Ærenpris i græsplænen.
Fra : Paul Verner Jørgense~

Dato : 30-06-01 22:35

Min nabo er meget plaget af ærenpris i græsplænen. Jeg har ingen ærenpris og
kun lidt bellis og mælkebøtter. Hvad er forskellen, og hvordan slipper
naboen af med de omtalte ærenpris?

Paul Verner Jørgensen
pvj@private.dk

Fra : Søren Zoëga

Dato : 01-07-01 19:14

Brug plænerens ( Toxan ) køb en flaske og følg brugsanvisningen.

Søren Z

Fra : Aa. Worm

Dato : 02-07-01 18:31

Min erfaring er, at plænerens ikke virker særligt effektivt på netop
ærenpris. Så mit svar er: lugning, lugning og mere lugning. Til næste år er
problemet reduceret væsentligt.

Hilsen
Aase>

Fra : PAUL VERNER JØRGENSE~

Dato : 02-07-01 21:16

Netop den manglende virkning af ukrudtsmidlerne er frustrerende. Men kan der
gives nogen forklaring på, at min nabo er generet af ærenpris og ikke jeg?
Kan det måske forklares med, at han slår plænen tre gange så ofte som jeg
gør? Eller er det jordbunden, der er anderledes?

Paul Verner Jørgensen
pvj@private.dk

Fra : Astrid Vest Andrease~

Dato : 02-07-01 22:44

Måske er du bare så heldig, at de ( endnu ) ikke har spredt sig til din
have. Jeg er ikke lige klar over, hvorledes ærenpris breder sig over større
afstande, men det er næppe ved vindspredning. Jeg ved dog af egen erfaring
at den har en kraftig vegetativ formering

Venlig hilsen
Astrid Vest

PAUL VERNER JØRGENSEN <paul.verner@get2net.dk> skrev i en

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-07-01 11:47

> [...]
> Kan det måske forklares med, at han slår plænen tre gange så ofte som jeg
> gør? Eller er det jordbunden, der er anderledes?

Jeg går ud fra at "Plænerens" indeholder MCPA, Mechlorprop og Dicampa
og doseringen er korrekt?
Kløver, ranunkel og ærenpris kan være vanskelige at bekæmpe og
kræver optimale betingelser.
Ukrudtet skal være i god vækst - behandling skal helst ske efter
gødskning ( med kvælstof)
Plænen må ikke klippes 4-5 dage før og 3-4 dage efter behandling.
( Husdyr holdes væk mindst 1 døgn efter behandling )
Der må forresten ikke anvendes vandkande - og højst behandles 1 gang
årligt -
og ikke senere end 1. august. Der skal sprøjtes på tørre planter.
Opfyldes disse betingelser vil også ærenpris og lav ranunkel
ikke være noget problem i plænen.

Per A. Hansen

Fra : PAUL VERNER JØRGENSE~

Dato : 04-07-01 21:49