netforbindelse
Fra : Hans Houmøller

Dato : 22-02-07 14:08

Jeg har to computere der kører delt internetforbindelse. Begge har
WinXP, og "den ene" yderligere ubuntu.
Når jeg kører Windows kan maskinerne begge bruge den printer der er
tilstluttet "den anden".
Når jeg kører ubuntu, kan jeg ikke få forbindelse til "den anden"
maskine samt printeren.
Jeg kan ikke forstå hvorfor Win-Win virker, men ikke Win-ubuntu!
Er løsningen ekstra netkort i begge maskiner og et croos over kabel
imellem dem?
Hans

Fra : Bo Bichel Nørbæk

Dato : 22-02-07 15:44

Den Thu, 22 Feb 2007 14:08:17 +0100 skrev Hans Houmøller:

> [...]
> Jeg kan ikke forstå hvorfor Win-Win virker, men ikke Win-ubuntu!
> Er løsningen ekstra netkort i begge maskiner og et croos over kabel

Jeg formoder, at de to maskiner har nogle NETBIOS-navne, som de
kommunikerer ud til hinanden, når de kører XP (ved det ikke helt præcist,
for jeg har mere erfaring med Linux end med Windows). Linux resolver
normalt ikke værtsnavne med NETBIOS, men med hosts-filer og/eller dns.
Kunne problemet ligge dér?

Hvilke ip-adresser får dine maskiner tildelt, når de kører XP? Hvilken
ip-adresse har "den ene", når den kører Ubuntu?

/Bo

Fra : Hans Houmøller

Dato : 22-02-07 16:26

Bo Bichel Nørbæk skrev:

> Hvilke ip-adresser får dine maskiner tildelt, når de kører XP?

Jeg bruger DHCP, altså servertildelte adresser.

Fra : Bo Bichel Nørbæk

Dato : 22-02-07 16:48

Den Thu, 22 Feb 2007 16:26:17 +0100 skrev Hans Houmøller:

> Jeg bruger DHCP, altså servertildelte adresser.

Dér har vi nok forklaringen på, at din Ubuntu ikke kan finde "den anden"
maskine på netværket - medmindre dhcp-serveren er sat op til at give "den
anden" maskine den samme ip-adresse hver gang.

Dit Linux-printsystem (CUPS, formoder jeg) skal kende enten
dns-værtsnavnet eller ip-adressen på "den anden" maskine for at kunne
sende printdata til den.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 22-02-07 17:54

Der er jo helt sikkert noget, jeg ikke har konfigureret rigtigt eller
overhovedet. Hvad det så lige er, jeg skal gøre, ved jeg ikke og har
ikke kunnet finde ud af det i ubuntus hjælpefunktion.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 22-02-07 18:37

On Thu, 2007-02-22 at 15:47 +0000, Bo Bichel Nørbæk wrote:
> Dit Linux-printsystem (CUPS, formoder jeg) skal kende enten
> dns-værtsnavnet eller ip-adressen på "den anden" maskine for at kunne
> sende printdata til den.

Hvis de sidder i samme subnet, kan CUPS ikke selv finde den anden
maskine (forudsat de begge køre CUPS)?

Fra : Bo Bichel Nørbæk

Dato : 22-02-07 22:44

Den Thu, 22 Feb 2007 17:54:15 +0100 skrev Hans Houmøller:

> Der er jo helt sikkert noget, jeg ikke har konfigureret rigtigt eller
> overhovedet. Hvad det så lige er, jeg skal gøre, ved jeg ikke og har
> ikke kunnet finde ud af det i ubuntus hjælpefunktion.

Kunne du ikke prøve at stikke mig de ip-adresser, dine maskiner får?

I Linux kan du finde ud af ip-adressen på maskinen ved at åbne et
terminalvindue og skrive /sbin/ifconfig. I Windows XP kan du åbne et
DOS-vindue og skrive ipconfig (gør dette på begge maskiner).

Derefter kan du sætte CUPS op til at benytte printeren på "den anden"
maskine sådan her (vejledningen går ud fra CUPS version 1.2.7 - som følger
med min egen Linux-distribution - som er OpenSUSE 10.2):

1) Åbn url'en http://localhost:631 i et browservindue på Linux-maskinen
2) Vælg fanebladet "Administration", og indtast brugernavn root og dit
root-password.
3) Tryk på knappen "Add Printer".
4) Giv printeren et eller andet navn, og tryk "Continue".
5) Vælg "Windows Printer via SAMBA" i drop down-boksen, og tryk "Continue".
6) Udfyld feltet "Device URI" med smb://<ip-adresse på "den anden"
maskine>/<printersharenavn på "den anden" maskine>, og tryk "Continue"
7) (Herefter kommer der nogle trin til at vælge printermærke og -model og
måske nogle flere trin).

Det vigtige her er, at du skal give ip-adressen (eller DNS-navnet) på
"den anden" maskine i trin 6. IKKE det maskinnavn, du har givet "den
anden" maskine i Windows, for dét navn kender Linux ikke.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-02-07 15:49

Tak for det udførlige svar, Bo.
Jeg har forsøgt at sende epost til dig, men den går ikke igennem, så her
kommer de ip-adresser du spørger efter:

1) WinXp-maskinen med HP-printeren: 80.196.116.116

2) Linux-maskinen: 83.94.147.104

Er det hvad der skal bruges?
Hans

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-07 23:16

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> writes:

> 1) WinXp-maskinen med HP-printeren: 80.196.116.116
>
> 2) Linux-maskinen: 83.94.147.104

Argh, du har offentlige IP-adresser hos TDC.

Med mindre du har behov for at have maskinerne på offentligt, så
anbefales du seriøst at investere i en lille router, som kan give dem
numre så de kan se hinanden let via TCP/IP.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-02-07 23:33

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
E Argh, du har offentlige IP-adresser hos TDC.
Er det er problem, jeg ikke kender til?
Hans

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-07 00:54

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> writes:

> Er det er problem, jeg ikke kender til?
> Hans

Problemet i Linuxverdenen ligger i at de tildelte IP-adresser ikke
nødvendigvis ligger i samme segment, så al trafik skal en tur frem og
tilbage over ADSL-linien.

Windows kommer ud over det ved at have netbios aktiv.

Hvad der er meget værre er at (dengang jeg havde det) alle porte er
åbne ud mod Internettet, og man kan blive velsignet med alskens virus
og sådan. Alene af den grund er en lille router en god stopklods.

Derudover er der vist ikke de store problemer.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Hans Houmøller

Dato : 25-02-07 17:54

Jeg har efter ordene her bestilt en router, så igen tak for assist.
Den (assisten) flyder for mig meget fint her, så tak til alle der bidrager.
Hans

Fra : Bo Bichel Nørbæk

Dato : 24-02-07 23:13

Den Sat, 24 Feb 2007 15:49:03 +0100 skrev Hans Houmøller:

> [...]
> kommer de ip-adresser du spørger efter:
>
> 1) WinXp-maskinen med HP-printeren: 80.196.116.116

Så vidt jeg kan se, kan du godt få Linux-maskinen til at sende printdata
til Windows-maskinen, men det vil foregå via rutere hos TDC, fordi dine to
maskiner ikke er på samme "undernet". Så det vil nok ikke være optimalt
rent sikkerhedsmæssigt.

PS: Min rigtige e-mail-adresse får du ved at fjerne "REMOVETHIS" fra den,
der er angivet i afsenderfeltet i din usenetlæser.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-02-07 12:40

On Sun, 2007-02-25 at 00:54 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Problemet i Linuxverdenen ligger i at de tildelte IP-adresser ikke
> nødvendigvis ligger i samme segment, så al trafik skal en tur frem og
> tilbage over ADSL-linien.

Det er let nok at læse...opret et lokal net, fx i adresserummet
192.168.0.0/24.

PÃ¥ linux maskinen tildeler man eth0:1 en adresse i dette adresserum, og
på windows maskinen tilføjer man en fast alternativ adresse (jeg er ikke
100% sikker på terminologien)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-07 14:37

"Christian E. Lysel" <christian@examples.net> writes:

> Det er let nok at læse...opret et lokal net, fx i adresserummet
> 192.168.0.0/24.

Naturligvis kan man gøre det, men så går ideen med DHCP en smule af i
mine øjne.

Desuden har man stadig problemet med Windowsmaskiner direkte på
internettet. Før SP2 kunne man ikke NÅ at opgradere Windows før den
var inficeret.

> På linux maskinen tildeler man eth0:1 en adresse i dette adresserum, og
> på windows maskinen tilføjer man en fast alternativ adresse (jeg er ikke
> 100% sikker på terminologien)

Det er i mine øjne for teknisk for mange.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-02-07 15:05

On Sun, 2007-02-25 at 14:37 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Naturligvis kan man gøre det, men så går ideen med DHCP en smule af i
> mine øjne.

Nej, du bruger stadigvæk DHCP til internet.

> Det er i mine øjne for teknisk for mange.

Enig.