MS Windows
briani 27239
xp og RAM-mængden
Fra : wilstrup

Dato : 26-02-07 20:27

Jeg har lige hørt at det ikke nytter at sætte mere end 2 GB RAM i en
computer med XP - home eller Pro, da XP ikke kan udnytte mere end de to.

Det blev oplyst af en forhandler hos BETAFON i København.

Microsoft sagde direkte at vedkommende løj, og fortalte at XP i begge
versioner godt kunne udnytte 4 GB RAM- og en tredje tekniker, jeg spurgte
om det samme, sagde at han aldrig havde hørt noget om at XP ikke skulle
kunne udnytte mere end 2 GB RAM-

Det samme gælder for Vista.

Nu er det jeg spørger jer kloge mennesker- hvad er der op og ned i den sag?
Kunne man evt. henvise til et link, der forklarer det -gerne på engelsk?

Fra : Lasse Jensen

Dato : 26-02-07 21:13

wilstrup wrote:

> [...]
>
> Nu er det jeg spørger jer kloge mennesker- hvad er der op og ned i den
> sag? Kunne man evt. henvise til et link, der forklarer det -gerne på

32 bit styresystemer kan ikke udnytte 4 gb optimalt, da noget af det 4 gb
adresserum en 32 bit CPU har til rådighed (2^32) skal bruges til andre
ting. Med 4 gb RAM i et 32 bit system vil du typisk se 3.5 gb RAM.

Hvis du bruger en 64 bit version af XP eller Vista, som vist selv finder ud
af det, er der ingen ko på isen. Der findes også nogle tricks, der kan få
32 bit systemer til at kunne addressere mere end 4 gb, men det involverer
segmentering af hukommelsen og er ikke en optimal løsning.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : wilstrup

Dato : 27-02-07 00:12

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 32 bit systemer til at kunne addressere mere end 4 gb, men det involverer
> segmentering af hukommelsen og er ikke en optimal løsning.

Mange tak!