Resize af en Form???
Fra : ReMLe

Dato : 01-07-01 18:32

hej!!!
jeg er ved at lave et program hvor jeg vil hvae en label, og når jeg holder
den ene musse knap nede og trækker så skal formen blive størere eller
mindre!!
hvordan gør jeg det???

på forhånd tak!!

VH Steffen E. Damkjær
Alias: ReMLe

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 01-07-01 22:02

ReMLe skrev:
> [...]
holder
> den ene musse knap nede og trækker så skal formen blive størere eller

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår spørgsmålet...
Normalt kan man resize en form, ved at trykke museknappen ned i formens kant
og holde den nede mens man flytter musen...
Selvfølgelig forudsat at formen er resizeable...

- Bjarke Walling Petersen

Fra : ReMLe

Dato : 02-07-01 15:16

Ja, men jeg vil selv lave sådanne en!!!
altså formen "BorderStyle" står til "none"

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 03-07-01 00:23

ReMLe skrev:
> Ja, men jeg vil selv lave sådanne en!!!
> altså formen "BorderStyle" står til "none"

Så er det nok noget i retningen af dette her kode, du har brug for (der kan
godt laves mange forbedringer - f.eks. "blinker" formen rimeligt meget).
.... jeg kan dog desværre ikke hjælpe dig mere lige nu - jeg tager nemlig på
ferie!

- Bjarke Walling Petersen

' *** Kode til at lave resizeable form UDEN BorderStyle=Resizeable ***
'
Const BorderSize = 45 'Størrelsen på den kant, hvor man
Dim ResizeValue As Integer 'kan aktivere resize...
Dim XPos As Single
Dim YPos As Single
Private Sub Form_Load()
ResizeValue = 0
End Sub
Private Sub Form_MouseDown(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single,
Y As Single)
ResizeValue = 0
If Button = 1 Then
If X < BorderSize Then
ResizeValue = ResizeValue + 1
End If
If Me.Width - 15 - X < BorderSize Then
ResizeValue = ResizeValue + 2
End If
If Y < BorderSize Then
ResizeValue = ResizeValue + 4
End If
If Me.Height - 15 - Y < BorderSize Then
ResizeValue = ResizeValue + 8
End If
XPos = X
YPos = Y
End If
Select Case ResizeValue
Case 6, 9
Me.MousePointer = 6
Case 4, 8
Me.MousePointer = 7
Case 5, 10
Me.MousePointer = 8
Case 1, 2
Me.MousePointer = 9
Case Else
Me.MousePointer = 0
End Select
End Sub
Private Sub Form_MouseMove(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single,
Y As Single)
If ResizeValue And 1 Then
Me.Left = Me.Left - (XPos - X)
Me.Width = Me.Width + (XPos - X)
End If
If ResizeValue And 2 Then
Me.Width = Me.Width - (XPos - X)
XPos = X
End If
If ResizeValue And 4 Then
Me.Top = Me.Top - (YPos - Y)
Me.Height = Me.Height + (YPos - Y)
End If
If ResizeValue And 8 Then
Me.Height = Me.Height - (YPos - Y)
YPos = Y
End If
End Sub
Private Sub Form_MouseUp(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y
As Single)
ResizeValue = 0
Me.MousePointer = 0
End Sub