et meget lille sted du arbejder, er der vel en der
> er ansvarlig for at Oracle fungerer, og som kender maskinen. Har du
> talt med vedkommende?

Oracle-installationen ligger i et andet firmas regi.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk