Søm i gulvbrædder: I not eller fer?
Fra : N. Foldager

Dato : 19-02-07 06:55

Når man skal lægge gulvbrædder:

Er der nogen tradition eller præference mht. om man slår
sømmene/dykkerne i noterne eller ferene?

Jeg synes, jeg kan se fordele ved begge dele.

F.eks. vil jeg helst, ved fejlslag, slå feren af, frem for
not-kanterne. Det sidste kan ses på brædtets overside.

Ved et 25-mm brædt og 45 grader vil kanalen i brædtet blive 23,6 mm
lang, hvis man vælger fer, men kun 11,8, hvis man vælger noten. Så
sømmet har mere substans i brædtet at holde i ved førstnævnte. Og den
kortere kanal i bjælken kan kompenseres vha. længere søm.

Hvilken størrelse søm foretrækkes i øvrigt?

Jeg foretrækker dykkere, da brædderne så kan fjernes igen uden at gå i
stykker.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Per H

Dato : 19-02-07 07:39

On Mon, 19 Feb 2007 06:54:45 +0100, N. Foldager
<nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev:

> [...]
>
>Hvilken størrelse søm foretrækkes i øvrigt?
>
>Jeg foretrækker dykkere, da brædderne så kan fjernes igen uden at gå i

du kan sømme i feeren, eller brug skruer, 65 mm søm eller over,

du kan leje spec sømpistoler til gulvbrædder

Vh Per

Fra : N. Foldager

Dato : 19-02-07 23:27

Tak for svaret.

Per H:

> du kan sømme i feeren ...

Er det det almindeligste?

Mvh

Niels Foldager

Fra : J. E.

Dato : 19-02-07 23:48

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Tak for svaret.
>
> Per H:

> Er det det almindeligste?

ja - hvordan ville du andet. På den måde kan du skjule søm/skrue.
Kigger de endevis på profilet vil du se, at den netop er designet
til at man fastgør på denne måde. Lige som ved rustik.
I dit tilfælde vil der ikke bliver meget at sømme i, da du er nødt
til at sømme i bunden af noten.

Fra : N. Foldager

Dato : 22-02-07 22:17

"J. E." <jn580@sol.dk> :

>ja - hvordan ville du andet. På den måde kan du skjule søm/skrue.

Det kan man jo også i noten.

>Kigger de endevis på profilet vil du se, at den netop er designet
>til at man fastgør på denne måde. Lige som ved rustik.

Det er der ikke i disse brædder. Desuden bruger jeg dykkere, og det
næste brædt lader sig jo også deformere lidt ved sømhovederne. Jeg
ville med garanti kunne få begge metoder tæt.

Men det er klart lettere at slå i ved feren end i noten.

>I dit tilfælde vil der ikke bliver meget at sømme i, da du er nødt
>til at sømme i bunden af noten.

Ja. Det var det jeg mente i mit første indlæg.

Tak for svaret.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Per H

Dato : 20-02-07 09:20

On Mon, 19 Feb 2007 23:27:29 +0100, N. Foldager
<nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev:

>Tak for svaret.
>
> Per H:

>Er det det almindeligste?
øøe ja ellers ville jeg da forslå noget andet.

Sømmer du i noten, er der ikke meget at holde brættet i, og du
resikerer at det ikke kan holdes på plads

Vh Per

Fra : J. E.

Dato : 21-02-07 00:25

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

> øøe ja ellers ville jeg da forslå noget andet.

Det er ikke nogen selvfølge - der er mange "Kloge Åger" i
nyhedsgrupperne.

Fra : Per H

Dato : 21-02-07 00:58

On Wed, 21 Feb 2007 00:24:34 +0100, "J. E." <jn580@sol.dk> skrev:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Det er ikke nogen selvfølge - der er mange "Kloge Åger" i
>nyhedsgrupperne.

så må vi jo træde til. så skidtet dur
Vh Per

Fra : N. Foldager

Dato : 22-02-07 22:11

Per H:

Jeg:

Per H:

>øøe ja ellers ville jeg da forslå noget andet.

Nu skrev du bare "du *kan* sømme i feeren".
Ikke "man sømmer i feren".

>Sømmer du i noten, er der ikke meget at holde brættet i, og du
>resikerer at det ikke kan holdes på plads

Ja. Det var det, jeg var inde på i mit første indlæg.

Og det er også ulig lettere at komme til ved feren.

Venlig hilsen

Niels Foldager