Harddisk ombytning ??
Fra : ERLO

Dato : 20-02-07 10:20

Hej

Jeg prøver at forstå Linux - knoppix5, Debian.

Jeg er optaget af, hvordan jeg kan flytte masterharddiske (hda) og dermed
styresystem (undgå unødig kopiering) fra en makine til en anden.

Med Windows98 kan jeg bruge den samme masterharddisk i flere forskellige
maskiner - dog med indsættelse af win98-cdrom ved opstart.
Men herefter har jeg kunnet fortsætte mit arbejde med programmerne uden
hensyntagen til maskine.

På linux får jeg bare velkomstprompten i bash og kan ikke komme til desktop.
Mit spørgsmål er : Er maskine/harddisk unikke enheder som kun kan virke
sammen hvis de er installeret sammen ?

Jeg er klar over at jeg kan bruge slavefunktionen på harddisken til
filoverførsel, men det medfører en masse flytten rundt med filer.

Tak til dem der gider svare.
Mvh ERLO

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 20-02-07 11:08

ERLO skrev:

> Jeg er optaget af, hvordan jeg kan flytte masterharddiske (hda) og
> dermed styresystem (undgå unødig kopiering) fra en makine til en
> anden.

Det kræver at du kører med en masse autodetektion af isenkrammet i
maskinerne under opstart. Det bruger man normalt ikke i Linux.
Knoppix og andre live-cd-systemer er en undtagelse.

> På linux får jeg bare velkomstprompten i bash og kan ikke komme til
> desktop.

Med »desktop« mener du vel X. Det tyder på at dine grafikkort er
inkompatible. Hvis du sætter X til at køre med en basal, generisk
driver (f.eks. SVGA), vil det nok virke på de fleste maskiner.

> Mit spørgsmål er : Er maskine/harddisk unikke enheder som kun kan
> virke sammen hvis de er installeret sammen ?

Nej.

God fornøjelse,

Jacob
--
»... meget nemmere, hvis du ville huske at spørre om det,
som jég svarer på!« -- Divus Madsen, exam.gud

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-02-07 14:12

Jacob Sparre Andersen wrote:

> Med »desktop« mener du vel X. Det tyder på at dine grafikkort er
> inkompatible. Hvis du sætter X til at køre med en basal, generisk
> driver (f.eks. SVGA), vil det nok virke på de fleste maskiner.

Eller vesa. Den er dejlig universel og faktisk rimelig hurtig.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 20-02-07 16:21

On 2007-02-20, ERLO <logst@get2net.dk> wrote:

> Jeg er optaget af, hvordan jeg kan flytte masterharddiske (hda) og dermed
> styresystem (undgå unødig kopiering) fra en makine til en anden.

Hvis maskinerne sidder på samme netværk, prøv evt. at kik på LTSP[1], så er
du helt fri for harddisk, og du kan oprette profiler for hver maskines
hardware, samt LTSP altså ikke kræver det store.

Jeg har personligt haft gode erfaringer med LTSP.

[1] - http://www.ltsp.org/

--
Bo Simonsen | http://bo.geekworld.dk
Datamatiker, B.Sc. | bo@geekworld.dk

We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers.
--- Carl Sagan