råd om mythtv på ældre hardware
Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-03-07 19:23

Jeg tænkte at inden jeg smed $$$ efter noget dyrt HTPC hardware, så
ville jeg lige rode lidt med MythTV på noget hardware jeg havde liggende.
Så jeg smed et ASUS V3800 TVR (TNT2) kort og et Hauppauge WinTV bt878
kort i en maskine med et ECS K7S5A motherboard og en 900MHz AMD Duron og
installerede Ubuntu Edgy Eft.

Men efter lidt roden, så må jeg sige at det virker ret ustabilt. Jeg
gætter på at NVIDIA driveren til sådan et gammelt kort er af en elendig
kvalitet (nvidia-glx-legacy pakken) og får skiftet til at crashe for et
godt ord.

Så inden jeg roder videre... er det fukdstændig halsløs gerning at prøve
at få Myth til at lave noget som helst fornuftigt med sådan en maskine?

Peter

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 01-03-07 20:08

On Thu, 01 Mar 2007 19:22:33 +0100, Peter Mogensen wrote:

> Så inden jeg roder videre... er det fukdstændig halsløs gerning at prøve
> at få Myth til at lave noget som helst fornuftigt med sådan en maskine?

Jeg har en mythtv kørende på en debian testing på en gammel Compaq
Proliant ML330 (mener jeg det er) Der sidder en 927 MHz PIII i, 1,5 GB
RAM samt et hauppauge kort med to tunere (PVR 500 hedder det vist).

Jeg kan bruge begge tunere samtidigt uden problemer.

Måske skulle du vælge en xubuntu istedet for ubuntu (Har jeg selv
overvejet til mit næste mediecenter)

Ellers spørg i dk.teknik.htpc - det er der alle mediecenter nørderne
sidder (Selvfølgelig mest windows, men der er vist også nogle myth'er
imellem)

/Kasper

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-03-07 20:20

Kasper Nordal Lund wrote:

> [...]
> RAM samt et hauppauge kort med to tunere (PVR 500 hedder det vist).
>
> Jeg kan bruge begge tunere samtidigt uden problemer.

PVR 500 er også et betydeligt nyere kort end det WinTV-kort jeg har (som
er fra ca. 98). Det var sådanset ikke så meget CPU'en jeg var nervøs for
men tuner-kortet og V3800/TVR kortet (TNT2 er en oldsag).

> Måske skulle du vælge en xubuntu istedet for ubuntu (Har jeg selv
> overvejet til mit næste mediecenter)

Jeg tvivler meget på at det ændrer på stabiliteten, men du har ret i at
der ikke er nogen grund til at køre Gnome på noget som aldrig viser
andet end MythTV's GUI.

Peter

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 01-03-07 21:01

On Thu, 01 Mar 2007 20:20:05 +0100, Peter Mogensen wrote:

> PVR 500 er også et betydeligt nyere kort end det WinTV-kort jeg har (som
> er fra ca. 98). Det var sådanset ikke så meget CPU'en jeg var nervøs for
> men tuner-kortet og V3800/TVR kortet (TNT2 er en oldsag).

Der sidder et ATI Rage XL i min maskine, aner ikke hvor meget hukommelse
der er er på, og er ikke klar over hvor meget det betyder.
Jeg bruger dog ikke tvout, da den kun fungerer som backend.

> Jeg tvivler meget på at det ændrer på stabiliteten, men du har ret i
> at der ikke er nogen grund til at køre Gnome på noget som aldrig viser
> andet end MythTV's GUI.

Det var mere ment til dit spørgsmål om hvorvidt det overhovedet kunne
betale sig at fortsætte med den ældre hardware, xubuntu er mindre krævende.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-03-07 21:21

Kasper Nordal Lund wrote:
> Der sidder et ATI Rage XL i min maskine, aner ikke hvor meget hukommelse
> der er er på, og er ikke klar over hvor meget det betyder.
> Jeg bruger dog ikke tvout, da den kun fungerer som backend.

Ahh... jeg har brug for at bruge TV-out på ASUS V3800 TNT2-kortet.
Mit Hauppauge kort virker stabilt, når blot X kan håndtere v4l ordentligt.

> Det var mere ment til dit spørgsmål om hvorvidt det overhovedet kunne
> betale sig at fortsætte med den ældre hardware, xubuntu er mindre krævende.

Ja... men så gammel er en 900MHz Duron heller ikke. Det er jo ikke
windows vista vi snakker om :)

Peter

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 01-03-07 23:53

Peter Mogensen wrote:

> Så inden jeg roder videre... er det fukdstændig halsløs gerning at prøve
> at få Myth til at lave noget som helst fornuftigt med sådan en maskine?

Jeg har MythTV kørernede ganske glimrende på 800 MHz PIII + PVR 350 og har
gjort det i over et år. Jeg bruger PVR'en som grafikkort uden problemer. Så
jeg vil umiddelbart tro at dit hardware sagtens kan være med.

Der er forresten en glimrende opsætningsguide til Edgy her:
<https://help.ubuntu.com/community/MythTV_Edgy?highlight=%28Mythtv%29>

Bjarne

Fra : Peter Mogensen

Dato : 02-03-07 10:10

Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> Jeg har MythTV kørernede ganske glimrende på 800 MHz PIII + PVR 350 og har
> gjort det i over et år. Jeg bruger PVR'en som grafikkort uden problemer. Så
> jeg vil umiddelbart tro at dit hardware sagtens kan være med.

Det var nu ikke CPU'en (skulle ikke have nævnt den). Det var de to
video/tv kort, der var i jeg tænkte på:

ASUS V3800/TVR (et TNT2-kort)
Hauppauge WinTV fra omkring '97

> Der er forresten en glimrende opsætningsguide til Edgy her:
> <https://help.ubuntu.com/community/MythTV_Edgy?highlight=%28Mythtv%29>

Tak ... den havde jeg ikke set.

Peter

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 03-03-07 10:19

Peter Mogensen wrote:

> Det var nu ikke CPU'en (skulle ikke have nævnt den). Det var de to
> video/tv kort, der var i jeg tænkte på:
>
> ASUS V3800/TVR (et TNT2-kort)
> Hauppauge WinTV fra omkring '97

Prøv at læse denne her:
<http://www.mythtv.org/wiki/index.php/Bttv>

Da der ikke er noget HW-encoder på kortet, skal den bruge CPU'en til
arbejdet (encode til MPEG2), og i følge ovenstående link, så ligger din CPU
lige på grænsen (så den hører med i regnskabet).

Men jeg vil umiddelbart sige: prøv det! Det kan så godt være at du ikke
får mulighed for både at optage og se udsendelser samtidigt.

Bjarne

Fra : Peter Mogensen

Dato : 04-03-07 21:03

> [...]
> arbejdet (encode til MPEG2), og i følge ovenstående link, så ligger din CPU
> lige på grænsen (så den hører med i regnskabet).

Ja... hvis det var det som var det problem jeg sloges med. (at optage).
Men mit problem er blot at få den til stabilt at kunne vise signalet på
skærmen. (hvilket jeg mistænker det gamle TNT2-kort og nVidias driver for).

Anayway... jeg dropper projektet.

Peter

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-03-07 17:55

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> skærmen. (hvilket jeg mistænker det gamle TNT2-kort og nVidias driver for).

Det var da for nemt Hvorfor ikke gå på jagt efter et "nyt"
grafikkort, det kan sikkert fås for en slik og pludselig får din maskine
sikkert nyt liv. Det er helt sikkert billigere end at kaste mange kkr
efter en sprit ny htpc, og udfordringen er jo næsten den samme

Thomas

Fra : Peter Mogensen

Dato : 05-03-07 23:15

Thomas Rasmussen wrote:
> Det var da for nemt Hvorfor ikke gå på jagt efter et "nyt"
> grafikkort, det kan sikkert fås for en slik og pludselig får din maskine
> sikkert nyt liv.

Fordi min maskine har en stor dum (faktisk 2) blæser, som larmer og
derfor kun er egnet til at lege med MythTV med.

> Det er helt sikkert billigere end at kaste mange kkr
> efter en sprit ny htpc, og udfordringen er jo næsten den samme

Det endelige system skal være så lydløst som muligt. Ligenu ser det ud
til at jeg skal håbe på at Via EPIA EX-serien bliver 100% understøttet.
Det ville være perfekt.

Peter

Fra : Per Jørgensen

Dato : 10-03-07 20:49

Peter Mogensen skrev:

> [...]
>
> Det endelige system skal være så lydløst som muligt. Ligenu ser det ud
> til at jeg skal håbe på at Via EPIA EX-serien bliver 100% understøttet.

Hej Peter.

Jeg kan kun råde dig til at lege - om det har noget virkning tør jeg
ikke sige - men det hjalp da mig da jeg startede med MythTV.

Mht til en maskine til Myth hatr jeg valgt en Shuttle som jeg absolut
ikke fortryder - den kører enormt godt .
MHT GUI osv - Jeg valgte i sin tid at installere Arch Linux på (Base =
server) hvorefter jeg lagde Openbox på - netop for at kunne bruge den
til lidt andre formål. MEN det endte i sidste ende med at jeg har en
maskine der kører totalt Optimalt. Men under Arch har man lavet pakken
IVTV som er driver til de fleste Hauppauge kort - Men jeg ved der findes
under soundforge et eller andet sted en side omkring hvilke driver der
hører til hvilke TVkort - hvor du kan få din løsning.
Hvis og så fremt du kun leger - Så brug 300 kr på et grafikkort og LEG.

Forresten er der nogle der har leget med tanken om at bruge SUN's gamle
terminaler til netværksboote og dermed bruge dem til Frontend til MythTV
..Jeg overvejer det voldsomt - da jeg har fået fat i et par stykker af dem!

/p

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-03-07 21:44

Per Jørgensen <pbj@mobilepeople.com> writes:

> [...]
> gamle terminaler til netværksboote og dermed bruge dem til Frontend
> til MythTV .Jeg overvejer det voldsomt - da jeg har fået fat i et par

SunRays er ikke nemme at danse med, men almindelige Sun'er skulle nok
kunne.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-03-07 21:25

Per Jørgensen wrote:
> Hvis og så fremt du kun leger - Så brug 300 kr på et grafikkort og LEG.

Hmm... måske skulle jeg have formuleret mit oprindelige spørgsmål
anderledes. Spørgsmålet var jo nok nærmere:

Er der kendte problemer med de nuværende nVidia-drivere til TNT2-kort?

Hvis ovenstående er svaret, så er det jo nærmest et "Sandsynligvis" ...

Og det var vist konklussionen på tråden: Ja... gamle nVidia kort er
spild af tid til TV-kort applikationer.

Jeg kan ihvertfald ikke få ganske almindeligt xawtv til at køre stabilt
med de to kort. Det gjorde det ellers for 3-4 år siden på Mandrake 8-9
stykker.

Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-03-07 22:39

On Tue, 13 Mar 2007 21:24:56 +0100
Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> Er der kendte problemer med de nuværende nVidia-drivere til TNT2-kort?

Jeg har en maskine med et sådan kort i, hvor der er installeret seneste
Ubuntu. For at få kortet til at anvende nvidia's driver, skulle jeg
installere den driver, der hedder nvidia-glx-legacy. Måske det samme
problem hos dig?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen