tiger automatic auditor
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 17-02-07 19:03

På en Debian server er tiger installeret. Ind imellem kommer meddelelser som
nedenfor.
Jeg kan ikke gennemskue, om tiger bare skal sættes til at ignorere
meddelelserne, eller der er mulige sikkerhedshuller.

-------------
# Checking listening processes
OLD: --WARN-- [lin003w] The process `smbd' is listening on socket 33891 (UDP
on
loopback interface) is run by brugernavn
-------------
Denne kommer med forskellige brugernavne, som i øvrigt er ok brugere på
samba.

-------------
NEW: --WARN-- [lin003w] The process `smtpd' is listening on socket 25 (TCP
on every
interface) is run by postfix.
-------------
Denne kommer ind imellem. Postfix er ikke forbundet direkte til internettet,
men bruger relayhost til at sende, og modtager vel kun lokal mail på port
25.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Christian Joergensen

Dato : 17-02-07 20:43

"Lars P. Magnussen" <larspm_nix_spam@magnatek.dk.nejtak> writes:

> [...]
> -------------
> Denne kommer med forskellige brugernavne, som i øvrigt er ok brugere på

Det er vel meget fair saa? Hvis du altsaa koerer noget fildeling over
samba?

> [...]
> men bruger relayhost til at sende, og modtager vel kun lokal mail på port

relayhost-muligheden angiver kun at smtp-daemonen ikke skal forsoege at
aflevere til domaener der ikke findes paa serveren selv. Men derimod
blot aflevere dem til den angivede server.

Saa at saette relayhost lukker altsaa ikke af for at smtpd'en lytter paa
port 25.

--
Christian Joergensen | Linux, programming or web consultancy
http://www.razor.dk | Visit us at: http://www.gmta.info

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 17-02-07 21:50

> Det er vel meget fair saa? Hvis du altsaa koerer noget fildeling over
> samba?

Jo, den kører som filserver for et antal Windows klienter. Nu er jeg ikke
vældig stiv udi det her, men så vidt jeg kan se er det aktive og godkendte
brugere, som giver meddelelsen. Så jeg kan vel indsætte meddelelser i tiger
ignore ?

> [...]
> blot aflevere dem til den angivede server.
>
> Saa at saette relayhost lukker altsaa ikke af for at smtpd'en lytter paa

Nej og det er vel ok, da lokale brugere, sender lokalt via port 25 til mail
serveren, som så sender videre "ud af huset".
Port 25 er ikke åben udefra.

Mvh
Lars P. Magnussen