/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Batch afhentning af mail på Microsoft Exch~
Fra : Bjarne Jensen


Dato : 02-03-07 13:58

Så er det slut med mails direkte til den personlige mailkonto. Min
arbejdsgiver har købt noget han kalder Microsoft Exchange. Og han
tillader hverken redirection eller pop-adgang så vi blev bombet tilbage
på web-mail niveau.

Det slog mig, at det måske var muligt, at tilgå kontoen via et script
som kan logge ind, åbne og forwarde mailen (det er nødvendigt at åbne
mailen for at kunne forwarde).

Nogen forslag, pointers, url....?

Mvh / Bjarne

 
 
Søren Ager (02-03-2007)
Kommentar
Fra : Søren Ager


Dato : 02-03-07 14:44

On 2007-03-02 13:57, Bjarne Jensen wrote:

> Nogen forslag, pointers, url....?

Thunderbird kan tilgå exchange server via IMAP protokollen.

Jan Birk (02-03-2007)
Kommentar
Fra : Jan Birk


Dato : 02-03-07 14:42

Hej,

> Så er det slut med mails direkte til den personlige mailkonto. Min
> arbejdsgiver har købt noget han kalder Microsoft Exchange. Og han
> tillader hverken redirection eller pop-adgang så vi blev bombet tilbage
> på web-mail niveau.

Kan desværre ikke svare på dit spørgsmål, men bliver lidt bekymret da
min arbejdsgiver pusler med den samme tanke.

Jeg har dog ikke 'råbt' op, da jeg som en selvfølge gik ud fra, at
exchange serveren understøtter IMAP!

Gør den det, eller skal jeg 'op på dupperne'??

/Jan

Asbjorn Hojmark (02-03-2007)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 02-03-07 15:00

On Fri, 02 Mar 2007 13:57:34 +0100, Bjarne Jensen
<bjarne.b.jensen@gmail.com> wrote:

> Så er det slut med mails direkte til den personlige mailkonto. Min
> arbejdsgiver har købt noget han kalder Microsoft Exchange. Og han
> tillader hverken redirection eller pop-adgang så vi blev bombet tilbage
> på web-mail niveau.

Din arbejdsgiver ved godt, at Exchange understøtter både POP3 og
IMAP4? Det er et bevidst valg ikke at tillade det? I så fald er det
måske ikke så smart at søge at omgå det.

> Det slog mig, at det måske var muligt, at tilgå kontoen via et script
> som kan logge ind, åbne og forwarde mailen

Ja, Outlook kan det faktisk (forbinde til serveren via RPC over HTTP
eller SSL i stedet for direkte RPC), så teknisk er det i hvert fald
muligt. Om det er et åbent API, vel jeg ikke.

-A
--
Hvis du bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert
eneste indlæg, ser jeg ikke dine indlæg. Jeg filtrerer dem bort.

Andreas Plesner Jaco~ (03-03-2007)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 03-03-07 02:12

On 2007-03-02, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:
>
> Ja, Outlook kan det faktisk (forbinde til serveren via RPC over HTTP
> eller SSL i stedet for direkte RPC), så teknisk er det i hvert fald
> muligt. Om det er et åbent API, vel jeg ikke.

Sidst jeg kiggede hed det MAPI og var ikke åbent.

--
Andreas

Asbjorn Hojmark (04-03-2007)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 04-03-07 19:08

On Sat, 3 Mar 2007 01:11:38 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>> Ja, Outlook kan det faktisk (forbinde til serveren via RPC over HTTP
>> eller SSL i stedet for direkte RPC), så teknisk er det i hvert fald
>> muligt. Om det er et åbent API, ved jeg ikke.

> Sidst jeg kiggede hed det MAPI og var ikke åbent.

Mig bekendt er MAPI mail-API'et lokalt på maskinen. Det siger mig
bekendt ikke noget om, hvordan klient snakker med server. Men MAPI er
i øvrigt om ikke åbent så i hvert fald offentligt dokumenteret.

-A
--
Hvis du bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert
eneste indlæg, ser jeg ikke dine indlæg. Jeg filtrerer dem bort.

Andreas Plesner Jaco~ (05-03-2007)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 05-03-07 11:49

On 2007-03-04, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:
>
>>> Ja, Outlook kan det faktisk (forbinde til serveren via RPC over HTTP
>>> eller SSL i stedet for direkte RPC), så teknisk er det i hvert fald
>>> muligt. Om det er et åbent API, ved jeg ikke.
>
>> Sidst jeg kiggede hed det MAPI og var ikke åbent.
>
> Mig bekendt er MAPI mail-API'et lokalt på maskinen. Det siger mig
> bekendt ikke noget om, hvordan klient snakker med server.

Det er en ældre diskussion. Se bl.a.
http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Messaging_Application_Programming_Interface

--
Andreas

Allan Willems Joerge~ (02-03-2007)
Kommentar
Fra : Allan Willems Joerge~


Dato : 02-03-07 15:32

Bjarne Jensen <bjarne.b.jensen@gmail.com> wrote:

> Nogen forslag, pointers, url....?

Evolution kan (har kunnet) snakke med Exchange-server. Om det virker
stadig ved jeg ikke, det er vel snart fem år siden jeg sidst kiggede på
det.

mvh
--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"For God sakes, man, GET OFF! She's DEAD, Jim!"

Adam Sjøgren (02-03-2007)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 02-03-07 18:37

On Fri, 02 Mar 2007 13:57:34 +0100, Bjarne wrote:

> Min arbejdsgiver har købt noget han kalder Microsoft Exchange. Og
> han tillader hverken redirection eller pop-adgang så vi blev bombet
> tilbage på web-mail niveau.

Når man ikke kan få Microsoft Exchange-administratoren til at slå IMAP
eller POP3 til er den eneste løsning jeg har fundet et at køre
Evolution, der har et plugin så man kan tilgå Microsoft Exchange.

Nu er Evolution langt fra hvad jeg foretrækker som email klient, men
det er der heldigvis også en måde at klare på.

Jeg har i Evolution oprettet en mappe der hedder "Delivered" og et
filter som først hælder email'en i et eksternt filter (program) og
derefter flytter den fra "Inbox" til "Delivered".

Det eksterne filter jeg bruger er "/usr/bin/deliver asjo", hvilket
betyder at min email lander i /var/mail/asjo og kan læses lokalt med
ethvert fornuftigt email-program.

Det er ikke batch, men det er den eneste måde jeg har kunnet lokke
email ud af en Microsoft Exchange Server på.


At sende email efterlades som en øvelse for læseren.


Mvh.

Adam, der synes det er oldnordisk ikke at bruge en åben standard
til noget så grundlæggende som emai.


P.S. Grunden til at mit filter flytter emails fra Inbox til Delivered
er at Evolution nogle gange kløjs i hvilke emails der allerede er
filtreret og det betød at jeg fik hele indboksen i /var/mail
igen. Flytte-tricket omgår det problem.

P.P.S. Min erfaring er at Evolution 2.8 er noget mere stabil end 2.6,
men robust vil jeg ikke kalde det.

--
"I think there are enough frivolous lawsuits in this Adam Sjøgren
country without people fighting over pop songs." asjo@koldfront.dk

Jesper Staun Hansen (03-03-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Staun Hansen


Dato : 03-03-07 13:46

Bjarne Jensen wrote:
> Så er det slut med mails direkte til den personlige mailkonto. Min
> arbejdsgiver har købt noget han kalder Microsoft Exchange. Og han
> tillader hverken redirection eller pop-adgang så vi blev bombet tilbage
> på web-mail niveau.
>
> Det slog mig, at det måske var muligt, at tilgå kontoen via et script
> som kan logge ind, åbne og forwarde mailen (det er nødvendigt at åbne
> mailen for at kunne forwarde).
>
> Nogen forslag, pointers, url....?
>
> Mvh / Bjarne

Evolution mail program har en option der hedder "Microsoft Exchange"
endnu. Mon den virker?

Martin Schultz (03-03-2007)
Kommentar
Fra : Martin Schultz


Dato : 03-03-07 14:46

Jesper Staun Hansen <jeshan@tnb.aau.dk> skrev 2007-03-03:
> Bjarne Jensen wrote:
>> Så er det slut med mails direkte til den personlige mailkonto. Min
>> arbejdsgiver har købt noget han kalder Microsoft Exchange. Og han
>> tillader hverken redirection eller pop-adgang så vi blev bombet tilbage
>> på web-mail niveau.
>>
>> Det slog mig, at det måske var muligt, at tilgå kontoen via et script
>> som kan logge ind, åbne og forwarde mailen (det er nødvendigt at åbne
>> mailen for at kunne forwarde).
>>
>> Nogen forslag, pointers, url....?
>>
>> Mvh / Bjarne
>
> Evolution mail program har en option der hedder "Microsoft Exchange"
> endnu. Mon den virker?

Den virker helt fint. Den er dog lidt langsom i forhold til at bruge
exchange i outlook men jeg ville fortrække evolution frem for deres
webmail.

Martin
--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.
Alt jeg skriver på usenet er mine egne personlige meninger
med mindre andet er angivet.

Martin Schultz (03-03-2007)
Kommentar
Fra : Martin Schultz


Dato : 03-03-07 14:48

Bjarne Jensen <bjarne.b.jensen@gmail.com> skrev 2007-03-02:
> Så er det slut med mails direkte til den personlige mailkonto. Min
> arbejdsgiver har købt noget han kalder Microsoft Exchange. Og han
> tillader hverken redirection eller pop-adgang så vi blev bombet tilbage
> på web-mail niveau.
>
> Det slog mig, at det måske var muligt, at tilgå kontoen via et script
> som kan logge ind, åbne og forwarde mailen (det er nødvendigt at åbne
> mailen for at kunne forwarde).

Exchange har indbygget imap server 8Der dog kan slåes fra), du kunne se
om den er oppe eller måske overbevise chefen eller hvem der nu står for
det til at give imap adgang?

Ellers kig på evolution og dens exchange modul.

Martin
--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.
Alt jeg skriver på usenet er mine egne personlige meninger
med mindre andet er angivet.

Bjarne Jensen (03-03-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne Jensen


Dato : 03-03-07 21:44

Gents,

Mange tak for indsparkene. Jeg kikker på evolution.

Mvh / Bjarne

Benny Amorsen (03-03-2007)
Kommentar
Fra : Benny Amorsen


Dato : 03-03-07 22:45

>>>>> "BJ" == Bjarne Jensen <bjarne.b.jensen@gmail.com> writes:

BJ> SÃ¥ er det slut med mails direkte til den personlige mailkonto. Min
BJ> arbejdsgiver har købt noget han kalder Microsoft Exchange. Og han
BJ> tillader hverken redirection eller pop-adgang så vi blev bombet
BJ> tilbage på web-mail niveau.

BJ> Det slog mig, at det måske var muligt, at tilgå kontoen via et
BJ> script som kan logge ind, åbne og forwarde mailen (det er
BJ> nødvendigt at åbne mailen for at kunne forwarde).

Evolution-connector fungerer ved at screen-scrape Outlook Web Access.
Ikke at jeg er den store fan af Evolution, men det er det
mail-program, jeg bruger mest. Om ikke andet kan du sætte en regel op,
der videresender mail.


/Benny


Mikkel Bundgaard (04-03-2007)
Kommentar
Fra : Mikkel Bundgaard


Dato : 04-03-07 21:23

Bjarne Jensen wrote:
> Så er det slut med mails direkte til den personlige mailkonto. Min
> arbejdsgiver har købt noget han kalder Microsoft Exchange. Og han
> tillader hverken redirection eller pop-adgang så vi blev bombet tilbage
> på web-mail niveau.
>
> Det slog mig, at det måske var muligt, at tilgå kontoen via et script
> som kan logge ind, åbne og forwarde mailen (det er nødvendigt at åbne
> mailen for at kunne forwarde).
>
> Nogen forslag, pointers, url....?
>
> Mvh / Bjarne

I webinterfacet kan du "som regel" opsætte en regel som vidersender din
mail til din egen konto. Prøv at logge ind på webmail niveau med
InternetExplorer.... tror det hedder noget med regler, dont remember.
Men du får et helt at andet webinterface ved at brue Internet Explorer.

Konfigurer serveren til IMAP, POP3 som exchange understøtter.



Hilsen Mikkel Bundgaard

--
From: Mikkel Bundgaard
Replace "invalid" with "dk" in address
homepage: http://www.notfound.dk/main/index.html?page=usenet

Kent Friis (04-03-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 04-03-07 22:25

Den Sun, 04 Mar 2007 21:22:50 +0100 skrev Mikkel Bundgaard:
>
> I webinterfacet kan du "som regel" opsætte en regel som vidersender din
> mail til din egen konto. Prøv at logge ind på webmail niveau med
> InternetExplorer.... tror det hedder noget med regler, dont remember.
> Men du får et helt at andet webinterface ved at brue Internet Explorer.

"Et helt andet webinterface", aka. overhovedet ikke et webinterface
men en Outlook ActiveX.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Mikkel Bundgaard (05-03-2007)
Kommentar
Fra : Mikkel Bundgaard


Dato : 05-03-07 16:56

Kent Friis wrote:
> Den Sun, 04 Mar 2007 21:22:50 +0100 skrev Mikkel Bundgaard:
>> I webinterfacet kan du "som regel" opsætte en regel som vidersender din
>> mail til din egen konto. Prøv at logge ind på webmail niveau med
>> InternetExplorer.... tror det hedder noget med regler, dont remember.
>> Men du får et helt at andet webinterface ved at brue Internet Explorer.
>
> "Et helt andet webinterface", aka. overhovedet ikke et webinterface
> men en Outlook ActiveX.
>
Stadigvæk et webinterface, men bygget over ActiveX komponenter.
Webinterface fordi det indgår i en kontekst med en webbrowser(IE).
(At activeX er ækelt og de kunne opnå det samme med Ajax er en anden
diskussion)

Hilsen Mikkel Bundgaard


--
From: Mikkel Bundgaard
Replace "invalid" with "dk" in address
homepage: http://www.notfound.dk/main/index.html?page=usenet

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste