server-distro
Fra : Leonard

Dato : 21-02-07 12:12

Jeg er ved at opgradere min server, der længe har kørt Fedora.
Jeg har aldrig været helt enig med Fedora og nogen ting har jeg aldrig
fået til at virke, så derfor vil jeg gerne prøve noget andet.

Jeg ved godt at det siges at en server ikke skal have GUI, men jeg
synes altså at nogenting er nemmere når jeg får det præsenteret
grafisk og selvom jeg kan finde ud af at bruge kommandolinien, så vil
jeg helst være fri.

Jeg har prøvet ganske kort med Suse og synes faktisk godt om Yast, men
når det gælder opsætning af router ville det ikke som jeg ville.
Så har jeg forsøgt med SME-server, for den kan jo næsten bare det den
skal kunne, men så alligevel ikke.

Fx. synes jeg at sikkerheden er prioriteret underligt, når
directorylisting er on, mens .htaccess ikke virker. Og at få det
omvendt er ikke ligetil. Det lader også til at webinterfacet
omkonfigurerer, hvis noget er ændret manuelt.

Serveren skal være:
router
firewall
webserver - med virtuelle domæner, php, mysql, image-magick, .htaccess
sambaserver
news-server
mail-server - med virtuele domæner
ftp-server - med noget sikkerhed på

Jeg vil gerne have mulighed for at sætte en installation op, som jeg
kan fjernstyre på en eller anden måde fra en windows-xp på det interne
netværk.
Jeg vil gerne selv bestemme stien til webserverens underkataloger og
have kontrol over version af apache, php, mysql.

Derudover skal den forbinde med en anden server og via ssh udføre en
rsync styret af cron.

Når alt dette kører vil jeg også gerne have den til at være
telefoni-server, noget med asterix-PBX

Hvad vil I foreslå at jeg vælger?
--
Leonard

Detected 892k stolen memory

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-02-07 12:53

On Wed, 21 Feb 2007 12:12:14 +0100, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>Jeg er ved at opgradere min server, der længe har kørt Fedora.
>Jeg har aldrig været helt enig med Fedora og nogen ting har jeg aldrig
>fået til at virke, så derfor vil jeg gerne prøve noget andet.

...cut

> [...]
>have kontrol over version af apache, php, mysql.
>
>Derudover skal den forbinde med en anden server og via ssh udføre en

...cut

Mon du vinder noget ved at skifte distro ??

For mig at se ligger dine problemer i opsætningen af de enkelte server
funktioner. Og det vil jo være det samme uanset hvilken distro du
vælger: De kører jo stort set alle Samba, Apache, OpenSSH etc..

Jeg vil da foreslå du fortsætter med Fedora når du har brugt tid på at
sætte dig ind i den....

En ting vil jeg dog anbefale: Få dig en hardware router/firewall - Det
er en imponerede samling funktioner du samler på een maskine. Det gør
opsætningen kompliceret, og der er alt for stor risiko for at du ved
et uheld får blotlagt maskinen når du sidder og piller med
opsætningen...

<mlr>

Fra : Leonard

Dato : 21-02-07 16:02

Michael Rasmussen <michael@invalid> wrote:

>Jeg vil da foreslå du fortsætter med Fedora når du har brugt tid på at
>sætte dig ind i den....

Tjah, det kan godt være det er den vej jeg skal. Jeg valgte jo i sin
tid Fedora, fordi de fleste vejledninger jeg fandt var til Red Hat /
Fedora og sådan er det stadig væk, synes jeg.

> [...]
>opsætningen kompliceret, og der er alt for stor risiko for at du ved
>et uheld får blotlagt maskinen når du sidder og piller med

I Fedora synes jeg at router/firewall var det nemmeste at have med at
gøre, så det lader jeg den nok blive ved med.

Jeg synes såmænd ikke det er så mange funktioner, slet ikke når jeg
ved at den kun skal bruges af mig og ikke skal serve for mange
brugere.

Fra : Ole Nielsen

Dato : 21-02-07 17:34

Du kunne evt. kigge på www.dd-wrt.com som router/firewall.
Den kører både på billige router baseret på Boardcom chip og en X86 version
til en "gl. PC"

Mvh
Ole

Fra : Rasmus

Dato : 21-02-07 18:08

On 2007-02-21, Ole Nielsen <karen-oleFJERNDETTE@mail.dk> wrote:
> Du kunne evt. kigge på www.dd-wrt.com som router/firewall.
> Den kører både på billige router baseret på Boardcom chip og en X86 version
> [...]

hvis man ønsker at smide lidt flere penge i det
er der jo aldtid www.soekris.com

/Rasmus

www.linuxfromscratch.dk
www.c-system.org
http://irc.linux.dk

Fra : Rasmus

Dato : 21-02-07 18:11

On 2007-02-21, Leonard <piper28a@gmail.invalid> wrote:
> [...]
> rsync styret af cron.
>
> Når alt dette kører vil jeg også gerne have den til at være

Blive hvor du er som folk siger, men du kunne eventuelt
kigge på eks. www.debian.org

Jeg stoppede med at bruge Fedora (Red Hat) da den var i version 6.2
og skiftede til debian i sin tid, primært pga. apt-get
jeg ved at apt-rpm findes, men jeg har aldrig
valgt at bruge tid på det

Personligt synes jeg ikke om de store dist til "servere" der er ingen
grund til store fancye grafiske ting etc, det kan man aldtid smide på
en WS

men hvis du er glad så bliv hvor du er.

kan fedora overhovedet lave en none grafisk installation idag?
så den bare ruller en omgang ncurses?.

/Rasmus

www.linuxfromscratch.dk
www.c-system.org
http://irc.linux.dk

Fra : Jan Birk

Dato : 22-02-07 07:55

> kan fedora overhovedet lave en none grafisk installation idag?
> så den bare ruller en omgang ncurses?.

Sagtens

/Jan

Fra : Jørgen

Dato : 22-02-07 07:01

Leonard wrote:

> [...]
> omvendt er ikke ligetil. Det lader også til at webinterfacet
> omkonfigurerer, hvis noget er ændret manuelt.

Ændring af opsætning i en SME server skal altid ske via templates.
Håndrettede konfigurationsændringer overskrives ved genstart af de
pågældende services.

Fra : P og T

Dato : 23-02-07 17:16

> [...]
> router
> firewall
> webserver - med virtuelle domæner, php, mysql, image-magick, .htaccess

Det eneste SME ikke har som standard af de ting du nævner, er news server.
Men jeg er sikker på der en contrib til det.

> Jeg vil gerne selv bestemme stien til webserverens underkataloger og
> have kontrol over version af apache, php, mysql.

Jeg vil give dig ret i at versionerne nogen gange er lidt konservative på
SME, men de kan som oftest opgraderes.

> Derudover skal den forbinde med en anden server og via ssh udføre en
> rsync styret af cron.

Det kan i hvertfald klares med et script

> Når alt dette kører vil jeg også gerne have den til at være
> telefoni-server, noget med asterix-PBX

Og det findes der en contrib til som bare er kanon... Integrerer med
webpanelet til konfigurering

> Hvad vil I foreslå at jeg vælger?

Enten at du beholder det du har og får de forskellige ting til at køre hen
ad vejen, eller SME så det kører med det samme.

Per

Fra : Peter Mogensen

Dato : 23-02-07 20:41

Leonard wrote:
> Jeg ved godt at det siges at en server ikke skal have GUI,

En server bør generelt ikke køre software, der ikke er brug for. GUI er
IMHO et af dem.
.... med mindre selvfølgelig at det er en X server :)

Peter