Spørgsmål om GPL (vs. OSI OS)
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 01-03-07 15:27

Hej alle

Hvis nu jeg laver et stykke software (fra bunden), og oversætter det til et
binært format, og lægger det binære format på nettet, og siger at det har
GPL
licens...

Kan nogen så tvinge mig til at udlevere kildekoden?

Jeg spørger fordi:

- det er jo min modtager der får licensen: Jeg er ikke omfattet af den. Jeg
har jo ret til at gøre hvad jeg vil med det jeg selv har lavet.
- I modtagerens licens står der: "1. You may copy and distribute verbatim
copies of the Program's source code as you receive it," - men hvad hvis
modtageren aldrig har fået den?

I OSI definition af OS, står der: "2. Source Code - The program must include
source code". Men, det kan jeg ikke finde i GPL?

Mvh

Mads
--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is it such a bad thing?
A: Top-posting.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 01-03-07 16:18

> [...]
M> nettet, og siger at det har GPL licens...

M> Kan nogen så tvinge mig til at udlevere kildekoden?

Nej. Det er kun ophavsretshaveren, der kan sagsøge dig for brud på
ophavsretten, og du vil nok ikke sagsøge dig selv.

Men du kan komme i problemer, hvis du stiller nogen i udsigt at dit
program faktisk er frit software under GPL-licensen. Det ville være
falsk reklame.

/Benny

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-03-07 17:11

Benny Amorsen wrote:

> Nej. Det er kun ophavsretshaveren, der kan sagsøge dig for brud på
> ophavsretten, og du vil nok ikke sagsøge dig selv.

Ja. Det er vist mest et spørgsmål om hvorvidt det er vildledende at
kalde det "fri software".
Det er rimeligt klart at det ikke overholder freedom 1 og 3
Personligt ville jeg også være betænkelig ved at videre distribuere det
jeg havde fået af dig, da jeg uundgåeligt ville krænke GPLv2 §3 og du så
ville have en klemme på mig.

Peter