Find . createdb -print
Fra : Per Rønne

Dato : 20-02-07 09:27

Nu bliver jeg efterhånden lidt frustreret. Hvordan får jeg
find-kommandoen til at nøjes med at søge efter en bestemt fil [navn], og
udskrive kun resultatet i stedet for en bunke linier før resultatet?

I øjeblikket prøver jeg at finde kataloget for postgresql på en
Linux-installation, og kører naturligvis så først ind som root. Fedora
4.

Og ja, jeg ved at der findes version 6, men jeg skal bruge en postgres
8.0 til at opdatere en postgres 8.0 på Synology netværksharddisk, som
bl.a. mangler PL/pgSQL. Når jeg har gjort det fra MacOS X har jeg fået
tilbagemelding om kompatibilitetsproblemer, da der her ligger 8.1.

Forskellige Unix-udgaver har det jo med at lægge softwaren forskellige
steder i hierarkiet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Baggesen

Dato : 20-02-07 09:41

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> Nu bliver jeg efterhånden lidt frustreret. Hvordan får jeg
> find-kommandoen til at nøjes med at søge efter en bestemt fil [navn], og
> udskrive kun resultatet i stedet for en bunke linier før resultatet?

find / -name xxx 2>/dev/null

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Per Rønne

Dato : 20-02-07 10:32

Niels Baggesen <nba@users.sourceforge.net> wrote:

> find / -name xxx 2>/dev/null

Mjaeeh - så burde også resulatet jo ryge i /dev/null ;-(.

Men jeg har forsøgt mig frem med et eksempel; først uden /dev/null på en
eksiterende fil, derefter med dev/null. Jeg må afvente resultatet da
find skal bruge noget til på at printe samtlige filer på harddisken ud
til Terminal ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-02-07 10:47

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Mjaeeh - så burde også resulatet jo ryge i /dev/null ;-(.

Har du prøvet forslaget?

Der er forskel på 2> og >.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Rønne

Dato : 20-02-07 11:27

> Har du prøvet forslaget?

Nu har jeg.

> Der er forskel på 2> og >.

Jep .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : sdsf

Dato : 28-02-07 17:14

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet forslaget?
>
> Der er forskel på 2> og >.
Kan jeg få et link der beskriver forskellene?

Fra : Kent Friis

Dato : 28-02-07 17:23

Den Wed, 28 Feb 2007 17:14:11 +0100 skrev sdsf:

> ""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan jeg få et link der beskriver forskellene?

1> eller > er fildescriptor nummer 1, som hedder stdout. Denne bruges
til det normale output fra programmet.

2> er fildescriptor nummer 2, som hedder stderr. Denne bruges til
fejlbeskeder, i finds tilfælde alle de irriterende "/var/log/mail:
Permission denied".

Og 0< er fildescriptor nummer 0, som hedder stdin. Dette er programmets
normale input. "<"-tegnet vender modsat for at indikere at filen
skal åbnes for læsning i stedet for skrivning.

3,4,5,6 osv. er til fri benyttelse, og kan være enten input eller output
alt efter hvad man har lyst til[1], afhængigt af om man bruger < eller >.
På den måde kan man lade sit script skrive i flere filer, uden hele
tiden at skulle åbne filen igen med >>.

Mvh
Kent

[1] Det kan de første tre principielt også, de er bare defineret til
at være stdin, stdout og stderr.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-07 18:53

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> [...]
> alt efter hvad man har lyst til[1], afhængigt af om man bruger < eller >.
> På den måde kan man lade sit script skrive i flere filer, uden hele

Er man nysgerrig er der mange af de større configure-scripts der
jonglerer en HEL del med mange filnumre.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Rene Joergensen

Dato : 28-02-07 18:00

sdsf <sdsf@her.der.dk> wrote:

> Kan jeg få et link der beskriver forskellene?

Google.com, og siden at jeg nu har googlet vil jeg spare dig "besværet":
<http://learnlinux.tsf.org.za/courses/build/shell-scripting/ch01s04.html>

--
-René

Fra : Per Rønne

Dato : 20-02-07 10:57

> [...]

> eksiterende fil, derefter med dev/null. Jeg må afvente resultatet da
> find skal bruge noget til på at printe samtlige filer på harddisken ud

Jeg har nu fundet svaret. Som er:

find . -name createdb -print

Selv om det sidste nu ikke ser ud til at være nødvendigt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 20-02-07 11:14

Per Rønne wrote:
> find . -name createdb -print
>
> Selv om det sidste nu ikke ser ud til at være nødvendigt.

Nogle UNIX udgaver af find kræver -print, ellers udskrives
der ingenting.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Per Rønne

Dato : 20-02-07 11:57

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

> Nogle UNIX udgaver af find kræver -print, ellers udskrives
> der ingenting.

OK. På min normale UNIX-maskine kan man som regel klare sig på andre
måder.

Cmd-F og spotlight. Det er MacOS X 10.4.8.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 20-02-07 09:46

> [...]

> find-kommandoen til at nøjes med at søge efter en bestemt fil [navn], og
> udskrive kun resultatet i stedet for en bunke linier før resultatet?

Har du prøvet at læse manualsiden?

Der er en lang række test på hvad find finder og den der giver dig
mulighed for at teste på et konkret filnavn er meget indlysende
navngivet.

//Makholm

Fra : Per Rønne

Dato : 20-02-07 10:27

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Har du prøvet at læse manualsiden?
>
> Der er en lang række test på hvad find finder og den der giver dig
> mulighed for at teste på et konkret filnavn er meget indlysende
> navngivet.

Ja, men jeg ser ikke netop det nævnte problem nævnt. At jeg ønsker at
finde et navn et sted i hierarkiet, og ønsker at undgå en listning af
irrelevante oplysninger inden resultatet.

I dette tilfælde sætter jeg mig naturligvis i roden, og er logget på som
root. Findes der én fil ved navnet 'abe', bør man ved:

find . abe -print

- kun få udskrevet hvor den ligger, eller eventuelt ingenting [hvis den
ikke er fundet].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bjarne

Dato : 20-02-07 10:42

In article <1httwpa.1k4z3u211lcrpdN%per@rqnne.invalid>,
> [...]
>
> I dette tilfælde sætter jeg mig naturligvis i roden, og er logget på som
> root. Findes der én fil ved navnet 'abe', bør man ved:

find , -name abe -print
^^^^^

Som Niels Baggesen tidligere skrev.
Du har glemt "-name".

mvh,
Bjarne

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 20-02-07 10:43

Per Rønne wrote:
> Nu bliver jeg efterhånden lidt frustreret. Hvordan får jeg
> find-kommandoen til at nøjes med at søge efter en bestemt fil [navn], og
> udskrive kun resultatet i stedet for en bunke linier før resultatet?

Måske kunne du bruge locate i stedet for find?