Quickcam modul
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 25-02-07 15:54

Hej

Jeg er ved at prøve om jeg kan få mit webcam til at virke under linux.

Det drejer sig om et quickcam express
(Bus 001 Device 006: ID 046d:0840 Logitech, Inc. QuickCam Express).

Kompileringen af qc-usb går fint nok, men når jeg modprober giver dmesg mig
følgende fejl:

quickcam: disagrees about version of symbol video_devdata
quickcam: Unknown symbol video_devdata
quickcam: disagrees about version of symbol video_unregister_device
quickcam: Unknown symbol video_unregister_device
quickcam: disagrees about version of symbol video_register_device
quickcam: Unknown symbol video_register_device

Jeg har også et andet webcam, et Labtech:
Bus 001 Device 006: ID 046d:0840 Logitech, Inc. QuickCam Express

Som bruger gspca driveren, og den kompilerer også fint, men fejler ved
modprobe på nøjagtig samme måde:

gspca: disagrees about version of symbol video_devdata
gspca: Unknown symbol video_devdata
gspca: disagrees about version of symbol video_unregister_device
gspca: Unknown symbol video_unregister_device
gspca: disagrees about version of symbol video_device_alloc
gspca: Unknown symbol video_device_alloc
gspca: disagrees about version of symbol video_register_device
gspca: Unknown symbol video_register_device
gspca: disagrees about version of symbol video_device_release
gspca: Unknown symbol video_device_release

Min kerne version:
Linux debian 2.6.18.6 #1 Mon Dec 25 16:02:24 CET 2006 i686 GNU/Linux

Hvad kan problemet være?

Martin Kaltoft

Fra : Kent Friis

Dato : 25-02-07 16:08

Den Sun, 25 Feb 2007 15:53:32 +0100 skrev Martin Kaltoft:
> [...]
>
> Jeg har også et andet webcam, et Labtech:
> Bus 001 Device 006: ID 046d:0840 Logitech, Inc. QuickCam Express

Efter ID'erne at dømme burde de bruge samme driver.

> [...]
>
> Min kerne version:
> Linux debian 2.6.18.6 #1 Mon Dec 25 16:02:24 CET 2006 i686 GNU/Linux

Umiddelbart vil jeg gætte på at du compiler driveren imod en anden
kerne-version end du bruger. Jeg bruger også gspca-driveren, og den
virker fint (og gjorde det også med 2.6.18.* kernerne).

Mvh
Kent

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 25-02-07 16:29

> Efter ID'erne at dømme burde de bruge samme driver.

Ja, det ville jeg også mene, men jeg kan altså ikke få nogen driver til at
loade.

> Umiddelbart vil jeg gætte på at du compiler driveren imod en anden
> kerne-version end du bruger. Jeg bruger også gspca-driveren, og den
> virker fint (og gjorde det også med 2.6.18.* kernerne).

Ok, men det mener jeg altså ikke at jeg gør, jeg har kernel-sources fra den
kørende kerne liggende under /usr/src/linux, så modulerne burde compile op
mod dem, men de virker altså ikke...

Martin Kaltoft