Backup af bærbar HD med komandoen dd og gz~
Fra : sdsf

Dato : 28-02-07 17:08

Jeg har en bærbar som jeg gerne vil eksperimenterer lidt med.

Inden da, vil jeg gerne lave et billede af harddisken, en sata.
Jeg har intet sata udstyr så det nytter ikke at tage disken ud
og bare bruge dd.

Jeg tænkte så at boote en linux CD og så bruge dd herfra.

Harddisken er 60 GB, så jeg vil gerne komprimerer undervejs.

Komandoen må vel være noget lignende:

dd if=/dev/sda | gzip > /netpartition/hd.image

Er her en der kan bekræfte dette?

Jeg er usikker på hvor der skal stå ">" og "|"

Fra : Peter Mogensen

Dato : 28-02-07 18:12

sdsf wrote:
> [...]
>
> Harddisken er 60 GB, så jeg vil gerne komprimerer undervejs.
>
> Komandoen må vel være noget lignende:
>
> dd if=/dev/sda | gzip > /netpartition/hd.image

Ja, det lyder rigtigt.
Men måske skulle du have fat i et lidt mere organiseret system til den
slags:
http://www.sysresccd.org

.... og selvfølgelig lige sikre dig at du kan genskabe det du laver.

> Jeg er usikker på hvor der skal stå ">" og "|"

| fordi du sender stdout fra dd til stdin på et andet program (en pipe)
> fordi du rediregerer stdout fra gzip til en fil.

Peter

Fra : sdsf

Dato : 28-02-07 18:38

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse

> Ja, det lyder rigtigt.
Godt, og den anden vej må vel så være:

gunzip /netpartition/hd.image | dd of=/dev/sda

> Men måske skulle du have fat i et lidt mere organiseret system til den
> slags:
> http://www.sysresccd.org
>
> ... og selvfølgelig lige sikre dig at du kan genskabe det du laver.
Det jeg gerne vil, er at kunne genskabe harddisken så den er præcis
som den var før. Det jeg foreslår er vel den ultimative backup.

HD billedet er vel umulig at læse indholdet af går jeg ud fra.
der er et par NTFS partioner.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 28-02-07 19:08

sdsf wrote:
> "Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse

> Godt, og den anden vej må vel så være:
>
> gunzip /netpartition/hd.image | dd of=/dev/sda

Nej. gunzip laver om på selve filen. Du skal bruge:

gunzip -c /net....

eller:

zcat /netp....

> Det jeg gerne vil, er at kunne genskabe harddisken så den er præcis
> som den var før. Det jeg foreslår er vel den ultimative backup.

Ja, hvis man skal lægge det tilbage på den samme partition igen i præcis
samme form og har plads til at gemme en masse "tom" data, hvis ens
partition ikke er fuld.

> HD billedet er vel umulig at læse indholdet af går jeg ud fra.
> der er et par NTFS partioner.

Nyere Linux'er kan godt mounte NTFS. Ihvertfald read-only.

mkdir mountpoint
mount -t ntfs -o ro -o loop hd.image mountpoint

bemærk hd.image må ikke være comprimeret, hvis du skal mounte det.

Peter

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-02-07 19:27

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Nyere Linux'er kan godt mounte NTFS. Ihvertfald read-only.
>
> mkdir mountpoint
> mount -t ntfs -o ro -o loop hd.image mountpoint

Jeg tror ikke at det kan lade sig gøre, ihvertfald ikke hvis der er
flere partitioner på disk-imaget. Istedet kan man bruge tricket her:

# sfdisk -uS -l sda.raw
Disk sda.raw: cannot get geometry

Disk sda.raw: 0 cylinders, 0 heads, 0 sectors/track
Units = sectors of 512 bytes, counting from 0

Device Boot Start End #sectors Id System
sda.raw1 * 63 6779429 6779367 7 HPFS/NTFS
sda.raw2 6779430 6956144 176715 83 Linux
sda.raw3 6956145 9301634 2345490 82 Linux swap / Solaris
sda.raw4 9301635 117210239 107908605 8e Linux LVM

# losetup -o $[9301635*512] /dev/loop0 sda.raw

Bemærk at jeg bruger start-sektoren på partitionen jeg vil have fat i
i losetup-kommandoen. I mit tilfælde med LVM dukkede der så devices op
svarende til LVM-partitionerne (efter at have sat LVM op). Normalt vil
man bare bruge mount -t ntfs -o ro /dev/loop0 mountpoint.

Man kan også skrive til ntfs med ntfs-3g.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 28-02-07 21:32

sdsf wrote:

> Inden da, vil jeg gerne lave et billede af harddisken, en sata.
> Jeg har intet sata udstyr så det nytter ikke at tage disken ud
> og bare bruge dd.

Jeg har haft stor glæde af g4u til det formål.

http://www.feyrer.de/g4u/

Knus
Regnar

Fra : sdsf

Dato : 01-03-07 17:09

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har haft stor glæde af g4u til det formål.
>
> http://www.feyrer.de/g4u/

Fint.
Det er jo lige præcis hvad der skal til.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-03-07 19:29

On Wed, 2007-02-28 at 17:07 +0100, sdsf wrote:
> [...]
>
> Inden da, vil jeg gerne lave et billede af harddisken, en sata.
> Jeg har intet sata udstyr så det nytter ikke at tage disken ud

Jeg har lavet nedestående jeg bruger på mit arbejde.

Det fungere ved man tager en ny maskine, pakker den ud, og tænder for
den. Da harddisken er tom, booter den fra netværket.

Via netværket starter den pxelinux der starter fedoras installeren med
argumenterne "append initrd=initrd.img lang=uk_UK keymap=dk
method=http://172.20.30.254/ ip=dhcp". Installeren hentes nu via http,
og er en modificeret udgave, som starter nedestående shell script,
istedet for at starte python.

Nedestående script bliver kørt fra den tomme maskine, og checker som det
bruge SATA eller ej, bygger devices, partitioner, filsystmer, volumes,
swap, mounter filsystemerne, konfigurere ssh så den automatisk kan logge
ind på serveren, køre tar via en ssh der overfører filerne,
opretter /proc /sys, initialisere grub, retter hostnavn så den ved boot
vil spørge om hvilket indstillinger den skal konfigurer sig med,
unmounter alt og lukket ned.

Scriptet gør ikke som du har brug for, men du kan lære meget ved at læse
det.

#!/usr/bin/sh

disk=hda
grep sda /proc/partitions >/dev/null && disk=sda

echo Fundet disk: ${disk}

sleep 5

echo Creating /dev/

makedevs /dev/sda b 8 0 0 8 5 >/dev/tty5
makedevs /dev/hda b 3 0 0 8 5 >/dev/tty5

echo Creating RAW partitions

sfdisk -f /dev/${disk} <<EOF >/dev/tty5
unit: sectors
/dev/${disk}1: start=63, size=195363, Id=83, bootable
/dev/${disk}2: start=195426, size=58593969, Id=8e
EOF

echo Creating /boot

mke2fs -j /dev/${disk}1 >/dev/tty5
e2label /dev/${disk}1 /boot >/dev/tty5

echo Deleting old lvm records

dd if=/dev/zero of=/dev/${disk}2 count=2048 >/dev/tty5

echo Creating lvm

lvm pvcreate /dev/${disk}2 >/dev/tty5
lvm vgcreate VolGroup00 /dev/${disk}2 >/dev/tty5
lvm lvcreate VolGroup00 -L 20G -n LogVol00 >/dev/tty5
lvm lvcreate VolGroup00 -L 992M -n LogVol01 >/dev/tty5

echo Creating /

mke2fs -j /dev/VolGroup00/LogVol00 >/dev/tty5

echo Creating swap

mkswap /dev/VolGroup00/LogVol01 >/dev/tty5

echo Mounting /

mkdir -p /tmp/mnt >/dev/tty5
mount /dev/VolGroup00/LogVol00 /tmp/mnt >/dev/tty5

echo Mounting /boot

mkdir -p /tmp/mnt/boot >/dev/tty5
mount /dev/${disk}1 /tmp/mnt/boot >/dev/tty5

echo Configuring SSH

cp -a /mnt/runtime/.ssh / >/dev/tty5

echo Restore files from MASTER stderr - tty6

ssh 172.20.30.254 tar czf - --one-file-system / /boot /dev | tar xvzf -
-C /tmp/mnt/ >/dev/tty5

echo Creating /proc and /sys

mkdir /tmp/mnt/{proc,sys} >/dev/tty5

echo Initiate GRUB
cat >/tmp/mnt/boot/grub/device.map <<EOF
(hd0) /dev/${disk}
EOF

cp /tmp/mnt/sbin/grub /sbin/

/tmp/mnt/sbin/grub-install --root-directory=/tmp/mnt /dev/${disk}
>/dev/tty5

echo Setting HOSTNAME to topghost

grep -v HOSTNAME /tmp/mnt/etc/sysconfig/network >/tmp/mnt/tmp/network
cat /tmp/mnt/tmp/network >/tmp/mnt/etc/sysconfig/network
echo HOSTNAME=\"topghost\" >>/tmp/mnt/etc/sysconfig/network

echo Unmounting and reboot.

umount /tmp/mnt/boot >/dev/tty5
umount /tmp/mnt >/dev/tty5

halt