Hvor kan man downloade Linux distro
Fra : Karsten

Dato : 21-02-07 11:35

Jeg mangler et sted hvor man kan download f.eks. Opensuse eller ligende på
dvd ( ikke bit-troender filer), men kom ikke og forslå klid.dk, for der kan
jeg få lov til at downloade og jeg sidder ellers i danmark....

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-02-07 11:44

"Karsten" <faerk@skjern-net.dk> writes:

> Jeg mangler et sted hvor man kan download f.eks. Opensuse eller ligende på
> dvd ( ikke bit-troender filer), men kom ikke og forslå klid.dk, for der kan
> jeg få lov til at downloade og jeg sidder ellers i danmark....

Det er ikke specielt svært at finde hvis man går ind på
http://opensuse.org/

//Makholm

Fra : Karsten

Dato : 22-02-07 11:49

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> Det er ikke specielt svært at finde hvis man går ind på
> http://opensuse.org/

Mange tak for hjælpen, så nu er min pc oppe og køre igen, så er man også fri
for det Windows lort.

Fra : carsten

Dato : 22-02-07 12:15

Karsten wrote:

> Mange tak for hjælpen, så nu er min pc oppe og køre igen, så er man også
> fri for det Windows lort.

Tilykke.

Et godt sted at hende distributioner er www.klid.dk
Carsten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-02-07 12:43

Fra : carsten

Dato : 22-02-07 13:33

Michael Rasmussen wrote:

> Fra Karstens (med K) første indlæg:
> "men kom ikke og forslå klid.dk, for der kan
> jeg få lov til at downloade og jeg sidder ellers i danmark"

det kræver en uddybning ? hvad gør du og hvad får du af fejl ?
Carsten

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 22-02-07 13:39

carsten wrote:

> det kræver en uddybning ? hvad gør du og hvad får du af fejl ?

Man har kun adgang til at downloade fra klid.dk hvis ens IP
adresse kan slås op i navneserveren, og dette navn ender på .dk

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 24-02-07 00:47

Den Thu, 22 Feb 2007 13:38:52 +0100. skrev Mogens Kjaer:

> Man har kun adgang til at downloade fra klid.dk hvis ens IP
> adresse kan slås op i navneserveren, og dette navn ender på .dk

Vi ville gerne lave en lidt mindre restriktiv begrænsning på klid.dk.
Jeg har en liste af ip-numre, som regnes for danske, men det
er endnu ikke lykkedes mig at få denne begrænsning til at spille.

Hilsen
keld

Fra : Kent Friis

Dato : 24-02-07 09:47

Den Fri, 23 Feb 2007 23:47:22 +0000 skrev Keld Jørn Simonsen:

> Vi ville gerne lave en lidt mindre restriktiv begrænsning på klid.dk.
> Jeg har en liste af ip-numre, som regnes for danske, men det
> er endnu ikke lykkedes mig at få denne begrænsning til at spille.

Jeg mener ikke det bliver mere præcist af det. Det gør det bare
endnu sværere for folk at løse problemet, med IP-check kan de ikke
længere bare bede deres ISP om at få fixet DNS'en, men bliver
nødt til at finde en ISP med IP-numre der regnes for danske.

Dengang Google begyndte at bruge IP-check til at tvinge folk til at
få google på det sprog de hørte til (i stedet for at bruge browserens
sprogindstilling), fik os Tele2-kunder Google på hollandsk. Det tog
flere måneder før det blev ændret, formentlig ved at Google ændrede
i deres liste.

Mvh
Kent

Fra : Karsten

Dato : 24-02-07 12:16

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> sprogindstilling), fik os Tele2-kunder Google på hollandsk. Det tog
> flere måneder før det blev ændret, formentlig ved at Google ændrede

Tak for hjælpen alle samme, jeg har fået dowloadet og installeret OpenSuSe
10.2 fandt den på en udenlandsk server.

Fra : claus

Dato : 24-02-07 14:01

Keld Jørn Simonsen skrev:

Er det muligt at få jer til at gemme ældre udgivelser lidt længere tid?

Jeg tænker f.eks på inst-source et par versioner baglæns for dem der
gerne vil vente med at opgradere.

Med venlig hilsen Claus

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 25-02-07 18:35

Den Sat, 24 Feb 2007 14:00:37 +0100. skrev claus:

> Keld Jørn Simonsen skrev:
>
> Er det muligt at få jer til at gemme ældre udgivelser lidt længere tid?
>
> Jeg tænker f.eks på inst-source et par versioner baglæns for dem der
> gerne vil vente med at opgradere.

Vi gemmer normalt et par versioner tilbage, men i nogen distoer fylder det
så meget at vi ikke har plads til det. Er der nogen distroer du specielt
har i tankerne?

Hilsen
keld

Fra : claus

Dato : 26-02-07 12:53

Keld Jørn Simonsen skrev:

> Vi gemmer normalt et par versioner tilbage, men i nogen distoer fylder det
> så meget at vi ikke har plads til det. Er der nogen distroer du specielt
> har i tankerne?

Ja nu har jeg lige opgraderet til opensuse 10.2 men ellers foretrækker
jeg at være ihvertfald en version bagud.

Med venlig hilsen Claus

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 26-02-07 13:27

Den Mon, 26 Feb 2007 12:52:58 +0100. skrev claus:

> Ja nu har jeg lige opgraderet til opensuse 10.2 men ellers foretrækker
> jeg at være ihvertfald en version bagud.

Opensuse 10.1 har vi da liggende.

Hilsen
keld

Fra : claus

Dato : 26-02-07 17:37

Keld Jørn Simonsen skrev:

> Opensuse 10.1 har vi da liggende.

Ja men 10.0 forsvandt. 10.1 var så problematisk at jeg har set bort fra den.
Det kunne være lækkert om de kunne ligge i f.eks 3 år.
Med venlig hilsen Claus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-07 20:42

claus <brev@linuxwaves.com> writes:

> Ja men 10.0 forsvandt. 10.1 var så problematisk at jeg har set bort fra den.
> Det kunne være lækkert om de kunne ligge i f.eks 3 år.

Der blev nævnt noget om et pladsproblem :(

Måske tager de imod donationer af ekstra harddiskplads?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 27-02-07 16:57

Den Mon, 26 Feb 2007 20:41:50 +0100. skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Der blev nævnt noget om et pladsproblem :(
>
> Måske tager de imod donationer af ekstra harddiskplads?

Ja, det gør vi da. Små gaver modtages med glæde, større med
begærlighed

Hilsen
keld

Fra : claus

Dato : 27-02-07 20:36

Keld Jørn Simonsen skrev:

> Ja, det gør vi da. Små gaver modtages med glæde, større med
> begærlighed
>
> Hilsen
> keld

Jeg vil da hellere end gerne give en harddisk til den gode sag :)

Venlig hilsen Claus

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 28-02-07 13:41

Den Tue, 27 Feb 2007 20:35:44 +0100. skrev claus:

> Jeg vil da hellere end gerne give en harddisk til den gode sag :)
>
> Venlig hilsen Claus

Det lyder godt! vi taler lige videre privat om det tekniske.

Hilsen
keld

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-02-07 13:41

carsten <spam@spam.dk> writes:

> det kræver en uddybning ? hvad gør du og hvad får du af fejl ?

Jeg mener at klid implementerer adgangsbegrænsning baseret på rdns og
den ip karsten sender usenet-indlæg fra resolver ikke til en
..dk-adresse.

//Makholm

Fra : Karsten

Dato : 22-02-07 14:54

> Jeg mener at klid implementerer adgangsbegrænsning baseret på rdns og
> den ip karsten sender usenet-indlæg fra resolver ikke til en
> .dk-adresse.

Det kan vel ikke være fordi jeg sidder bag en Router, for jeg sidder godt
nok i danmark,
med mindre at vestjylland (Skjern) ikke høre under danmark mere

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-02-07 15:01

"Karsten" <faerk@skjern-net.dk> writes:

>Det kan vel ikke være fordi jeg sidder bag en Router, for jeg sidder godt
>nok i danmark,
>med mindre at vestjylland (Skjern) ikke høre under danmark mere

Din IP-adresse er ikke i Danmark:

$ host 85.24.79.122
85.24.79.122 does not exist (Authoritative answer)

Så hvis man kræver RDNS der ender på ".dk", er du ikke med i
målgruppen. Egentlig bør du brokke dig til din ISP. Det er
ikke særlig professionelt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 22-02-07 17:34

KE> Din IP-adresse er ikke i Danmark:

KE> $ host 85.24.79.122
KE> 85.24.79.122 does not exist (Authoritative
KE> answer)

Det er da en sær udtalelse at komme med. Naturligvis er hans
IP-adresse i Danmark.

Hvis man selv vil have en nogenlunde idé om hvor en IP-adresse er, så
kan man benytte whois. Men det at whois påstår at en adresse er et
givet sted, betyder ikke at den nødvendigvis er det. Man kan sagtens
lave en leased line på tværs af landegrænser, og endnu lettere en
VPN-tunnel.

$ whois 85.24.79.122
inetnum: 85.24.76.0 - 85.24.79.255
netname: Dyn00-SK0
descr: Aplus DK
descr: Access - customer access IPs
descr: Location: Skjern
country: DK

Det er lidt sjovt at lave adgangsbegrænsning baseret på reverse DNS,
men hver sin lyst.

/Benny

Fra : Peter Bohn

Dato : 24-02-07 13:01

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så hvis man kræver RDNS der ender på ".dk", er du ikke med i
> målgruppen. Egentlig bør du brokke dig til din ISP. Det er

Jeg har prøvet fra 194.239.178.211
----
$ host 194.239.178.211
$ 211.178.239.194.in-addr.arpa domain name pointer
nataddr-skole-u.aarhus.dk.
----

og fra 213.237.17.145
----
$ host 213.237.17.145
$ 145.17.237.213..in-addr.arpa domain name pointer
213.237.17.145.adsl.arc.tiscali.dk.
----

men de mener vel heller ikke at de vil have noget med århusianere at gøre

Mvh PB

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 25-02-07 18:37

Den Sat, 24 Feb 2007 13:01:17 +0100. skrev Peter Bohn:

> [...]
> ----
> $ host 194.239.178.211
> $ 211.178.239.194.in-addr.arpa domain name pointer

Denne adresse har ikke noget IP-nummer:

host nataddr-skole-u.aarhus.dk
nataddr-skole-u.aarhus.dk mail is handled by 10 helium.aarhus.dk.
nataddr-skole-u.aarhus.dk mail is handled by 10 hydrogen.aarhus.dk.

> [...]
> ----
> $ host 213.237.17.145
> $ 145.17.237.213..in-addr.arpa domain name pointer

heller ikke noget IP-nummer:

host 213.237.17.145.adsl.arc.tiscali.dk
Host 213.237.17.145.adsl.arc.tiscali.dk not found: 3(NXDOMAIN)

Hilsen
keld

Fra : Peter Bohn

Dato : 25-02-07 19:58

"Keld Jørn Simonsen" <keld@dkuug.dk> skrev i en meddelelse

[Klip]

> heller ikke noget IP-nummer:
>
> host 213.237.17.145.adsl.arc.tiscali.dk
> Host 213.237.17.145.adsl.arc.tiscali.dk not found: 3(NXDOMAIN)

Hej Keld!

Vil det sige at alle vi danske hjemmebrugere, der "bare" har en privat adsl
forbindelse ved en isp, ikke kan bruge Ubuntu's eneste danske mirror
(klid.dk) til noget?
Jeg må indrømme at jeg finder "fejlmeddelelsen" noget elendig - Man kunne i
det mindste skrive en forklaring istedet bare en 403 - Access Forbidden
På siden står der også at hvis man mener det er et "Server error" kan man
kontakte webmaster - det er prøvet, men han/hun svarer ikke!
Der er heller ingen information at hente på klid.dk's forside

Mvh Peter

Fra : Rene Joergensen

Dato : 25-02-07 20:11

Peter Bohn <peter.bohn@slettesbgg27.dk> wrote:

> Vil det sige at alle vi danske hjemmebrugere, der "bare" har en privat adsl
> forbindelse ved en isp, ikke kan bruge Ubuntu's eneste danske mirror
> (klid.dk) til noget?

Der er også et andet dansk mirror på http://mirrors.dk.telia.net/ubuntu
(eller ftp), dog har vi ikke alle arkitekturer.

--
-René

Fra : Kent Friis

Dato : 25-02-07 20:17

Den Sun, 25 Feb 2007 19:57:38 +0100 skrev Peter Bohn:

> [...]
>
> Vil det sige at alle vi danske hjemmebrugere, der "bare" har en privat adsl
> forbindelse ved en isp, ikke kan bruge Ubuntu's eneste danske mirror

Bare fordi en enkelt ISP ikke kan finde ud af at sætte DNS op, er
det jo ikke ensbetydende med at ingen af dem kan finde ud af det.

Mvh
Kent

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 26-02-07 10:43

> [...]

> Vil det sige at alle vi danske hjemmebrugere, der "bare" har en privat adsl
> forbindelse ved en isp, ikke kan bruge Ubuntu's eneste danske mirror

Nej, de fleste ISP-er har sat dns for deres ADSL-kunder rigtigt op.

> Jeg må indrømme at jeg finder "fejlmeddelelsen" noget elendig - Man kunne i
> det mindste skrive en forklaring istedet bare en 403 - Access Forbidden

Ja, det kan forbedres. Hvor er det man gør det i apache 2.0?

> På siden står der også at hvis man mener det er et "Server error" kan
> man kontakte webmaster - det er prøvet, men han/hun svarer ikke! s

Det gør vi altså som regel, men det kan smutte.

> Der
> er heller ingen information at hente på klid.dk's forside

Men der er på adressen klid.dk/sw

Hilsen
Keld

Fra : Peter Bohn

Dato : 26-02-07 20:20

"Keld Jørn Simonsen" <keld@dkuug.dk> skrev i en meddelelse

[Klip]

> Nej, de fleste ISP-er har sat dns for deres ADSL-kunder rigtigt op.

Måske, men det er kun gået ned af bakke for min isp siden dengang de hed
Image of Scandinavia - eller sådan noget - hukommelsen er ikke hvad den har
været

> Ja, det kan forbedres. Hvor er det man gør det i apache 2.0?

Tja.. Nu ved jeg jo ikke hvordan jeres servere er strikket sammen, men der
er vel en eller anden routine som checker "om man er dansker". Den må vel
kunne gøre det?

> Det gør vi altså som regel, men det kan smutte.

Sæ'fø'li

> Men der er på adressen klid.dk/sw

Åhh, jeg har ikke haft læsebrillerne på.

Nå, men vi er vidst lidt meget OT her og jeg ved ikke lige hvor vi skulle
fortsætte, så jeg vil bare trække mig.

Mvh Peter

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 27-02-07 17:38

Den Mon, 26 Feb 2007 20:19:54 +0100. skrev Peter Bohn:

> Nå, men vi er vidst lidt meget OT her og jeg ved ikke lige hvor vi skulle
> fortsætte, så jeg vil bare trække mig.

Tak for kommentarerne. Vi har nu fået lavet en bedre fejlmeddelelse
med hjelp fra en anden postning her på NG.

Hilsen
keld

Fra : Dennis Hansen

Dato : 26-02-07 21:42

Keld Jørn Simonsen skrev Den. 26-02-2007 10:42:

> Ja, det kan forbedres. Hvor er det man gør det i apache 2.0?

Tilføj (evt i <VirtualHost> context)

ErrorDocument 403 http://site/error403.html

Docs:
http://httpd.apache.org/docs/2.0/mod/core.html#errordocument

Dennis Hansen

Fra : Claus Alboege

Dato : 26-02-07 12:05

Hej,

"Peter Bohn" <peter.bohn@slettesbgg27.dk> writes:

> Vil det sige at alle vi danske hjemmebrugere, der "bare" har en privat
> adsl forbindelse ved en isp, ikke kan bruge Ubuntu's eneste danske
> mirror (klid.dk) til noget?

Dotsrc.org (tidligere SunSITE.dk) har også et mirror på
http://mirrors.dotsrc.org/

http://mirrors.dotsrc.org/ubuntu-cd/
http://mirrors.dotsrc.org/ubuntu/

og tilsvarende på ftp://mirrors.dotsrc.org/

Mvh
/Claus A

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-02-07 15:03

"Karsten" <faerk@skjern-net.dk> writes:

> Det kan vel ikke være fordi jeg sidder bag en Router, for jeg sidder godt
> nok i danmark,
> med mindre at vestjylland (Skjern) ikke høre under danmark mere

Nej, det er din udbyder der ikke har knyttet et navn der ender på .dk
til den IP-adresse han har tildelt dig. Rent faktisk tror jeg ikke at
din udbyder har knytter noget som helst navn til nogle af deres
IP-numre.

//Makholm

Fra : Karsten

Dato : 22-02-07 15:21

> [...]
> til den IP-adresse han har tildelt dig. Rent faktisk tror jeg ikke at
> din udbyder har knytter noget som helst navn til nogle af deres

Jeg har Arrownet som internet-udbyder... så må jeg heller få ringet til dem

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-02-07 16:38

"Karsten" <faerk@skjern-net.dk> writes:

> Jeg har Arrownet som internet-udbyder... så må jeg heller få ringet til dem

Det passer meget godt med den sidste linie i traceroute.

11 62.61.131.198.generic-hostname.arrownet.dk (62.61.131.198) 25.508
ms 33.405 ms 62.727 ms

Kan de hitte på den slags navne, kan de nok også lige gøre jobbet færdigt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen