De første begynder spørgsmål Redhat 6.0
Fra : Morten B. Nielsen

Dato : 01-07-01 11:13

Hej alle.

Jeg er gået igang med at udforske Linux, det er helt nyt for mig (Jeg er vandt til Windåser).
Så jeg smed en gammel Redhat 6.0 på en maskine jeg har stående. Installationen forløb helt smertefrit, og den fandt selv netkort m.v.

Det er meningen at jeg vil bruge den som www og mail-server. Der var da også svar på port 80 straks efter, med en flot "It Worked" side

Jeg har bare lige et par helt banale spørgsmål som jeg ikke kan finde i hjælpen...

1. Jeg fik pillet ved 'start menuen' så den ikke længere starter i Gnome, men i X-Windows. Hvordan går jeg tilbage til Gnome?

2. Jeg kan ikke finde ud af at ændre opløsning på skærmen. Så jeg kører 640x480, som jeg valgte under installationen!

3. Jeg kan ikke FTP'e fra en klient over netværket om root-user, er det normalt. Jeg så et sted at der var en FTP-user, men kunne ikke angive hans password...!??

4. Kan man ikke søge efter ord i den indbyggede hjælpetekst? Hvordan?

5. Hvordan kan man undgå at systemet starter GUI'en, og vice versa?

Ja det var en masse spørgsmål, håber på svar. På forhånd tak.

--
Mvh Morten
=#=

Fra : Martin Andersen

Dato : 01-07-01 12:11

Morten B. Nielsen wrote:

[SNIP]

Start med at installere en ny Linux distribution.
En gammel distribution har masser af sikkerhedshuller, og det
er ikke godt, specielt når den skal bruges som server.

Martin.

Fra : frank damgaard

Dato : 01-07-01 13:20

Martin Andersen <maa.150@rsk.dk> wrote:

> [...]

> En gammel distribution har masser af sikkerhedshuller, og det
> er ikke godt, specielt når den skal bruges som server.

Hvis det blot er på et lokalnet (eller standalone) uden forbindelse til
omverdenen risikoen ikke stor, men ellers......!

Redhat 7.x kan jo hentes som ISO, eller fås flere steder.
Se http://www.sslug.dk/linuxkommercielt
--
Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda

Fra : Rasmus Bøg Hansen