Batch afhentning af mail på Microsoft Exch~
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 02-03-07 13:58

Så er det slut med mails direkte til den personlige mailkonto. Min
arbejdsgiver har købt noget han kalder Microsoft Exchange. Og han
tillader hverken redirection eller pop-adgang så vi blev bombet tilbage
på web-mail niveau.

Det slog mig, at det måske var muligt, at tilgå kontoen via et script
som kan logge ind, åbne og forwarde mailen (det er nødvendigt at åbne
mailen for at kunne forwarde).

Nogen forslag, pointers, url....?

Mvh / Bjarne

Fra : Søren Ager

Dato : 02-03-07 14:44

On 2007-03-02 13:57, Bjarne Jensen wrote:

> Nogen forslag, pointers, url....?

Thunderbird kan tilgå exchange server via IMAP protokollen.

Fra : Jan Birk

Dato : 02-03-07 14:42

Hej,

> [...]
> arbejdsgiver har købt noget han kalder Microsoft Exchange. Og han
> tillader hverken redirection eller pop-adgang så vi blev bombet tilbage

Kan desværre ikke svare på dit spørgsmål, men bliver lidt bekymret da
min arbejdsgiver pusler med den samme tanke.

Jeg har dog ikke 'råbt' op, da jeg som en selvfølge gik ud fra, at
exchange serveren understøtter IMAP!

Gør den det, eller skal jeg 'op på dupperne'??

/Jan

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-03-07 15:00

On Fri, 02 Mar 2007 13:57:34 +0100, Bjarne Jensen
<bjarne.b.jensen@gmail.com> wrote:

> [...]
> arbejdsgiver har købt noget han kalder Microsoft Exchange. Og han
> tillader hverken redirection eller pop-adgang så vi blev bombet tilbage

Din arbejdsgiver ved godt, at Exchange understøtter både POP3 og
IMAP4? Det er et bevidst valg ikke at tillade det? I så fald er det
måske ikke så smart at søge at omgå det.

> Det slog mig, at det måske var muligt, at tilgå kontoen via et script
> som kan logge ind, åbne og forwarde mailen

Ja, Outlook kan det faktisk (forbinde til serveren via RPC over HTTP
eller SSL i stedet for direkte RPC), så teknisk er det i hvert fald
muligt. Om det er et åbent API, vel jeg ikke.

-A

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-03-07 02:12

On 2007-03-02, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Ja, Outlook kan det faktisk (forbinde til serveren via RPC over HTTP
> eller SSL i stedet for direkte RPC), så teknisk er det i hvert fald
> muligt. Om det er et åbent API, vel jeg ikke.

Sidst jeg kiggede hed det MAPI og var ikke åbent.

--
Andreas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-03-07 19:08

On Sat, 3 Mar 2007 01:11:38 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

> Sidst jeg kiggede hed det MAPI og var ikke åbent.

Mig bekendt er MAPI mail-API'et lokalt på maskinen. Det siger mig
bekendt ikke noget om, hvordan klient snakker med server. Men MAPI er
i øvrigt om ikke åbent så i hvert fald offentligt dokumenteret.

-A

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 05-03-07 11:49

On 2007-03-04, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Mig bekendt er MAPI mail-API'et lokalt på maskinen. Det siger mig
> bekendt ikke noget om, hvordan klient snakker med server.

Det er en ældre diskussion. Se bl.a.
http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Messaging_Application_Programming_Interface

--
Andreas

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 02-03-07 15:32

Bjarne Jensen <bjarne.b.jensen@gmail.com> wrote:

> Nogen forslag, pointers, url....?

Evolution kan (har kunnet) snakke med Exchange-server. Om det virker
stadig ved jeg ikke, det er vel snart fem år siden jeg sidst kiggede på
det.

Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"For God sakes, man, GET OFF! She's DEAD, Jim!"

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-03-07 18:37

On Fri, 02 Mar 2007 13:57:34 +0100, Bjarne wrote:

> Min arbejdsgiver har købt noget han kalder Microsoft Exchange. Og
> han tillader hverken redirection eller pop-adgang så vi blev bombet
> tilbage på web-mail niveau.

Når man ikke kan få Microsoft Exchange-administratoren til at slå IMAP
eller POP3 til er den eneste løsning jeg har fundet et at køre
Evolution, der har et plugin så man kan tilgå Microsoft Exchange.

Nu er Evolution langt fra hvad jeg foretrækker som email klient, men
det er der heldigvis også en måde at klare på.

Jeg har i Evolution oprettet en mappe der hedder "Delivered" og et
filter som først hælder email'en i et eksternt filter (program) og
derefter flytter den fra "Inbox" til "Delivered".

Det eksterne filter jeg bruger er "/usr/bin/deliver asjo", hvilket
betyder at min email lander i /var/mail/asjo og kan læses lokalt med
ethvert fornuftigt email-program.

Det er ikke batch, men det er den eneste måde jeg har kunnet lokke
email ud af en Microsoft Exchange Server på.

At sende email efterlades som en øvelse for læseren.

Mvh.

Adam, der synes det er oldnordisk ikke at bruge en åben standard
til noget så grundlæggende som emai.

P.S. Grunden til at mit filter flytter emails fra Inbox til Delivered
er at Evolution nogle gange kløjs i hvilke emails der allerede er
filtreret og det betød at jeg fik hele indboksen i /var/mail
igen. Flytte-tricket omgår det problem.

P.P.S. Min erfaring er at Evolution 2.8 er noget mere stabil end 2.6,
men robust vil jeg ikke kalde det.

--
"I think there are enough frivolous lawsuits in this Adam Sjøgren
country without people fighting over pop songs." asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 03-03-07 13:46

Bjarne Jensen wrote:
> [...]
>
> Det slog mig, at det måske var muligt, at tilgå kontoen via et script
> som kan logge ind, åbne og forwarde mailen (det er nødvendigt at åbne

Evolution mail program har en option der hedder "Microsoft Exchange"
endnu. Mon den virker?

Fra : Martin Schultz

Dato : 03-03-07 14:46

Jesper Staun Hansen <jeshan@tnb.aau.dk> skrev 2007-03-03:

> Evolution mail program har en option der hedder "Microsoft Exchange"
> endnu. Mon den virker?

Den virker helt fint. Den er dog lidt langsom i forhold til at bruge
exchange i outlook men jeg ville fortrække evolution frem for deres
webmail.

Martin
--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.

Fra : Martin Schultz

Dato : 03-03-07 14:48

Bjarne Jensen <bjarne.b.jensen@gmail.com> skrev 2007-03-02:
> [...]
>
> Det slog mig, at det måske var muligt, at tilgå kontoen via et script
> som kan logge ind, åbne og forwarde mailen (det er nødvendigt at åbne

Exchange har indbygget imap server 8Der dog kan slåes fra), du kunne se
om den er oppe eller måske overbevise chefen eller hvem der nu står for
det til at give imap adgang?

Ellers kig på evolution og dens exchange modul.

Martin

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 03-03-07 21:44

Gents,

Mange tak for indsparkene. Jeg kikker på evolution.

Mvh / Bjarne

Fra : Benny Amorsen

Dato : 03-03-07 22:45

> [...]

BJ> script som kan logge ind, åbne og forwarde mailen (det er
BJ> nødvendigt at åbne mailen for at kunne forwarde).

Evolution-connector fungerer ved at screen-scrape Outlook Web Access.
Ikke at jeg er den store fan af Evolution, men det er det
mail-program, jeg bruger mest. Om ikke andet kan du sætte en regel op,
der videresender mail.

/Benny

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 04-03-07 21:23

Bjarne Jensen wrote:
> [...]
>
> Det slog mig, at det måske var muligt, at tilgå kontoen via et script
> som kan logge ind, åbne og forwarde mailen (det er nødvendigt at åbne

I webinterfacet kan du "som regel" opsætte en regel som vidersender din
mail til din egen konto. Prøv at logge ind på webmail niveau med
InternetExplorer.... tror det hedder noget med regler, dont remember.
Men du får et helt at andet webinterface ved at brue Internet Explorer.

Konfigurer serveren til IMAP, POP3 som exchange understøtter.

Hilsen Mikkel Bundgaard

From: Mikkel Bundgaard
Replace "invalid" with "dk" in address
homepage: http://www.notfound.dk/main/index.html?page=usenet

Fra : Kent Friis

Dato : 04-03-07 22:25

Den Sun, 04 Mar 2007 21:22:50 +0100 skrev Mikkel Bundgaard:

> [...]
> InternetExplorer.... tror det hedder noget med regler, dont remember.
> Men du får et helt at andet webinterface ved at brue Internet Explorer.

"Et helt andet webinterface", aka. overhovedet ikke et webinterface
men en Outlook ActiveX.

Mvh
Kent

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 05-03-07 16:56

Kent Friis wrote:

> "Et helt andet webinterface", aka. overhovedet ikke et webinterface
> men en Outlook ActiveX.

Stadigvæk et webinterface, men bygget over ActiveX komponenter.
Webinterface fordi det indgår i en kontekst med en webbrowser(IE).
(At activeX er ækelt og de kunne opnå det samme med Ajax er en anden
diskussion)

Hilsen Mikkel Bundgaard

From: Mikkel Bundgaard