Køb af brugt bil til firmabil
Fra : sd@dalbydata.dk

Dato : 16-02-07 14:37

Jeg skal bruge en bil som ren firmabil. Jeg har fået et godt tilbud på
en brugt bil til 70.000, men som firma, har jeg jo ret til at modregne
moms. Er jeg i stand til at modregne, så de 14.000 betragtes som moms,
så bilen reeelt kun koster 56.000?

På forhånd tak

Mvh. Søren D.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-02-07 14:45

> Er jeg i stand til at modregne, så de 14.000 betragtes som moms,
> så bilen reeelt kun koster 56.000?

Kun hvis du køber af en moms-registreret.

Generelt er det en dårlig idé at købe brugt af private.

Hilsen
Uffe

Fra : TJ

Dato : 16-02-07 16:46

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> Generelt er det en dårlig idé at købe brugt af private.

Hej,

Kan du uddybe det lidt nærmere????
TJ, som gik og troede, at der var penge at spare ved privat køb

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-02-07 17:56

"TJ" <junggreen@mail.dk> wrote in message

> Kan du uddybe det lidt nærmere????

Ja, du kan ikke trække momsen fra. Derved er en brugt dims købt af en
privat, alt andet lige, 25% dyrere end samme brugte dims købt af et firma.

Hilsen
Uffe

Fra : TJ

Dato : 16-02-07 19:09

> "TJ" <junggreen@mail.dk> wrote in message

> Ja, du kan ikke trække momsen fra. Derved er en brugt dims købt af en
> privat, alt andet lige, 25% dyrere end samme brugte dims købt af et firma.

ahhh jeg havde lige misset momsen
Det ser dog ud som i et senere indlæg, at momsen ikke kan trækkes fra en
hvidplade alligvel - og så er ideen jo god nok?

mvh TJ

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-02-07 00:18

"TJ" <junggreen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det ser dog ud som i et senere indlæg, at momsen ikke kan trækkes fra en
> hvidplade alligvel - og så er ideen jo god nok?

Netop derfor ser du heller ikke mange firmabiler på hvideplander

Fra : alexbo

Dato : 16-02-07 14:58

<sd@dalbydata.dk> skrev

[...]

Tror du sælger sender de 14.000 til SKAT?

Der findes ikke noget der betragtes som moms, moms er moms.
Enten er der tale om en varevogn til 56.000 kr plus moms.
Eller også er det bare en bil til 70.000 kr.

Nu har du valgt hverken at skrive bilens type, gul eller hvidplade, eller
sælgers status, firma eller privat.
Så et mere informativt svar end nej, er ikke nemt at give.

mvh
Alex Christensen

Fra : sd@dalbydata.dk

Dato : 16-02-07 17:00

On 16 Feb., 14:58, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> sælgers status, firma eller privat.
> Så et mere informativt svar end nej, er ikke nemt at give.

Point taken. Tak for dit svar. Det er en Mazda 626 på hvide plader,
der er et privatkøb. Jeg håbede blot, at bilen jo handles mellem
private i forhold til den momssatte pris, og at man derfor var
berettiget til at trække momsen ud, når bilen overgår til
virksomhedsbrug.

Fra : alexbo

Dato : 16-02-07 17:15

<sd@dalbydata.dk> skrev

> [...]
>private i forhold til den momssatte pris, og at man derfor var
>berettiget til at trække momsen ud, når bilen overgår til

På en hvidpladebil ville du ikke kunne trække momsen ud alligevel, heller
ikke af driften.
Skal du bruge en bil kun til erhverv, så køb en på gule plader.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=211410

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-02-07 07:48

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> På en hvidpladebil ville du ikke kunne trække momsen ud alligevel, heller
> ikke af driften.

Det passer ikke, hvis du læser din egen henvisning nærmere:

> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=211410

Momsen kan trækkes fra hvad enten der er tale om hvide eller gule plader,
hvis bilen kun anvendes til momspligtige formål.

hilsen
Uffe

Fra : alexbo

Dato : 17-02-07 11:36

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev

> Det passer ikke, hvis du læser din egen henvisning nærmere:

Første række i linket omhandler personbiler, der står intet fradrag hele
rækken hen, jeg har svært ved at se det kan misforståes.

Men nederst har jeg indsat § 42 fra momsloven, som er grundlaget for
skemaet.
stk 7 omhandler personbiler, hvidpladebiler.

Jeg skal dog indrømme at der er en lille mulighed, en rustvogn er indreg. på
hvide plader selv om det er en varevogn.

Så jeg vil da gerne i stedet for orderne hvide plader bruge ordet personbil,
så det bliver til, at der er ikke momsfradragsret hverken på indkøb eller
drift af personbiler.
Med de undtagelser der nu findes, udlejning, moms på Øresundsbroen, o.s.v.

mvh
Alex Christensen

§ 42. Virksomheder kan ikke fradrage afgift af indkøb m.v., som vedrører
1) kost til virksomhedens indehaver og personale,
2) anskaffelse og drift af bolig for virksomhedens indehaver og personale,
3) naturalaflønning af virksomhedens personale,
4) anskaffelse og drift af vuggestuer, børnehaver, fritidshjem, feriehjem,
sommerhuse og lign. for virksomhedens personale,
5) underholdning, restaurationsydelser, repræsentation og gaver, jf. dog
stk. 2,
6) hotelophold, jf. dog stk. 2,
7) anskaffelse og drift af personmotorkøretøjer, der er indrettet til
befordring af ikke mere end 9 personer, jf. dog stk. 4, 6 og 7.
Stk. 2. Virksomheder kan uanset bestemmelserne i stk. 1, nr. 5 og 6,
fradrage 25 pct. af afgift af hotel- og restaurationsydelser, i det omfang
udgifterne hertil er af strengt erhvervsmæssig karakter.

Stk. 3. Virksomheder, der driver kursusvirksomhed efter § 13, stk. 1, nr. 3.
2. pkt., kan fradrage 25 pct. af afgift af indkøb m.v., som vedrører
overnatning og bespisning af virksomhedens kursusdeltagere m.v., i det
omfang indkøbet heraf står i et rimeligt forhold til de afholdte kurser.

Stk. 4. Virksomheder, der lejer personmotorkøretøjer i mere end 6 måneder i
sammenhæng, kan uanset bestemmelsen i stk. 1, nr. 7, fradrage afgiften af
lejen, dog højst med 25 pct. af fradragsgrundlaget efter stk. 5. Det er en
betingelse at mindst 10. pct. af den årlige kørsel med det lejede køretøj
anvendes i forbindelse med virksomhedens fradragsberettigede levering af
varer og ydelser.

Stk. 5. 11) Grundlaget for fradrag efter stk. 4 er inden for de første 3
år fra køretøjets første indregistrering 2 pct. pr. måned af den for
køretøjets betalte registreringsafgift her i landet og 1 pct. pr. måned i
følgende år. Hvis et køretøj har været i brug inden registreringen, eller
hvis første registreringstidspunkt ikke kan fastslås, regnes perioden nævnt
i 1. pkt. fra køretøjets fremstillingstidspunkt. Såfremt
registreringsafgiftsbeløbet er ukendt, anvendes i stedet 55 pct. af
udlejerens anskaffelsespris inkl. afgifter for køretøjet. Skatteministeren
kan fastsætte nærmere regler om udlejers pligt til at give oplysninger til
brug for beregning af fradraget.

Stk. 6. Virksomheder, der forhandler eller udlejer motorkøretøjer, eller som
driver køreskole, kan uanset bestemmelsen i stk. 1, nr. 7, fradrage afgiften
af indkøb m.v. til disse formål.

Stk. 7. Virksomheder kan uanset bestemmelsen i stk. 1, nr. 7, fradrage
merværdiafgiften på passagen af den faste forbindelse over Øresund.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-02-07 13:52

> Første række i linket omhandler personbiler, der står intet fradrag hele
> rækken hen, jeg har svært ved at se det kan misforståes.

Ups, jeg missede den første linie.

Fra : cathrine viviano

Dato : 09-03-07 11:06