Suse som router
Fra : Leonard

Dato : 20-02-07 17:07

Jeg er ved at sætte en Suse 10 op som server/router/firewall og har nu
fået DHCP til at fungere. Min win-xp får fint tildelt en ipadresse,
gateway og dns, men har alligevel ikke adgang til internettet.
Jeg har forsøgt at standse firewallen, men det gjorde ingen forskel.

Hvordan kommer jeg videre, hvor skal jeg kigge og efter hvad?
--
Leonard

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 20-02-07 17:48

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg har forsøgt at standse firewallen, men det gjorde ingen forskel.
>
> Hvordan kommer jeg videre, hvor skal jeg kigge og efter hvad?

Du skal enable forward før det virker... Men hvis du bare er efter
"server/router/firewall" ... var en SME server så ikke mere noget ? ... Den
kan det hele, og administreres fra et webinterface...

Du kan også bare aktivere ip forward på din suse... " echo "1" >>
/proc/sys/net/ipv4/ip_forward "

Derud over bør du lukke interfacet i suse'en mod nettet ned, med iptables,
og sørge for at alle ikke nødvendige porte ud mod nettet står åbent til frit
misbrug. F.eks smtp serveren osv.

Mvh Jacob

Fra : Leonard

Dato : 20-02-07 18:45

"Jacob d'Andrade" <jacob@REMOVEnetworkz.dk> wrote:

>Men hvis du bare er efter
>"server/router/firewall" ... var en SME server så ikke mere noget ? ... Den
>kan det hele, og administreres fra et webinterface...

Tjoh, det prøver jeg så lige ... og vupti, nu virker skidtet
Så må jeg lige se om jeg kan forlige mig med det webinterface og finde
ud af administrationen gennem det.
--
Leonard

Detected 892k stolen memory

Fra : Niels Baggesen

Dato : 20-02-07 18:33

> [...]

> kan det hele, og administreres fra et webinterface...

> Du kan også bare aktivere ip forward på din suse... " echo "1" >>

Og så lige noget iptables NAT/MASQUERADE

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming