Mondo backup over internet
Fra : Den

Dato : 24-02-07 03:29

Jeg har en Linux server stående ude i byen og vil gerne tage Mondo backup af
min maskine til denne server. Vil det være OK, at lave en NFS mapping over
internettet eller vil det være alt for ustabilt og hvordan kan man ellers
løse det?

Fra : Steen Suder

Dato : 24-02-07 12:44

Den wrote:

> [...]
> af min maskine til denne server. Vil det være OK, at lave en NFS mapping
> over internettet eller vil det være alt for ustabilt og hvordan kan man

Tjah... det ville det nok. Brug rsync over ssh i stedet.

--
Steen Suder

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-02-07 23:00

On Sat, 24 Feb 2007 03:28:48 +0100, "Den" <den_nospam_X123@gmail.com>
wrote:

> Jeg har en Linux server stående ude i byen og vil gerne tage Mondo
> backup af min maskine til denne server.

Hvad er "Mondo backup"? Mener du "Mondo Rescue" (Det var det nærmeste
jeg kom med Google, og ser lidt Ghost-agtigt ud. Er det nogenlunde
rigtigt forstået?)

I så fald... Hvad jeg ville gøre var at lave et OS-image lokalt og kun
sende selve dataene 'ud af huset'. Jeg ville være bekymret ved at
sende al konfiguration, password-filer etc etc over NFS, der ikke har
verdens bedste sikkerhedshistorie. Backup af data ville jeg laver med
rsync over ssh fordi det er både meget effektivt og rimeligt sikkert.

-A

Fra : Den

Dato : 25-02-07 00:35

> Hvad er "Mondo backup"? Mener du "Mondo Rescue" (Det var det nærmeste
> jeg kom med Google, og ser lidt Ghost-agtigt ud. Er det nogenlunde
> rigtigt forstået?)

Ja, det er den.

> [...]
> verdens bedste sikkerhedshistorie. Backup af data ville jeg laver med
> rsync over ssh fordi det er både meget effektivt og rimeligt sikkert.

Jeg er kommet til samme konklusion. Jeg var nok lidt for hurtig ude med, at
jeg ville lave Mondo backup over internettet, for den laver jo reelt kun en
fuld disaster recovery, hvilket er godt, hvis det er det man skal bruge. Jeg
var dog ude på at få en daglig backup og jeg har allerede en rsync løsning
oppe at køre. Dog kun en alm rsync (ikke over SSH) men kun med adgang fra
min IP.