Isolering: 100 + 100 = 200 ?
Fra : Carsten

Dato : 15-02-07 10:22

Jeg har en kold skunk lige nu som jeg gerne vil lave til en (delvis) varm
skunk - altså isolere den skrå side mod taget frem for (som nu) i skunk væg
og "gulv". Lige nu er der 200mm i væg og gulv i skunken og der er plads til
100mm langs taget som spærrene ser ud lige nu. Jeg vil nødigt ud i at
forlænge spærrene (på den bredde side).

Spørgsmålet er nu om jeg skal tage 100mm af de inderste 200mm isolering
(ligger tilpas løst) og flytte dem til den skrå side under taget eller om
jeg skal lægge nye 100mm langs taget. Altså - hvad giver den bedste "varme"
skunk af de to ?

Jeg kan forestille mig, at skunken nok bliver isoleret fra kulden udefra med
de 100mm i tag-siden, men at den desværre også bliver effektivt isoleret mod
den gode varme fra huset idet der nu er 200mm.

Spørgsmål 2: er min nuværende 200mm kold skunk isolation bedre for huset end
min fremtidige 100 + 100 isolering ? eller giver de nye 100+100 det samme
som 200mm selvom de 2 x 100mm er adskilt af det tomme skunk-rum ?

Håber på nogle gode svar,

Carsten

P.S. Grunden til den varme skunk er at jeg (på sigt) skal have
ventilationsrør og radiatorrør i skunken.

Fra : Mureren

Dato : 15-02-07 10:34

> [...]
>
> Carsten
>
> P.S. Grunden til den varme skunk er at jeg (på sigt) skal have
> ventilationsrør og radiatorrør i skunken.

Jeg ved ikke lige hvor godt svaret er, men kontakt Rockwool's konsulenter,
de kan svare KORREKT på den slags
Der bliver måske noget med "pær" dugpunktet i den konstruktion, så få fat i
fagfolk til svaret!

Mvh.
Mureren
(der også er byggetekniker)

Fra : Mureren

Dato : 15-02-07 10:59

> Der bliver måske noget med "pær" dugpunktet i den konstruktion, så få fat
> i fagfolk til svaret!

Sikke noget vrøvl
Der skulle stå at der kan blive problemer med dugpunktet.

Mvh.
Mureren

Fra : Søren Kring

Dato : 18-02-07 19:34

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Sikke noget vrøvl
> Der skulle stå at der kan blive problemer med dugpunktet.

Jeg håber at der inderst bag de 200 mm er en dampspærre, så skulle der ikke
være problemer med dug.

Jeg har selv (da jeg også havde varemerør i skunken) lavet en varm skunk,
Også ud fra den betragtning at den isolerede overflade bliver mindre og jeg
ikke skulle lukke ind til under gulvene på 1. salen.

/Søren

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-02-07 11:22

> [...]
> huset end min fremtidige 100 + 100 isolering ? eller giver de nye
> 100+100 det samme som 200mm selvom de 2 x 100mm er adskilt af det

Du skal være opmærksom på, at er der den mindste mulighed for at kold luft
kan slippe igennem de første 100 mm, vil al isoleringen mellem spærrene være
værdiløs - og jeg tror ikke på, at du i praksis kan gøre isoleringen så
effektiv.
Så jeg vil helt klart beholde de 200 mm. isolering på samme flade.
Mener heller ikke det arbejde står mål med resultatet. I stedet ville jeg
isolerer de pågældende rør grundigt når den tid kommer.

Held og lykke med det.

Michael