Vagtlægen
Fra : tp

Dato : 18-02-07 00:06

Jeg vil bare høre om jeg er meget uheldig eller det virkeligt er kommet til
det :

Den store (på 4) fik meget ondt i maven og fik det værre og værre her til
aften. Til sidste grad han uafbrudt. Vi ringer til vagtlægen da vi ikke
kan trøste ham, og da vi er lidt rådvilde.

Kom ind med ham. ok, 40km til sygehus. heldigvis ingen trafik.

kom ind og fandt ud af at der var 11 før os. han grad og grad. de tog ca 1
per 10. minut, så vi endte med at sidde små 2 timer. Prøvede naturligvis at
høre til om han kunne komme ind før, eller om han kunne komme ind via
skadestuen, men fik af vide at skadestue køen var endnu længere, så jeg
kunne bare tage plads.

Nu var der ikke noget alvorligt galt, men tænk nu hvis køen havde været
endnu længere, og der HAVDE været noget galt. HVad så? Der var jo ingen
der ville kigge på ham før det var hans tur.

Ja, jeg synes bare det er ringe

Fra : bettina

Dato : 18-02-07 01:38

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> endnu længere, og der HAVDE været noget galt. HVad så? Der var jo ingen
> der ville kigge på ham før det var hans tur.

hej
jeg er glad for at høre der ikke var noget galt med din søn.

Jeg ved det lyder barskt men hvad med ham den stille der sad foran jer, hvad
nu hvis hans var mere alvorligt end din søn?
En læge kan ikke stå i venteværelset og se hvem der har det værst og derfor
må han jo tage jer i den rækkefølge i kommer.
Der er ingen der syntes det er rart at sidde med et lille barn på skødet der
skriger af smerte, men du har ingen mulighed for at vide hvad der er galt
med de andre der sidder der.

med venlig hilsen
Bettina

Fra : tp

Dato : 18-02-07 09:31

> [...]
> En læge kan ikke stå i venteværelset og se hvem der har det værst og
> derfor må han jo tage jer i den rækkefølge i kommer.

ja sådan er det. Og jeg ved godt fra førstehjælp at man skal se på dem først
der ikke råber hjælp etc.
Men når ventetiden nu er på timer til både skadestue og vagtlæge og de bare
lader folk sidde, så er det jo et skrækscenario dukker op for mig : Tænk sig
at komme på hospitalet med noget alvorligt i den tro at man er i gode
hænder, og så ende med at dø der! (jaja, jeg har lige set en film der gik
sådan, og jeg tænkte bare : nåh ja, det er film og det er usa, men måske er
vi ikke så langt der fra)

Fra : Bænni

Dato : 18-02-07 12:35

tp wrote:

> [...]
> i gode hænder, og så ende med at dø der! (jaja, jeg har lige set en film
> der gik sådan, og jeg tænkte bare : nåh ja, det er film og det er usa,

ja - når vi nu er i krig sammen med usa, skal vi vel osse ha deres
kultur og deres velfærd - ikk'

--
Bae9

Rigtige mænd bruger ikke kill-filter!

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-02-07 06:39

"tp" <skodskod@yahoo.com> wrote in

> Nu var der ikke noget alvorligt galt, men tænk nu hvis køen havde
> været endnu længere, og der HAVDE været noget galt. HVad så? Der var
> jo ingen der ville kigge på ham før det var hans tur.

Lyder som et eksempel på en ny type forældre der bliver mere og mere
udbredt.

De er kendetegnet ved at kun deres barn er vigtigt og de kan slet ikke
forstå det urimelige i at verden skulle være indrettet efter det.

Andre eksempler på samme type forældre:

1) I køen i supermarkedet, bliver en mor med et skrigende barn mopset over
ikke at komme foran da det jo er tydeligt for enhver at hendes lille puds
er træt og vil hjem.

2) I institutionen bliver en far vred over at hans barns legekammerat er
taget på tur, for hvem skal hans barn nu lege med?

3) I skolen har et forældrepar bedt om et møde med skolens ledelse, fordi
de ikke vil fjerne glutenprodukter fra skolens kantine, selv om deres barn
ikke kan tåle gluten.

Jeg kan tage fejl, men så er jeg da spændt på hvordan du vil retfærdiggøre
at kun jeres barn skal have særbehandling.

Fra : tp

Dato : 18-02-07 09:21

> Jeg kan tage fejl, men så er jeg da spændt på hvordan du vil retfærdiggøre
> at kun jeres barn skal have særbehandling.

jeg vil ikke retfærdiggøre noget. jeg er mere ked af at det er kommet til at
der skal være så lang ventetid på både skadestue og vagtlæge :-/

Fra : Holst

Dato : 18-02-07 09:32

tp wrote:

> jeg vil ikke retfærdiggøre noget. jeg er mere ked af at det er kommet til at
> der skal være så lang ventetid på både skadestue og vagtlæge :-/

Ved du hvad? Det var der også for 20 år siden.

Fra : Per Vadmand

Dato : 18-02-07 10:47

Holst wrote:

> Ved du hvad? Det var der også for 20 år siden.

For 20 år siden var der mange flere skadesturt, og de færreste havde 40 km
til en.

Per V.

--
En af de vigtigste menneskerettigheder er retten til at være
inkonsekvent.

Fra : Holst

Dato : 18-02-07 11:11

Per Vadmand wrote:

> For 20 år siden var der mange flere skadesturt, og de færreste havde 40 km
> til en.

Så er det da kun positivt, at man nu med et reduceret antal skadestuer
stadig kan opretholde en ventetid på nogle få timer.

Fra : Allan Riise

Dato : 18-02-07 11:17

Holst wrote:

> Så er det da kun positivt, at man nu med et reduceret antal skadestuer
> stadig kan opretholde en ventetid på nogle få timer.

For 20 år siden ventede jeg f.eks. ikke i timer, og tro mig jeg kom der tit,
jeg blev spurgt til sidst om ikke jeg ville have et klippekort

--
Allan Riise

Fra : Holst

Dato : 18-02-07 11:44

Allan Riise wrote:

> For 20 år siden ventede jeg f.eks. ikke i timer, og tro mig jeg kom der tit,
> jeg blev spurgt til sidst om ikke jeg ville have et klippekort

Heldigt for dig! Jeg har haft fornøjelsen af at vente ganske mange timer
på skadestuen.

Men det har ofte lidt at gøre med held.

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-07 12:30

> Ved du hvad? Det var der også for 20 år siden.

For 20 år siden, kunne man da få en vagtlæge hjem til en. Ja, det kunne man
da også for 14 år siden, hvor vores den ældste var baby.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Holst

Dato : 18-02-07 12:51

Buffy wrote:

> For 20 år siden, kunne man da få en vagtlæge hjem til en. Ja, det kunne man
> da også for 14 år siden, hvor vores den ældste var baby.

Så det bliver jo mere og mere utroligt, at der ikke er længere ventetid
et et par timer, når der i dag er færre skadestuer og vagtlægerne ikke
kører ud.

Fra : Hansen

Dato : 18-02-07 23:33

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> For 20 år siden, kunne man da få en vagtlæge hjem til en. Ja, det kunne
> man da også for 14 år siden, hvor vores den ældste var baby.

Det kan man da også i dag!

Fra : Bænni

Dato : 19-02-07 00:22

Hansen wrote:
> "Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan man da også i dag!

hvordan det???

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-02-07 00:37

Bænni <davs@du.der> wrote in

> hvordan det???

I Københavns kommune tager man røret og ringer. Er patienten immobil kommer
lægen ud til patienten. Nu er jeg ikke immobil, så spørg mig ikke om det
kræver særlige tiltag før ordningen gælder.

Fra : Bænni

Dato : 19-02-07 01:17

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
> lægen ud til patienten. Nu er jeg ikke immobil, så spørg mig ikke om det
> kræver særlige tiltag før ordningen gælder.

ja - ok - men på fyn kyler du den feberhede unge bag på cyklen og kører
de kilometer der nu skal til......

Fra : Hansen

Dato : 19-02-07 08:39

"Bænni" <davs@du.der> skrev i en meddelelse

> ja - ok - men på fyn kyler du den feberhede unge bag på cyklen og kører de
> kilometer der nu skal til......

Ja, eller tager en taxa. Det er DIG der bestemmer om dit barn skal køres på
cykel eller i bil.

Fra : Bænni

Dato : 19-02-07 10:03

Hansen wrote:
> "Bænni" <davs@du.der> skrev i en meddelelse

> Ja, eller tager en taxa. Det er DIG der bestemmer om dit barn skal køres på
> cykel eller i bil.

hmmmm - har alle råd til det? - men det er en helt anden drøftelse

Fra : Hansen

Dato : 19-02-07 22:23

> hmmmm - har alle råd til det? - men det er en helt anden drøftelse

Jeg var godt klar over at denne udtalelse kunne være provokerende. Men set i
lyset af at et barn på 3-4 år "udløser" en skattefri gevinst på ca. 13000
kr. om året så kunne jeg forestille mig at man lagde et par hundrede kr. fra
til f.eks. taxakørsel til læge. Børnefamileydelsen er vel til for at dække
nogle af børnenes behov.

Hvis der er flere børn og de ofte er syge kunne et Falckabonnement til ca
1000 kr. om året måske være en ide. Så er kørsel til læge og lægevagt sikret
for alle i husstanden (som jeg lige læser betingelserne).

Det er lidt et valg om man prioriterer syge børns transport fremfor andre
ting.

Fra : Hansen

Dato : 19-02-07 08:38

"Bænni" <davs@du.der> skrev i en meddelelse

> hvordan det???

Man ringer til lægevagten og hvis lægen vurderer at man ikke er i stand til
at komme til lægevagten så kommer lægen hjem til én. Det vurderes fra gang
til gang.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 19-02-07 15:16

Hansen wrote:
> "Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan man da også i dag!

Sgu' inte der hvor vi bor.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-02-07 09:51

> jeg vil ikke retfærdiggøre noget. jeg er mere ked af at det er kommet
> til at der skal være så lang ventetid på både skadestue og vagtlæge
> :-/

Nå, jeg syntes bare følgende passager i dit indlæg indikerede noget andet:

"Prøvede naturligvis at høre til om han kunne komme ind før, [...]"

"Der var jo ingen der ville kigge på ham før det var hans tur."

Den ventetid du omtaler er ikke usædvanlig. Hos lægevagten er det min
erfaring at man må vente efter tur, mens man på skadestuen prioriterer
efter skadernes omfang.

Fra : Ida Nielsen

Dato : 18-02-07 10:11

Jeg har det nu sådan at når vi taler om børn, jamen så skal de opprioteres,
fordi de ofte kan "gemme" på tingene.

Og fordi symptomerne på børn kan pludselig udvikle sig i løbet af endog
meget kort tid.

Sidst men ikke mindst, jamen så er der vel intet forkert i at spørger om man
kan op prioteres, det kunne jo være at de andre som var før havde ting som
var lidt mindre akutte ?

Personligt har jeg oplevet at min søn blev opprioteret af de foran ventende,
men det var fordi han pruttede så ildelugtende, at han nærmest tømte
venteværelset - så det var simpelhen for at slippe af med ham

Hilsen
Ida

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-02-07 11:21

"Ida Nielsen" <in_slet dette_@cic.dk> wrote in

> Jeg har det nu sådan at når vi taler om børn, jamen så skal de
> opprioteres, fordi de ofte kan "gemme" på tingene.

Jeg oplever stortset aldrig normale børn "gemme" på tingene. Børn er
ligefremme og siger hvad der ligger dem på sinde. Gør det ondt eller har de
det underligt, så skal de nok melde ud.

Børn skal ikke som en regel have fortrin hos vagtlægen. Ingen sidder dér
fordi de synes det kan vente særligt meget længere. Så ventede de til egen
læge havde konsultation.

Fra : Holst

Dato : 18-02-07 09:27

tp wrote:

> Nu var der ikke noget alvorligt galt, men tænk nu hvis køen havde været
> endnu længere, og der HAVDE været noget galt. HVad så? Der var jo ingen
> der ville kigge på ham før det var hans tur.

Ja, så var ungen måske død.

> Ja, jeg synes bare det er ringe

Tjah ... folk vil jo helst ikke betale noget i skat, men de vil også
helst have alle goderne.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-02-07 11:22

> Tjah ... folk vil jo helst ikke betale noget i skat, men de vil også helst
> have alle goderne.

Jeg høre så til dem, der glad og gerne betaler "noget i skat".

Jeg hører så til gengæld til dem, der finder sager som følgende dybt
uacceptable:

"Ejerne af landets sygehuse har siden 1999 fået milliarder af kroner i
ekstrabevillinger til at købe strålekanoner og andet hospitalsudstyr for at
gennemføre de danske kræftplaner. Men pengene er brugt til andre formål.
Der er i dag 37 strålekanoner på landsplan, hvor kræftplanerne anbefalede,
at der i 2007 skulle være 10 flere - 47 - for at holde ventetiden under fire
uger. Konsekvensen er længere ventetider i dag."

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4251052/

Der ER faktisk folk herhjemme, der dør af ventetiderne!

Mvh. Lisbeth

Fra : Holst

Dato : 18-02-07 11:59

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Der ER faktisk folk herhjemme, der dør af ventetiderne!

Ja, men det er ikke de par timer, folk skal vente hos vagtlægen.

Havde lægen i telefonen vurderet, at det hastede, så var man jo nok også
kommet til noget før.

Fra : bettina

Dato : 18-02-07 20:28

> Der ER faktisk folk herhjemme, der dør af ventetiderne!

ja og det kunne en af dem der bliver sprunget over jo sådan set også gøre.
og hvordan skal vagtlægen forsvarer det overfor de efterladte?

hilsen bettina

Fra : Holst

Dato : 18-02-07 21:37

bettina wrote:

> ja og det kunne en af dem der bliver sprunget over jo sådan set også gøre.
> og hvordan skal vagtlægen forsvarer det overfor de efterladte?

Ligegyldig hvor mange penge vi betaler til sundhedsvæsenet, så kan ALLE
altså ikke komme til øjeblikkelig, når de møder op hos lægen.

Fra : Bænni

Dato : 19-02-07 00:14

Holst wrote:

> Ligegyldig hvor mange penge vi betaler til sundhedsvæsenet, så kan ALLE
> altså ikke komme til øjeblikkelig, når de møder op hos lægen.

jamen - børnefamilierne, Holst - børnefamilierne!

De vil ha i hoved og i røv!!!

Fra : Bænni

Dato : 18-02-07 12:33

Holst wrote:

> Ja, så var ungen måske død.

> Tjah ... folk vil jo helst ikke betale noget i skat, men de vil også
> helst have alle goderne.

det er hippiernes bæørn der er forældre i dag........

Fra : mfn

Dato : 18-02-07 10:44

> Ja, jeg synes bare det er ringe

Ha, her hvor jeg bor er det næsten værre hos den praktiserende læge. De har
ingen telefonkø og kun en time til tidsbestilling. Det resulterer som regel
i ca 100 opkald så kan man være heldig den ikke blot dutter optaget. Men det
er langt fra sikkert.

Fra : Per Vadmand

Dato : 18-02-07 10:45

tp wrote:
> [...]
> været endnu længere, og der HAVDE været noget galt. HVad så? Der
> var jo ingen der ville kigge på ham før det var hans tur.

Må det være tilladt i dette forum at nævne ordet "Skattestop"?

Husk det til næste valg.

Per v.

Fra : Bænni

Dato : 18-02-07 12:38

Per Vadmand wrote:

> Må det være tilladt i dette forum at nævne ordet "Skattestop"?
>
> Husk det til næste valg.
>
> Per v.

det jo det!!

men på den anden side - et ny køkken er jo heller ikke ad vejen

Fra : Bænni

Dato : 18-02-07 12:14

tp wrote:
> [...]
> endnu længere, og der HAVDE været noget galt. HVad så? Der var jo
> ingen der ville kigge på ham før det var hans tur.

tjae - vi har jo de offentlige ydelser vi selv har valgt.....

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-07 12:37

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:er81p3$1ir6

> Ja, jeg synes bare det er ringe

Ja, det er ringe. Jeg savner vagtlægerne, der kom hjem til en. Vi har også
prøvet at vente i 1½ time på skadestuen på, at datterens finger skulle sys
sammen. Nu er det jo heller ikke livstruende, men en noget blodig affære var
det da....

Mener dog stadig, at der nogen steder tages hensyn til, hvor syg barnet /
personen er hos vagtlægen. Et lille barn, der virker fraværende eller kaster
op i stride strømme, kommer som regel også foran i køen.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : nusle nuslesen

Dato : 18-02-07 13:18

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Det er da ikke kun hos vagtlægen den er gal - min gravide søster lå med
stærke mavesmerter på skadestuen og ventede - indtil jeg råbte højt
(bogstaveligt talt), og gjorde det klart at jeg holdt de ansatte personligt
ansvarlige, hvis hun aborterede der i 7 måned - fordi de ikke mente at de
ville se på hende (bare en kort forundersøgelse for at afklare, om hun var i
færd med at abortere - derefter ville hun jo kunne vente).

Det er også galt på hospitalerne, hvor jeg oprigtigt tror, at de må
spekulere i kræftpatienter - hvem vil med nogen sandsynlighed dø alligevel,
og put så dem bagerst i køen, og lad dem få deres kemoterapi så sent, at der
nærmest er tale om proforma. Min mor døde den 10. februar - af lungekræft -
og jeg skal da love for, at der bliver splidt megen tid i behandlingen af
kræft. Det kan tage 4 uger at komme til samtale, og bagefter 3 uger at komme
til ny samtale og så lige en del uger oveni, før behandling iværksættes - er
det så et under, at de med mere aggressive kræftformer dør?

Nej, vel

Men som det er skrevet andet steds - vi får, hvad vi betaler for, og det er
altså vigtigt med 4 fjernsyn, nye køkkener og 2 biler - i hvert fald for
nogle.

Fra : Bænni

Dato : 18-02-07 16:15

nusle nuslesen wrote:

> Men som det er skrevet andet steds - vi får, hvad vi betaler for, og det er
> altså vigtigt med 4 fjernsyn, nye køkkener og 2 biler - i hvert fald for
> nogle.

IKEA hr søndagsåbent!!

Jubiiii - så ka vi hygge os med ungerne igen.....

Fra : Allan Riise

Dato : 18-02-07 17:15

nusle nuslesen wrote:

Lad mig straks kondolere med din mor, og jeg er også en der mener at der
smøles i systemet, hvor selve systemet og deres egen berettigelse kommer før
patienter.
Jeg græmmes og skammer mig, og det selvom jeg ikke har stemt for den
regering vi har nu.

--
Allan Riise

Fra : Bænni

Dato : 18-02-07 17:36

Allan Riise wrote:
> [...]
> patienter.
> Jeg græmmes og skammer mig, og det selvom jeg ikke har stemt for den

uha du - der er mange grunde til at skamme sig over sit elskede
fædreland for tiden

vi er ugæstfrie for folk i nød og vi har ikke engang nok til vores gamle
vores børn og så videre

så, det er ikke for godt.....

meeen - det gode vinder altid over det onde

Fra : ThomasB

Dato : 19-02-07 17:09

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> før patienter.
> Jeg græmmes og skammer mig, og det selvom jeg ikke har stemt for den

Problemet med lungekræft er, at det er dødeligt i 90% af alle tilfælde. Så
om det er 4 eller 1 uges ventetid er ligegyldigt.

Fra : Bænni

Dato : 19-02-07 20:48

ThomasB wrote:
> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
>
> Problemet med lungekræft er, at det er dødeligt i 90% af alle tilfælde. Så
> om det er 4 eller 1 uges ventetid er ligegyldigt.

du er sku noget kynisk:

"ja du har cancer så du dør jo alligevl - kom igwen i morgen - hvis du ka"

Fra : ThomasB

Dato : 19-02-07 21:00

> du er sku noget kynisk:

Nej, jeg er ikke. Lægerne er.

> "ja du har cancer så du dør jo alligevl - kom igwen i morgen - hvis du ka"

Det bedste man kan gøre for en lungekræftpatient er, at sørge for at den
sidste tid bliver så "god" som muligt.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-02-07 23:08

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> skrev i en meddelelse

> Det bedste man kan gøre for en lungekræftpatient er, at sørge for at den
> sidste tid bliver så "god" som muligt.

Lige præcis.

Og i den forbindelse kan stråling være det eneste og/eller mest effektive,
man kan gøre *S*

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-02-07 23:07

> Problemet med lungekræft er, at det er dødeligt i 90% af alle tilfælde. Så
> om det er 4 eller 1 uges ventetid er ligegyldigt.

Forkert. Det er bestemt ikke ligegyldigt, om patienten med lungekræft venter
en eller fire uger på stråler! Heller ikke selvom patienten ender med at dø
af lungekræften.

Stråling er IKKE kun et spørgsmål om helbredelse! Det kan være ganske
effektiv lindring af meget plagsomme og smertefulde symptomer - endog med
langvarig effekt.

Mvh. Lisbeth

Fra : ThomasB

Dato : 20-02-07 01:30

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45da1fba$1$4155$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
>
> Stråling er IKKE kun et spørgsmål om helbredelse! Det kan være ganske
> effektiv lindring af meget plagsomme og smertefulde symptomer - endog med

Okay, jeg var ikke klar over at strålebehandling også kunne lindre
symptomer.

Hvilke symptomer er det?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-02-07 13:50

> Okay, jeg var ikke klar over at strålebehandling også kunne lindre
> symptomer.
>
> Hvilke symptomer er det?

Strålebehandling kan betyde, at patienten med lungekræft kan trække vejret
og gå rundt. Effekten opstår endog ofte få dage efter strålebehandlingen og
varer i måneder. Og det kan betyde, at den lungekræftramte ikke skal sidde
stille og vente passivt på dø. Hvilket igen kan betyde, at en
lungekræft-patient får en aktiv sommer med masser af oplevelser med
familien - frem for at hele familien må holde sig hjemme, hvis de vil holde
ferie med den lungekræftramte.

Strålebehandling kan betyde, at patienten med en hjernetumor kan bevæge sig
rundt, slippe for svimmelhed og fald samt de smerter (og andre konsekvenser)
som tumorens tryk på hjernen kan afstedkomme.

Strålebehandling kan betyde, at kræftpatienten kan klare sig hjemme til kort
før døden indtræffer (med ingen, lidt eller megen hjælp) frem for i
månedsvis at optage en dyr seng på sygehus eller plejehjem.

Der kan være rigtig mange og endog meget store gevinster ved
strålebehandling. Også når den ikke helbreder.

Mvh Lisbeth

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-02-07 14:31

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Der kan være rigtig mange og endog meget store gevinster ved
> strålebehandling. Også når den ikke helbreder.

Desuden - hvis 90% dør af lungekræft, betyder det, at 10% overlever. Hvis
det var mig, ville jeg sgu da ikke give afkald på en 10% chance for at leve
viere!

Per V.